Fysik aktivitet får spridning
Snart är det här året med vårt arbete med fysisk aktivitet slut.
Vår resa med att arbeta medvetet med fysisk aktivitet började med de yngsta barnen. Nu arbetar varje lärgrupp på Orrparkens förskola aktivt och regelbundet med fysisk aktivitet.
Hur utmanar vi grundrörelserna både ute och inne?
Vi utvärderar och ser att vi använder vissa material i aktivitetslådorna väldigt flitigt och andra inte alls. Vi ser att nästan allt material används mest utomhus. Vi kan konstatera att det är väldigt sällan vi gör banor inomhus.
Materialet som barnen är mest intresserade av är de stora och små konerna, rockringarna, bollarna, ärtpåsarna och tunneln.
Av praktiska skäl har vi inte tagit ut silikonmaterialet (pilar, händer, fötter, ringar), hopprepen, tunneln och de nya ärtpåsarna. Dessa använder vi istället inomhus och gör olika banor där barnen övar på att hoppa, åla, krypa, kasta eller balansera.
Barnen tycker att det är så roligt och de har börjat göra egna banor, eller förändrar banorna under lekens gång!
Det som vi också sett behöver utvecklas mer är på vilket sätt vi kan erbjuda barnen möjligheter för att hänga, klättra eller stödja. Dessa grundrörelser är lätta att genomföra när vi är i skogen, som erbjuder många träd, grenar som man kan hänga i, eller stenar som man kan klättra på. Men på förskolan gård har vi inte så många redskap som inspirerar till det, vilket blir en liten utmaning.
Ett annat utvecklingsområde för vårt arbete inomhus är att introducera och undervisa om programmering för barnen. Då tänker vi till exempel använda pilarna, händerna och fötterna som fanns i aktivitetslådorna. Rörelse kombinerat med att utvecklas inom digitalisering.
Förändringar på vår gård öppnade upp för nya rörelsemöjligheter
Under höstterminen har våra två gungor tagits bort på gården, eftersom de var alldeles för gamla. Det som vi märkte då var, att barnen gick till den inhägnade tomma platsen och började själva ta initiativ och leka olika lekar, spelade fotboll, tog konerna och byggde rörelsebanor. Vi insåg att barnen fick mycket mera rörelse, utan gungorna på plats. Platsen skapade en naturlig samlingsplats för många barn i olika åldrar.
Vi pedagoger såg barnens spontana aktiviteter på ytan och tänkte till och tänkte om. Istället för nya gungor har vi planerat för en multibana med en läktare och ett bollplank. I början av december hade förskolans alla barn, pedagoger och rektor en invigning av banan! Först sjöng vi, enligt barnens önskemål “Ja må den leva!” framför banan. Sedan fick ett barn klippa ett band ackompanjerad av barnens hejarop. Barnen gick in på planen och satte sig på läktaren och ville sjunga mera! Vi fortsatte att sjunga på barnen begäran och sjöng många av barnens favoritsånger. Barnen tyckte att det var så högtidligt och bra. Ingen av barnen visade intresse att bryta upp och gå iväg för att börja med sina projekt istället. Även om vi bad barnen att gå tillbaka till sina lärgrupper var det ingen som ville gå iväg och lämna vår multibana, de vill vara kvar. De ropade att de vill ha mera sång! Några pedagoger och rektor Anna spelade upp en improvisationsteater för barnen. Det blev en rolig och dag som vi kommer att minnas länge!
Barnen använder aktivitetsbanan väldigt flitigt! De klättrar upp och ner på läktaren, sitter och hejar på sina kompisar som spelar fotboll, iordningställer rörelsebana där med hjälp av koner, stänger, rockringar; håller samling för varandra, eller leker kull. Det finns alltid barn där!
Vi pedagoger har tänkt att kunna ha banan till gemensamma sångsamlingar, teateruppvisning, fotbollsmatcher. Det är så roligt att se att barnen har sin kreativitet och tänker utanför boxen! 😊
“Nu tändas tusen juleljus på Jordens mörka rum!”
God Jul och gott Nytt År önskar jag er!
PS: glöm inte att röra på er under ledigheten!!! 😉