Bedömning - även av dig
Nu är det i stort sett slut på terminen både för elever och lärare. Vi lärare har jobbat med bedömningar hela terminen och säkert har det även för dig eskalerat inför terminsavslutningen. Det handlar mycket om formativ bedömning, att avgöra hur förmågor förbättrats och om att bedöma för fortsatt utveckling. Och visst vill väl du som lärare också fortsätta att utvecklas? Så varför inte göra som jag, låta eleverna bedöma ditt eget arbete.
För andra året i rad har jag tagit mod till mig och bett eleverna göra en bedömning av mig. Det har jag gjort med hjälp av en Formsenkät. Där kan jag ställa frågor och till viss del styra svaren, så att det blir rimligt för mig att sammanställa resultaten och skapa en bild av hur jag ska jobba vidare.
Jag ställer delvis frågor om vilken av mina olika instruktionsformer och lektionsupplägg som passar dem bäst, och där använder jag alternativa svar, så att det blir tydligt att läsa av dem, men jag ställer också frågor som besvaras i fri text. Det gäller tex frågor om mina styrkor och förbättrningsområden som lärare.
Det är bra att du som lärare innan du delar enkäten med eleverna förklarar avsikten med den och att svaren är viktiga för dig. Hittills har eleverna i mina klasser tagit uppgiften på allvar, men jag kan tänka mig klasser som jag haft längre tillbaka, där man hade kunnat få lite alternativa svar…
Om du vill prova på detta, (börjar bli försent för denna termin kanske men…) ta en riktig funderare över vad du vill ta reda på, så att frågorna blir de rätta. Om du väl har hittat frågor som ger god information, kan det vara roligt att göra om den här ”utvärderingen” från år till år, och se om något ändras, och om du utvecklats helt enkelt. Jag kan till exempel dra slutsatsen att något fler förstår mina instruktioner i år (ofta eller alltid), och att mitt bästa sätt för genomgångar är med stöd av projektorn, vilket resultatet pekar på två år i rad. Sen måste man ju också ta hänsyn till om man som i det här fallet är olika klasser som har besvarat enkäten. Alla grupper ser ju lite olika ut.
Lycka till!
Kommentarer(2)
-
14 juni 2023Tack för ett intressant inlägg. Jag tänker som du, att det är viktigt att låta eleverna utvärdera lärarens undervisning. Det handlar dels om elevernas delaktighet och dels om att eleverna sitter på unik kunskap och erfarenhet som lärare behöver för att kunna utveckla sitt arbetssätt. Så även om det tar lite tid är det verkligen värt mödan att få detta underlag att reflektera över.
-
10 juli 2023Ja, verkligen. Hoppas fler kollegor tänker som oss, och använder eleverna i sin egen bedömning för utveckling.