Uppstart
Hur planerar vi för starten av läsåret på fritidshemmet?
Vi arbetar på Danmarks skola och har rollerna rektor, Torun Paulsson, och lagledare för fritidshemmet, Åsa Ryberg. Vi vill med det här inlägget ge konkreta tips på vad vi tycker är viktigt att tänka på vid uppstart av ett läsår eller en termin.
Vad ska jag tänka på som rektor när jag planerar för läsårsstarten på fritidshemmet?
Det första jag tänker på när jag planerar starten för fritidshemmet är att det är färre studiedagar att utnyttja till fritidshemmet än vad lärarna har. Det gäller att studiedagarna är högeffektiva och att vi fokuserar på det som vi inte kan göra under vanlig planeringstid eller som måste vara klart innan skolan drar i gång.
För att få till det på bästa sätt rådgör jag alltid med personalen. De vet så mycket om sina egna behov! Hos oss har vi landat i att ha två dagar i augusti inför starten. Av dessa dagar är en helt vikt till fritids eget arbete. Då planerar de grovt för hela året och även till viss del finplanering. Här gäller det att lagledaren är väl förtrogen med styrdokumenten och det övergripande uppdraget för att på så vis ta ut rätt färdriktning för läsåret. Vi utgår också alltid från verksamhetsplanens mål och utvärderingen av föregående läsår.
Den andra dagen är min att planera. Då satsar jag på saker som är viktiga för vi-känslan på skolan. Det är både mys och trivsel med gemensam frukost med alla på skolan och tid att åka i väg och äta lunch ihop för de som vill, men också för gemensam planering kring elevgrupperna så att alla viktiga strukturer finns på plats och är väl förankrade hos alla som möter elevgrupperna tillsammans. Dit hör placering i klassrum, i matsal, platser för att hänga upp kläderna för att minska konflikter i övergången från rast till lektion eller lektion till rast, hur övergången mellan skola och fritids ska gå till, busskompisar, elever med extra anpassningar (vad är det som gäller för var och en?) och mycket mer. Det behöver finnas tid för klassläraren och den som möter elevgruppen på fritids att planera det praktiska då det är grunden för en bra start för alla elever i både klassrummet och på fritids.
Samsynen är grunden för allt! Står vi stadigt tillsammans så skapar det trygghet för alla.
Vad ska man tänka på vid starten som lagledare för fritidshemmet? Vad är viktigast att ha på plats?
Som lagledare har jag ett övergripande ansvar för att allt ska fungera så bra som möjligt vid starten på läsåret. Det jag brukar tycka är bra att inleda med är att vi gör en grovplanering av första halvan av höstterminen. Där har vi ett årshjul att utgå från och även tidigare planeringar i Unikum att titta på om vi behöver lite tips och idéer.
När grovplaneringen är klar går vi vidare på finplanering av första veckan. Till den kan det behövas att man förbereder aktiviteter individuellt och då även gå in i detaljer som att plocka fram och se till att allt material finns på plats.
Förutom den pedagogiska planeringen lägger vi alltid en hel del tid på att se till att alla rutiner och strukturer är kända för alla. Vi går då igenom individuella scheman och större jourscheman för till exempel öppning och stängning så att alla vet när de förväntas vara beredda att hoppa in för en sjuk kollega eller liknande. Till schemaförberedelserna hör också att titta på rastvärdsschemat och vem som ansvarar för vad respektive dag.
När alla de här delarna är förberedda och klara avsätter vi också en mindre tid för iordningställande i klassrum/fritidsrum med att till exempel märka hängare med barnens namn, se över bildstödet i fritidshemmets lokaler och se till att de som ska byta klassrum eller arbetsplats får tid avsatt för att göra det.