Musicon flyttar in på Väpnaren

Marie Paschen & Margita Zetterlind - Väpnarens förskola8 september 2023

Genom en leverantör fick vi på Väpnaren tillsammans med annan förskola i Uppsala frågan om vi var intresserade av att delta i ett projekt i samarbete med Polen. Samarbete gällde att testa ett instrument eller verktyg kallat Musicon, där pedagogerna tillsammans med barnen får möjligheten att utveckla olika förmågor inom olika områden genom att arbeta med verktyget. I september 2022 så kom Musicon  till oss på Väpnaren. 

Uppstarten 

För att starta upp arbetet hade vi en workshop digitalt med personer som höll i den som fanns i Polen.Till en början så utforskade vi Musicon fritt tillsammans med barnen för att sedan starta upp med lektioner. 
 
Vi har varit två pedagoger som utforskat Musicon med varsin barngrupp med ca 4 barn åt gången, en med äldre barn(3-5år) och en med yngre barn(2-3år). De yngre barnen har fått göra och undersöka Musicon i egen takt. Det har varit givande att se hur barnen har uppskattat stunderna med Musicon och hur vi tillsammans har lärt oss hur Musicon fungerar. Vi har också sett hur skapandet av musik och rytm har tilltalat alla oavsett ålder eller färdigheter. 
 
 Lektionerna/ aktivitetsscheman fick vi, med jämna mellanrum, skickade till oss via mejl ifrån Polen. Det är inte alltid som vi följt lektionerna fullt ut, för arbetar man med barn har de sina egna tankar och idéer om hur de vill utforska och det är viktigt att ge utrymme för det egna utforskandet.  
 
Musicon är alltså ett kreativt interaktivt musikinstrument.  Lektionerna har vi till viss del följt, men vi har också valt att haka på barnens eget upptäckande och undersökade av Musicon. De äldsta barnen har följt lektionsplaneringen lite mer än dom yngsta.  

Hur fungerar Musicon 

Fler barn kan göra ljud samtidigt. Vi har sett att barnen tycker om att spela själva på instrumenten som sitter uppe på Musicon. Knapparna som sitter på tunnan fungerar så att man trycker ut dom för att få ljud av instrumenten när tunnan snurrar runt. Spaken drar man i för att få tunnan att snurra . Spaken kan man ha på olika ”nivåer” för att få olika hastigheter på tunnan. Det vi har sett med flera barn är att spaken är det på Musicon som är mest intressant, följt av att trycka/spela själv på instrumenten. Allt detta, är när barnen får utforska Musicon på egen hand. När vi följer lektioner är det annat. Då undervisar pedagogen barnen i att få förståelse för musik, rytm, logik och matematik. 

Handdockorna 

I Musicon konceptet följde det med 5st handdockor, med olika namn, utseende och personlighet. Den som vi använt mest och som blivit vår favorit, är Ula. Ula är den gula handdockan .Ula var den första handdockan som vi fick ”träffa”. Ula är den enda av dom fem som kan öppna munnen och ”prata”. Sen tror vi att den gula färgen har betydelse för hennes populäritet. 
 
Alla dockorna har ju olika personligheter. Så vissa barn har även fastnat för de andra dockorna. 

 
Projekten avslutas men vi fortsätter


Sista fasen i projektet var när de ansvariga från Polen kom hit och hade olika workshops för oss. Vi gjorde en sammanfattning av vår upplevelse vårt arbeta med detta innovativa verktyg.  
 
Vår uppfattning är att Musicon kan bli ett bra verktyg i undervisningen med rätt planering. Men det är väl så att all undervisning, planerad eller spontan så behöver vi utgå från en bra pedagogisk planering där de didaktiska valen är tydliga. Barnen har varit väldigt intresserad av Musicon och verkligen visat på nyfikenhet och lust att lära med alla sinnen som detta verktyg inbjuder till. 
 
Nu är projektet avslutat och vi på Väpnaren har köpt loss Musicon för att fortsätta utveckla vår undervisning inom olika ämnesområden med hjälp av detta redskap. Musicon kommer bli ett av flera digitala och analoga verktyg vi kommer att använda oss av.  
 
 I början hade vi ett rum avsett bara för Musicon. Rummet gick att låsa. Sen flyttades den till vårt  makerspace ett tag och efter den hade varit där så ville vi testa att ta upp den på en av hemvisterna. Nu har vi tagit beslutet att flytta tillbaka den till Makerspace. På nästa APT ska vi visa Musicon och inspirera resten av kollegorna. 
 
Tanken framöver är att detta redskap ska stanna i Uppsala Kommuns förskolor. Vi har planer på att erbjuda workshop och studiebesök för er att komma och bekanta er med Musicon. Om detta får vi återkomma till  
 
 

 Här kan du läsa mer om Musicon 


Instrument och ett intuitivt verktyg för att lära sig matematik, programmering, utveckla kreativitet, språk, motoriska – och sociala färdigheter hos varje barn. Kan också användas för logopedisk terapi.  
Metod - som främjar självständighet och ger känsla av egenmakt. 
Aktiviteter - anpassade efter varje barns individuella behov och förutsättningar. Varje aktivitetsschema är en utgångspunkt för lekar i olika svårighetsnivåer.”  
En fascinerad apparat som förvandlar barnen till upptäckare, kompositör och musiker samt uppmuntrar deras nyfikenhet och fantasi. 

Texten ovan är hämtad från Musicons hemsida, läs mer om du blir nyfiken Här kan du läsa mer


 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)