Fritidstidningen
3:e klassarna på Kvarngärdesskolans fritids gav ut 2 tidningar under läsåret 23/24. Allt började med att jag märkte att en del elever var entusiastiska över att skriva långa texter, berättelser, det fanns andra som var fulla av åsikter och var villiga att diskutera dem med alla som lyssnade, och några visade stor kompetens i att rita, speciellt serier. Jag ville sätta ihop alla dessa fantastiska idéer och visa för alla i skolan. Jag såg detta som en möjlighet att förbättra deras kommunikationsförmåga och jag frågade barnen om de gillar att visa upp sina skrifter/idéer/teckningar och barnen visade stort intresse för idén. Jag bestämde mig för att starta en tidning med fritidsgruppen.
Det första tidningsprojektet genomgick under höstterminen. I början av vecka 45 (efter höstlov) satte jag upp ett signeringsblad för studenter att anmäla sig till projektet. Notisen bestod av olika sorters artiklar som kunde finnas i en tidning till exempel: nyheter, opinion, sport, evenemang, pussel, intervjuer, serier etc. och de skulle anmäla sig till utvalda ämnen.
Många elever visade intresse och anmälde sig. Vi tilldelade 2 dagar per vecka och ett rum för projektet. Ett par elever tog initiativ till att intervjua rektorn. En del var roade av tanken på att protestera i skolfrågor och det blev många serier. Några av eleverna började skriva sina artiklar med hjälp av datorerna och detta inspirerade andra att använda datorer. Jag tog denna möjlighet att lära dem grundläggande datorkunskaper. Jag hjälpte eleverna med att strukturera artiklar, språk (stavning, grammatik, etc.) och formatering av sina dokument i datorn. Tidningen gavs ut under vecka 49 i form av affischer. Dessa affischer satte vi upp i skolans korridorer och vid skolexpeditionen och personalrum. Både elever och vuxna visade stort intresse för att läsa vår tidning och barnen som var med i projektet var stolta över sitt arbete.
Jag planerade att göra det andra projektet mer strukturerat och avancerat med tanke på att eleverna var mer entusiastiska den här gången. Den andra upplagan av tidningen byggde på två teman; vinter (eftersom projektet startade direkt efter vinteruppehållet) och vänskap (eftersom vänskapsveckan var runt hörnet). En anmälningsaffisch var uppe under vecka 5.
Den här gången var eleverna entusiastiska över att använda datorer, särskilt för att göra sina artiklar mer intressanta. Jag lärde dem att infoga bilder, formatera text, använda olika typsnitt, format etc. Eleverna arbetade med reportage, intervjuer, åsikter, serier och den här gången fanns det modeartiklar också.
Efter att den första tidningen blev populär ville de andra fritidsgrupperna från olika årskurser vara en del av den. Därför fick 2 grupper i uppdrag att intervjua andra grupper och representera deras idéer i tidningen. De förberedde frågeformulär inför intervjun, antecknade svaren och skrev artiklarna i tredje person.
Projektet fick en trög start på grund av andra extra aktiviteter på fritids, sedan var eleverna intresserade av att skriva fler och fler artiklar vilket ledde till att projektet tog längre tid än förväntat. Dessutom var eleverna entusiastiska över tidningen och ville att den skulle se professionell ut, så jag sammanställde den med hjälp av en av tidningsmallarna i Word. Sammanställningen tog mer tid och äntligen kunde jag ge ut tidningen under vecka 15 som en tidning på 18 sidor. En digital kopia laddades upp på Unikum. Eleverna var oerhört stolta över sitt projekt och de besökte de lägre lågstadieklasserna för att lämna över exemplar till klassbiblioteken. Varje student som engagerade sig i projektet fick sitt eget tidningsexemplar med en personlig uppmuntrande lapp från mig.