Glad sommar!

Glimmerns förskola1 juli 2021

Det växer så det knakar i vår lilla trädgård. Några barn provsmakade salladen och tyckte att den var god, så vi bestämde oss för att plocka med oss lite in till mellanmålet. Några barn hade sallad på smörgåsen, det var gott! Vi samtalade med varandra och kom fram till att sallad är godare när man har odlat den själv. Tänk att vi kan odla själva grönsaker som vi kan äta till mellanmålet!

Vi äter egenodlad sallad till mellanmål. Bild på sallad på en macka.

När vi en dag inspekterade växterna i växthuset såg vi att gurkplantorna hade växt över både basilikan och citronmelissen. Det var vi tvungna att lösa. Så vi fick ta på oss handskar och gräva upp alla plantor för att placera om dem på nytt i växthuset. Dagen efter såg vi att gurkplantorna ser lite ledsna ut, varför gör dem de? Vi provar att ge dem mer vatten och hoppas att plantorna blir glada igen. Vi har sett att två små gurkor har börjat ta form och vi hoppas på fler! Vi har försökt räkna alla blommor, det är lite svårt för det är så många. Vi har lärt oss att alla blommorna har chans att bli gurkor.

Bild på gurkor som växer på plantorna.

Det börjar nu närma sig att vår förskola ska stänga för sommaren och vi hinner bara provsmaka sallad innan det blir sommarlov. Vi hoppas på en bra balans mellan sol och regn så vår trädgård få chans att må bra under sommaruppehållet. Några pedagoger kommer att titta till trädgården och vattna vid behov så att vi får komma tillbaka och ta del av vår skörd tillsammans när höstterminen startar. Mest av allt håller vi våra tummar för att vi ska ha en vattenmelon när vi kommer tillbaka.

Här växer vattenmelon, på bilden ser man en grön växt.

Glad sommar önskar pedagoger och barn!

En pallkrage med bland annat basilika och morötter.

Kopplingar till läroplanen:

  • En positiv framtidstro ska prägla utbildningen. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle. Barnen ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig.
  • Förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta.
  • Förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.
(0)Kommentera

Kommentarer(0)