Fritidshemmet ur 3 perspektiv

I den här bloggen kommer du att inspireras och få nya idéer från olika fritidshem i Uppsala kommun. Du kommer att få läsa om hur pedagoger arbetar i verksamheten, hur rektorer ser på sina fritidshem och vad styrgruppen är och varför den behövs. Välkomna in till fritidshemmets stafettblogg!

  • Schackklubbens resa

    Bahram Karim2024-11-05

    Det var i början av oktober 2023 när jag (Bahram) fick ett brev från Anki (klasslärare i 3B). Brevet var från Sveriges schackförbund och handlade om Schackturnering i skolan. Där föddes mina tankar om att det kunde bli bra att skapa en schackklubb med barn från åk 3. Eftersom jag visste att många barn redan var intresserade (och dessutom var bra på att spela schack) och att detta också skulle få många andra elever att bli intresserad så ville jag presentera detta för mina kollegor. På vårt AE-möte presenterade jag idén om schackklubben och alla backade upp idén och höll med. Jag bestämde mig för att vi ska delta i en schackturnering. Från början trodde jag att det skulle bli lätt att skapa en klubb. Men det var svårare än jag trodde! Sista anmälningsdatum var den 15/10–23 vilket blev en tidspress.

    För att skapa en schackklubb är det inte bara att skicka en lista med spelarnas namn som vill delta i turneringen. Det krävdes att skapa ett klubbnamn, lägga in barnens namn, födelsedag och adress. Utöver det så krävdes det också lagledare, ordförande, revisor med mera.

    Det tog lång tid och det fanns mycket mera krav än vi hade trott. Under en kort tid så var vi nästan på väg att ge upp, men vi beslutade att inte göra det!

    Klubbens namn blev KVARNKLUBB med åtta aktiva spelare. Vi tränade nästan varje dag under 3 månaders tid. När vi gick vidare från gruppspelet skapade jag en schackklubb på chesskid.com. I Chesskid var det inte bara de åtta aktiva spelarna som fick var med. Alla barn i Åk3 fick möjligheten att var med och spela schack på datorn. Den blev jättepopulärt och nästan halva gruppen (ca 30 st) fick konto i chesskid.com.

    Vi tränade 2–3 dagar i veckan. Vi tittade mycket på Youtubevideos för att lära barnen enkla men effektiva trick för att bli bättre på schack. Nu valde jag att skapa flera interna turneringar mellan barnen i åk 3.

    Spelarna blev bättre och bättre för varje dag som gick. Jag själv kunde se deras utveckling under resan. Vissa av eleverna spelade en del hemma också.

    Varje gång vi gick vidare från utslagsmatcherna så blev spelarna mer och mer motiverade.

    Till slut så var det dags för utslagsmatch 5 där vi spelade mot en klubb som heter MODET och resultatet blev oavgjort. Tyvärr så slutade det med att vår klubb förlorade på grund av särskiljning. Det var 10–10 i poäng men datorn valde att ta bort vår vinst på bord nr. 5 vilket innebar att vi tyvärr förlorade kvartsfinalen. Det innebar att vi slutade på en delad 5:e plats i en turnering med ca. 260 schackklubbar runt hela Sverige. Riktigt bra gjort!

    Vi (personalen) tog rätt beslut om att skapa en schackklubb och delta i turneringen för många är fortfarande intresserade av att spela schack varje dag även nu. Vi och eleverna är jättestolta över prestationen och vi i personalen hoppas at de kommer fortsätta spela i Schack 4:an (Turnering för åk 4) också.

    Bahram Karim, Kvarngärdesskolans fritidshem

    (0)Kommentera
  • Fritidstidningen

    Muditha Senevirathene2024-10-08

    3:e klassarna på Kvarngärdesskolans fritids gav ut 2 tidningar under läsåret 23/24. Allt började med att jag märkte att en del elever var entusiastiska över att skriva långa texter, berättelser, det fanns andra som var fulla av åsikter och var villiga att diskutera dem med alla som lyssnade, och några visade stor kompetens i att rita, speciellt serier. Jag ville sätta ihop alla dessa fantastiska idéer och visa för alla i skolan. Jag såg detta som en möjlighet att förbättra deras kommunikationsförmåga och jag frågade barnen om de gillar att visa upp sina skrifter/idéer/teckningar och barnen visade stort intresse för idén. Jag bestämde mig för att starta en tidning med fritidsgruppen.

     

    Det första tidningsprojektet genomgick under höstterminen. I början av vecka 45 (efter höstlov) satte jag upp ett signeringsblad för studenter att anmäla sig till projektet. Notisen bestod av olika sorters artiklar som kunde finnas i en tidning till exempel: nyheter, opinion, sport, evenemang, pussel, intervjuer, serier etc. och de skulle anmäla sig till utvalda ämnen.

     Många elever visade intresse och anmälde sig. Vi tilldelade 2 dagar per vecka och ett rum för projektet. Ett par elever tog initiativ till att intervjua rektorn. En del var roade av tanken på att protestera i skolfrågor och det blev många serier. Några av eleverna började skriva sina artiklar med hjälp av datorerna och detta inspirerade andra att använda datorer. Jag tog denna möjlighet att lära dem grundläggande datorkunskaper. Jag hjälpte eleverna med att strukturera artiklar, språk (stavning, grammatik, etc.) och formatering av sina dokument i datorn. Tidningen gavs ut under vecka 49 i form av affischer. Dessa affischer satte vi upp i skolans korridorer och vid skolexpeditionen och personalrum. Både elever och vuxna visade stort intresse för att läsa vår tidning och barnen som var med i projektet var stolta över sitt arbete.

    Jag planerade att göra det andra projektet mer strukturerat och avancerat med tanke på att eleverna var mer entusiastiska den här gången. Den andra upplagan av tidningen byggde på två teman; vinter (eftersom projektet startade direkt efter vinteruppehållet) och vänskap (eftersom vänskapsveckan var runt hörnet).  En anmälningsaffisch var uppe under vecka 5.

    Den här gången var eleverna entusiastiska över att använda datorer, särskilt för att göra sina artiklar mer intressanta. Jag lärde dem att infoga bilder, formatera text, använda olika typsnitt, format etc. Eleverna arbetade med reportage, intervjuer, åsikter, serier och den här gången fanns det modeartiklar också.

    Efter att den första tidningen blev populär ville de andra fritidsgrupperna från olika årskurser vara en del av den. Därför fick 2 grupper i uppdrag att intervjua andra grupper och representera deras idéer i tidningen. De förberedde frågeformulär inför intervjun, antecknade svaren och skrev artiklarna i tredje person.

    Projektet fick en trög start på grund av andra extra aktiviteter på fritids, sedan var eleverna intresserade av att skriva fler och fler artiklar vilket ledde till att projektet tog längre tid än förväntat. Dessutom var eleverna entusiastiska över tidningen och ville att den skulle se professionell ut, så jag sammanställde den med hjälp av en av tidningsmallarna i Word. Sammanställningen tog mer tid och äntligen kunde jag ge ut tidningen under vecka 15 som en tidning på 18 sidor. En digital kopia laddades upp på Unikum. Eleverna var oerhört stolta över sitt projekt och de besökte de lägre lågstadieklasserna för att lämna över exemplar till klassbiblioteken. Varje student som engagerade sig i projektet fick sitt eget tidningsexemplar med en personlig uppmuntrande lapp från mig.

     

     

    (0)Kommentera
  • Uppstart av Språkutveckling

    Annette Storm2024-09-17

     

    Jag , Annette Storm, arbetar som Lärare på fritidshemmen i Skyttorp och vill dela med mig av ett lyckat språkutvecklingsprojekt. Här delar jag med mig av tankar och tips på hur vi tillsammans kan fortsätta utveckla fritidshemmens verksamhet.

    På skyttorpsfritidshem startade vi ett utvecklingsarbete med betoning på språklyft, lugna miljöer för vila och rekreation(lgr22).

    Detta projekt som började med att arbetslaget läste genom föräldrar-, elevutvärderingar, läromedlet Drakarna på Fritidshemmen och gjorde en grovplanering över hela terminen med utgång ifrån: Vart är vi? Vart ska vi? Hur gör vi?

    Därefter byggde vi upp en idébank på teams där vi kunde lägga till aktiviteter, pyssel, idéer som inspirerade oss.

    Vi skapade därefter en kanal på teams där vi delade våra planeringar, reflektioner, egen fritidspunkt på skolmöten för att öka våran samsyn och delge våra aktiviteter.

    Eleverna delades in i åldersmixade grupper med en pedagog som ledde en planerad aktivitet under draktemat. Dessa roterades varje vecka så alla elever fick möjlighet att prova på allt. Vi skapade lärmiljöer som uppmuntrar läsning och lyssnande med soffgrupper, läslampor och intryckssanerade.

    Månadsschemat kunde se ut som följande:

    Dag1: Spel, Avslappning(vila), Bok(språkutveckling)

    Dag2: Atelje (olika uttrycksformer), Högläsning (ge rekreation och vila, språkutveckling), Charader (olika uttrycksformer)

    Morgonfritids: Veckans Drakord (språkutveckling) – t ex: eld, varm, potatis, färger…. på olika spår som skrivs upp på tavlan.

    Mellanmål: hade vi färdiga samtalskort som pedagogerna pratade utifrån för att öka

     

    Utifrån det styrda schemat fick alla pedagoger möjlighet att välja lekar, aktiviteter, skrivande, läsande under draktemat som vi följde upp och utvärderade varje veckomöte. Att göra sin grej!

    -Vi kickade igång med att mejsla ut drakspår i isen som de fick upptäcka och samtal om, vad är det för djur? Tre dagar senar satt vi upp löpsedlar så entreédörrarna att Drakar har setts i Skyttorp. Sedan vart det ”inbrott” med drakspår, slime, glitter, kol och ett brev hittades från en drakmamma.

    Sedan tillverkade barnen ett näste som sattes högt upp på en hylla med belysning så man kunde har utkik på boet OM det skulle hända något.

    Vi pedagoger tillverkade ett ägg var i hemlighet och sedan lade vi ett efter en vecka (med tillhörande brev som dinglade ner på olika ställen på fritids) och fantasin var igång och spänningen satt i väggarna. Vi har sedan spunnit vidare på att hålla mystiken och leverera olika ägg (gips och ballong, påskägg som målade om, dekorerades med fjäll och glitter, och drakar med olika egenskaper under hela terminen.

    För att eleverna skulle samtala vidare om fritidsaktiviteterna hemma så lade vi ner tid till att lägga upp det mesta på Instagram.

    -Det mynnade ut i att eleverna började läsa mera hemma, skrev egna drakbrev, fantiserade vidare om olika djur, tillverkade en borg med kraftpapper och målade torn och tinnar, hittade på olika lekar, virkade draksvansar, en bevisvägg uppstod, de samlade ledtrådar, drakpass med olika uppdrag att göra…etc.

    I rastaktiviteterna började drakarna dyka upp och fritidshemmet började planera för 3 rastaktiviteter i veckan. Även på lektionerna började drakarna smyga in i olika projekt.

     

    Känner ni för att starta likande projekt eller har frågor så maila gärna:

    Annette.storm@skola.uppsala.se

    Våra planeringar hittar ni i Unikum – skyttorp – fritids

    Se mera på Instagram @skyttorpsskola

     

     

    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 11 Visa fler