Hela dagen räknas – skola och fritids i samspel

Christoffer och Kersti7 oktober 2025

Vad ska vi göra, en kort sammanfattning

Vi kommer under hela läsåret arbeta med specialpedagogisk fortbildning för all personal på fritids. Under vårterminen även med fördjupning inom några områden tillsammans med lärarna. Vi kommer att återkommande finnas med i fritidsverksamheten för att kunna vara med och tänka och arbeta kring problematiska situationer som uppstår där. Dels i diskussioner och i gemensam planering med fritidspersonal, dels genom att vara en samarbetspartner och genom att vid behov arbeta med IBIS problemlösningsmodell.

Vi kommer i samarbete med personalen att utveckla checklistor kring tillgängliga lärmiljöer för skola och fritids som ska stötta i arbetet och säkerställa att rutiner inte blir personberoende. Vi ska utarbeta två digitala introduktionsprogram, en för lärare och en för fritidspersonal, som alla nyanställda ska ta del av för att få gemensamma grundkunskaper att arbeta utifrån.

image.png

Vad har vi då redan kommit i gång med

Vi har haft introduktion för all personal. Vi har påbörjat fortbildning med fritids där en del är läsning och diskussioner utifrån boken Specialpedagogik för fritids av Annelie Karlsson. Vi har samlat in tankar från fritidspersonalen kring vad som är viktigt att få med i deras checklista, på generell nivå inför terminer men även inför lov. Nästa steg är att sammanställa och sen ut till personal för återkoppling. Vi uppskattar verkligen att ha tid att vara med i fritids verksamhet och ha tid att träffa fritidspersonalen för samtal och att få tid att kunna tänka tillsammans och vi upplever det som ömsesidigt från personalen.

Lindbackens.png

(1)Kommentera

Kommentarer(1)

  • Kerstin 8 oktober 2025
    Mycket intressant och väldigt, väldigt viktigt!