Så fick Orrparkens förskola Skolverkets utmärkelse för hållbarhet

Orrparkens förskola är en av Uppsalas förskolor som har utvecklat sitt hållbarhetsarbete med hjälp av Skolverkets utmärkelse ”Skola för hållbar utveckling”.

På väggen i personalrummet intill soffbordet som dignar av kakor och godsaker efter firandet av Id-al Fitr, hänger diplomet som visar att Orrparkens förskola har fått utmärkelsen Skola för hållbar utveckling. Anna Bergström är rektor på Orrparken och Växthusets förskolor som båda ansökt och fått utmärkelsen i början av året. Hon berättar att processen tog ungefär ett år. De har bland annat haft gemensamma studiedagar och fördjupningsmöten på kvällstid under året för att arbeta med ansökan.

– Vi pedagoger är väldigt positiva. Alla är verkligen med på tåget och tycker att det är viktiga frågor som det är både roligt och givande att arbeta med. Vi har lärt oss så mycket det här året. Det har varit en utvecklande resa, säger Enikö Pettersson förskollärare på Orrparkens förskola.

Utvecklingsgruppen på förskolorna har lett arbetet. Det är ganska mycket text som ska skrivas i ansökan, men för att det inte ska stanna vid en pappersprodukt behövs det också tid för att få alla medarbetare involverade, förankra och skapa förståelse. Efter att ansökan skickas sker det en dialog med Skolverket som följer upp ansökan och ställer frågor som behöver få kompletterande svar.

– Allt vi gör står redan i läroplanen, vi gör nog inget som ingen annan förskola också gör. Alla skall ju arbeta med hållbar utveckling. Men nu får vi ett tydligare fokus och synliggör både för oss själva och för andra vad vi faktiskt gör som vi kan koppla till till FN:s globala mål, säger Anna Bergström.

Även från vårdnadshavarna har responsen varit väldigt positiv och för många familjer är hållbarhetsfrågorna viktiga. I konkurrensen med andra förskolor kan det vara bra att kunna visa upp att man har fokus på frågorna. Men syftet med ansökan är inte bara ha ett fint diplom att visa upp. Arbetet har bara börjat.

– Vi upptäcker att fler och fler områden vi arbetar med och saker vi gör tillsammans med barnen har koppling till de globala målen. Från början tänkte vi nog mest på miljöfrågor men nu är hållbarhetsarbetet mycket bredare och handlar om vårt förhållningssätt och våra attityder i princip allting vi möter tillsammans med barnen, säger Anna Bergström. Det har blivit en ökad medvetenhet hos oss som leder till förändrat arbetssätt.

För barnen är mycket av hållbarhetsfrågorna självklarheter. Värdegrundsfrågor, hur man är en bra kompis, att hålla ordning och inte slösa med resurser, vara ute och lära sig om naturen, lösa problem tillsammans – allt sådan kan kopplas till de globala hållbarnhetsmålen.

Enikö Pettersson vill gärna uppmuntra fler förskolor att söka.

– Jag vill tipsa er som är sugna att på att ansöka att gå in på Skolverkets hemsida och börja med att gå igenom ansökningsmaterialet. Man lär sig massor i processen. Tveka inte, bara sätt i gång! säger hon.

Att bygga en egen stad kan vara ett sätt att arbeta med FN:s globala hållbarhetsmål. Från Orrparkens förskola. Foto: Erik Boman

Uppdaterad: