En liten tillbakablick
Innan odlingssäsongen drar igång tänkte vi att ni ska få följa med på en tillbakablick där vi berättar om hur vi använde pallkragarna under vinterhalvåret.
Efter skördefesten i september 2020 funderade vi på vad vi skulle använda våra pallkragar till under hösten. Eftersom barnen hade visat ett intresse för skräp i naturen och vad det kan betyda för djur och natur så pratade vi mycket med barnen om detta. På våra utflykter samlade barnen skräp som vi sedan slängde. Barnen hade själva sett ett problem med att det finns mycket skräp på marken och de började utveckla en medvetenhet kring att det inte kan vara bra för naturen. Tillsammans med barnen valde vi ut en äppelskrutt, ett bananskal, en aluminiumburk och ett tuggummi och spikade fast på en planka. Sedan grävde vi ner i pallkragen.
Så såg plankan ut när vi grävde upp den igen
När vi sedan grävde upp plankan med vårt skräp den 29 april kunde vi se att det hade skett en förändring. Naturen hade lyckats bryta ner mycket av det som fanns på plankan men inte allt. Först var det ett mysterium var aluminiumburken hade tagit vägen, eftersom vi alla visste att naturen inte kan bryta ner den. Men sen hittade vi den senare i jorden.
Äntligen dags att plantera i växthuset
Nu blev de äntligen dags för kryddorna att ta plats i växthuset! Vi flyttade äntligen ut basilikan, citronmelissen, gurka och den lilla myntan som hade kommit upp. Barnen planterade gräslök både på plats i växthuset och i en pallkrage utanför. Var tror du att gräslöken trivs bäst? Det ska bli spännande att se. Även gurkan fick komma ut till växthuset, men vi har observerat att kylan har lett till att gurkplantan har stannat i sin växtprocess. Vi hoppas att gurkan börjar växa igen när värmen kommer tillbaka.
Så planerade vi odlingen
Efter skördefesten i september 2020 funderade vi på vad vi skulle använda våra pallkragar till under hösten. Eftersom barnen hade visat ett intresse för skräp i naturen och vad det kan betyda för djur och natur så pratade vi mycket med barnen om detta. På våra utflykter samlade barnen skräp som vi sedan slängde. Barnen hade själva sett ett problem med att det finns mycket skräp på marken och de började utveckla en medvetenhet kring att det inte kan vara bra för naturen. Tillsammans med barnen valde vi ut en äppelskrutt, ett bananskal, en aluminiumburk och ett tuggummi och spikade fast på en planka. Sedan grävde vi ner i pallkragen.
Vi bestämde oss även för att så morötter, sallad och rädisor i en pallkrage. Vi hade två olika sorters morot. På ena fröpåsen såg barnen att det var orangea morötter på bilden och på den andra fröpåsen var det blåa morötter på bilden. Det var spännande och annorlunda. Hur skulle vi nu hålla reda på var vi sår vilken morot? Barnen enades om at vi skriver ”morot” och ”ovanlig morot” på skyltarna. Tänk om vi kan skörda blåa morötter i höst! Det väntar vi på med spänning.
Kopplingar till läroplanen för förskolan:
- Ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling och att aktivt delta i samhället.
- förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar.
- Förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.
- Förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.
Kommentarer(1)
-
22 juni 2021Det är så härligt att se all den entusiasm och kunskap som barnen har och får av arbetet med odlingen.