SciFest 2025: Lärarkvällar i oktober

Sveriges lantbruksuniversitet och Uppsala universitet bjuder i samband med SciFest 2025 in till två kostnadsfria lärarkvällar den 1 oktober och den 16 oktober. Universiteten delar vid dessa träffar med sig av aktuell forskning och projekt som lärare kan ha nytta av i sin vardag.

Lärarkvällar.png

Lärarkväll 1

Föreläsare:

Lina Emilsson, forskare vid institutionen för speldesign, Uppsala universitet

Tema:

Det lekfulla sinnet: nyckeln till lärande och kunskapsutveckling

Innehåll:

”Lina utmanar hela gränslandet mellan lekfullhet och allvar. Som forskare och lektor i speldesign vet hon vilken enormt viktig plats det lekfulla sinnet har för inlärning, och att detta inte går att avfärda (eller skoja bort). Möt Lina Emilsson vars arbete handlar om studier kring design för det lekfulla sinnet och främjande av kunskapsutveckling via lek och speldesign. Har du någon gång funderat på vilken roll de neurala kretsarna i hjärnan har för lekfullhet och hur man kan trigga dem för att lära på bästa sätt? Det kommer du göra, efter att ha lyssnat på Lina Emilsson, universitetslektor vid Institutionen för speldesign på Uppsala universitet.”

Målgrupp: Alla lärare som undervisar barn och ungdomar

När? 1 oktober, kl 16:00-17:15 + möjlighet att stanna kvar på Gustavianum

Var? Museum Gustavianum, Uppsala (OBS! Museum Gustavianum håller sina utställningar öppet efter föreläsningen för de som deltar på lärarkvällen.)

Läs mer om programmet här: Program för lärare - SciFest

Anmäl dig här: https://doit.medfarm.uu.se/bin/kurt3/kurt/8889881

Lärarkväll 2

Föreläsare:

Christina Lundström, forskare vid institutionen för människa och samhälle, SLU

Tema:

KliMatspelet

Innehåll:

Christina är projektledare för KliMATspelet, ett spel där elever tillsammans ska nå samhällets mål för ökad livsmedelsförsörjning, klimat och biologisk mångfald - samtidigt. Hur konsumenter och producenter väljer har betydelse för de globala målen. Det är komplexa frågor och det seriösa spelet, baserat på vetenskap och statistik, ska hjälpa spelare att förstå svåra samband och skapa handlingskompetens. Hur gör vi och vad ska vi välja? Spelet skapar underlag för reflektion och diskussion i klassrummet.

Målgrupp: Lärare på högstadiet och gymnasiet och passar mål i kurs- och ämnesplaner i no, so, hem och konsumentkunskap samt naturkunskap, geografi och biologi på gymnasiet. 

När? 16 oktober, kl 16:00-17:15

Var? Digitalt via en Zoomsändning, länk mejlas ut efter anmälan

Läs mer om programmet här: Program för lärare - SciFest

Anmäl dig här: https://doit.medfarm.uu.se/bin/kurt3/kurt/8890007

12 september 2025