Vi är alla ledare!
En av deltagarna i 2022/2023 års rekryteringsutbildning var Nergiz Dogan som arbetar som utvecklingsgruppledare på Lammets förskola i Sävja.
Nergiz Dogan blev färdig förskolelärare 2017 och har sedan dess arbetar på två olika förskolor i Uppsala. Sedan 2019 är hon utvecklingsgruppledare på Lammets förskola där hon leder arbetet med kollegialt lärande, förskolans kvalitetsarbete och att utveckla undervisningen.
Hon kan varmt rekommendera alla att gå rekryteringsutbildningen.
– Man får växa i sig själv, även om man inte väljer att bli rektor i framtiden. Det handlar om att utveckla ett ledarskap som kan bidra till skolutveckling i förskola och skola oavsett vilken roll man kommer ha i framtiden. Vi förskolelärare och lärare är alla ledare, det tillhör lärarrollen. Därför önskar jag att alla skulle få gå den här utbildningen.
Vad har utbildningen betytt för dig personligen?
– Jag har blivit modigare, vågar ta större beslut och jag har utvecklats som person.
Vad vill du säga till kollegor som funderar på att söka till den här utbildningen?
– Gör det bara! Det är en sådan bra utbildning. Jag vet att den kommer ge väldigt, väldigt mycket. Det kan vara lite läskigt och utmanande, men man lär sig så otroligt mycket på vägen.
Vad har varit bäst med utbildningen?
– Det är att den har kopplat ihop teori och praktik på ett så bra sätt. Jag har samtidigt som utbildningen pågått fått hoppa in som tillförordnad rektor under några månader och utbildningen har hjälpt mig mycket och satt ord och begrepp för saker jag har varit med om i arbetet. Sedan har vi haft fantastiska föreläsare, man har bara kunnat sitta och lyssna i flera timmar i sträck på dem.
Vad har det gett att pedagoger från förskola, skola, gymnasieskola och gymnasium och fritids går utbildningen tillsammans?
– Bland annat att se skillnaderna, till exempel hur man leder och bedriver sitt systematiska kvalitetsarbete på lite olika sätt. Man får möta personer som kommer från olika verksamheter, fått lära känna många kollegor och knutit många bra kontakter.