Skönhetsideal, ätstörningar och sociala medier

För ungefär 12 år sedan upplevde Robin Ritsgard, lärare i idrott och hälsa på Valsätraskolan, att många elever mådde dåligt av olika anledningar. Några av anledningarna var de nämna begreppen ovan. Han funderade hur han kunde arbeta tillsammans med eleverna kring olika ämnen för att stärka dem och eventuellt få de att må bättre. Han tänkte att det måste vara bättre om man pratar om det och gör ungdomarna medvetna om de problem som finns och möjliga orsaker. Han började så smått med att ha lektioner om normer och skönhetsideal. 


- När de kom till att prata om ätstörningar så kände jag att jag behövde utbilda mig för att kunna ta mig an ämnet på rätt sätt. Jag läste på och tog även hjälp av professionella runt omkring mig för att lära mig så mycket som möjligt. Det viktigt att poängtera för eleverna vilken fruktansvärd och farlig sjukdom till exempel anorexi är, menar Robin. 


Robin har under åren jobbat fram en rad lektioner från årskurs 6 till 9 där olika teman tas upp. Så här ser hans upplägg ut för årskurserna: 
Åk 6 – Fyra lektioner om normer, grupptryck, mobbning och våldsprevention. 
Åk 7 - Två lektioner om sociala medier, filter, retuschering, ideal. 
Åk 8 - Sex lektioner om skönhetsideal, sociala medier, ätstörningar och dopning.  
Åk 9 - Tre lektioner om stress och återhämtning på höstterminen och två lektioner om hjärnsjukdomar på vårterminen. 


- Jag är verkligen inte expert på alla områden men jag vill få eleverna att medvetet reflektera. Både i grupp och för sig själva, säger Robin. Om jag kan få en elev att tänka till och strunta i till exempel det skönhetsideal som gäller för stunden så är jag nöjd, fortsätter han. 


Robin berättar om en läxa han ger till sina elever. Eleverna ska under en vecka endast bekräfta varandras egenskaper. Man får inte bekräfta varandras utseende eller andra attribut som fokuserar på idealen. 

- Det blir ofta en ögonöppnare för eleverna, berättar Robin. 

En annan uppgift eleverna fick göra för att medvetandegöra att det är de inre egenskaperna som betyder något på riktigt, inte ens yttre eller det du inte kan påverka. Eleverna fick i uppgift att tänka på en person som de tyckte mycket om. Därefter fick de skriva ner varför de tyckte om den personen. När alla var klara visade Robin ett antal meningar på tavlan och frågade om någon hade skrivit just dessa anledningar. Svaret var ett rungande nej. De anledningar han presenterade var i stil med: 
Jag tycker om personen för att den är kille/tjej. 
Jag tycker om personens hudfärg. 
Jag tycker om personen för att den har snygga kläder. 
En bra och tankeväckande uppgift som flera borde prova på. Den visar att det är de inre egenskaperna som vi faktiskt sätter värde på och som betyder något för oss.  


Det här var ett arbete som Robin satte i rullning på egen hand. Idag har han sina kollegor med på tåget och arbetet utvecklas allt eftersom. Mycket tack vare elevernas frågor, utvärderingar och önskemål. 

- Vi behöver arbeta med det som är aktuellt i elevernas liv, det är då vi faktiskt kan påverka, säger Robin. 


Ett genomgående tema i samtalen kring både ätstörningar och dopning är hur lätt det är för många att fastna i kontrollen och prestationen. Oavsett mål du sätter upp i kontrollen av din kropp så är det är väldigt vanligt att aldrig bli nöjd.  


Är du nyfiken på Robins arbete och vill veta mer så är du välkommen att kontakta honom på robin.ritsgard@skola.uppsala.se. Han delar mer än gärna med sig av sitt arbetssätt. 

Robin.jpg

Uppdaterad: