Varför ska jag som rektor vara närvarande i fritidshemmet?

Torun Paulsson5 mars 2024

Jag heter Torun Paulsson och arbetar som rektor på Danmarks skola söder om Uppsala. Jag har arbetat i fem år på skolan och har under alla mina år som skolledare varit intresserad av fritidshemmet. För mig är fritidshemmet en mycket viktig del av skolan som förtjänar sin stund i rampljuset. Nu vill jag berätta för er som arbetar på en skola med fritidshem hur viktigt det är att vara närvarande på riktigt i fritidshemmet!

Vad är det för skillnad med att vara närvarande på riktigt eller bara vara på besök? Vad menar jag?

Jag kan självklart komma på besök till fritidshemmet och glida in på en stol och ta del av vad som händer där och då! Det är jättetrevligt att få komma förbi och insupa atmosfären, höra proffsiga pedagoger möta och bemöta eleverna, men det är inte samma sak som att vara närvarande på riktigt!

Närvarande på riktigt blir jag när jag är i verksamheten för att jag behövs där. Jag har vid några tillfällen hoppat in på fritids när det saknats personal. Det har varit för att öppna på morgonen, vid mellanmålet, som extra person på gården eller för att stänga. Det är behovet som avgör vad jag förväntas göra. Personalen vill helst inte att jag leder aktiviteter utan jag får som regel lite enklare uppdrag vilket passar mig ypperligt.

Vad är det jag ser när jag är i fritidshemmet? Vad finns det för fördelar med att vara där?

När jag är i fritidshemmet ser jag massor! Jag ser vilka rutiner som är självklara för eleverna och vilka som inte alls verkar förankrade. Fördelarna med att vara i verksamheten är också att jag får en helt annan förståelse än när saker bara blir återberättade för mig. Att få se eleverna i en annan miljö bidrar också till en helhetsbild av deras skoldag. En ny yta skapar nya sätt att bygga relationer till både elever, personal och vårdnadshavare – det är värt mycket!

Det är också kul att få ha kul på jobbet – vilket man oftast har på fritids!

(0)Kommentera

Kommentarer(0)