Co Pilot stöttar i planeringen

Annika Andersson30 september 2025

Så har skolstartens inledande ostyriga, något ostrukturerade men roliga första veckor lämnats bakom oss och grovplaneringen är gjord. Nu är det dags att koppla på pedagoghjärnan. Jag har i år den årskurs sex som jag haft sedan två år. Som varje lärare vet har eleverna tappat en del i både läs- och skrivförmåga efter nästan 10 veckors ledighet. För att väcka liv i det sommarsega tolv 13 åringarna som släntrar tillbaka i olika storlekar försöker jag alltid inleda försiktigt. Fritt men ändå styrt.

Jag tänkte mig i svenskan en kort och opretentiös skrivuppgift, började fundera och insåg att jag nu har en assistent, redo att stötta mig. Så jag vände mig till Co Pilot för förslag på innehåll. Jag lade alltså in prompter (uppdrag) med roll, uppgift, kontext och form, så som några av oss redan fått lära oss på föreläsning om Co Pilot. Det blev en hyfsat bra planering och efter några ytterligare promptar med kompletteringar sparade jag uppgiften i ett word dokument. Jag lade sedan in i uppgiften som jag skapat i teams uppgifter.

Så där ja, tänkte jag tills jag kom att tänka på de där eleverna som sitter en lektion och kanske två utan att få till en enda rad, (möjligen rubriken som de skriver om och om i gen) trots att vuxna försöker vända ut och in på sig själv med idéer, inspirationskort och allehanda fantasifulla förslag. Då fick jag en idé. Redan föregående termin hade jag gått och grunnat över hur jag kunde göra någon typ av mall åt det här eleverna för att förenkla deras förutsättningar att lyckas med en text. Jag hade dock flera gånger kommit till slutsatsen att det vore ett väldigt stort arbete och därför skjutit det på framtiden. Nu insåg jag att jag kunde be min co pilot göra uppdraget. Jag bad alltså min nye assistent att skriva en enkel text med ett av dom föreslagna temarna och därefter vvisa på utbytbara ord i den textmallen. Co pilot skrev texten, markerade de ord som kunde bytas ut och skrev även nedanför texten förslag på nya ord. Co Pilot delade också, utan mina instruktioner in texten i början mitten och slut och noterade också detta med små rubriker. Detta kommer kanske hjälpa eleven att befästa textens uppbyggnad. Avslutningsvispresenterades en kortare checklista med saker som var bra att komma ihåg så som; stor bokstav. sambandsord, stavning mm. Efter att jag läst igenom utkastet noggrant gav jag Co Pilot konstruktiv kritik. Noggrant läste jag igenom och var i stort sett nöjd därefter gav jag konstruktiv kritik i form av beröm, det vill säga jag berättade avslutningsvis vad jag var nöjd med i detta dokument. Co Pilot lät meddela att hen kommer att komma ihåg denna uppgift och utnyttja den i framtiden. Eftersom Co Pilot redan är laddad med Lgr 22, behöver jag inte bifoga någon länk eller något dokument. Det räcker med att jag noterar vilken årskurs och ämne uppgiften berör. Tack vare detta utförde assistenten även saker som jag inte hade promptat (tex underrubrikerna inledning, mitten och avslut).

Nu när jag skriver detta har redan en elev använt mallen och tyckte att den fungerade bra. Nu får vi (jag och Co P) fila på hur vi kan gör mallen mindre och mindre styrd, så att eleven till slut skriver sin egen text. Ser fram emot ett fortsatt samarbete med Co Pilot.

(0)Kommentera

Kommentarer(0)