Att använda sommarlovet för att stärka vi-känslan

Malin Eriksson18 juni 2024

Jag heter Malin Eriksson och arbetar som lärare i fritidshem på Danmarks skola.

Nu har avslutningssångerna sjungits, alla har önskats glad sommar, och för många i skolans värld går verksamheten ner på lågvarv. Men på fritids varvar vi snarare upp inför sommarlovet! Under sommarlovsveckorna möter du ofta en annan barngrupp än den du träffar till vardags i verksamheten. En del elever som alltid är på fritids är plötsligt lediga, andra som alltid brukar gå hem tidigt ska plötsligt vara på fritids flera timmar varje dag. Några har inte sina vanliga kompisar på plats, och på större skolor kan avdelningar slås ihop och eleverna träffar nya kompisar. Med dessa förutsättningar blir det ännu viktigare med förutsägbarhet och en tydlig struktur på dagen.

En dag på sommarlovet

Hos oss börjar lovdagarna alltid med inomhuslek, följt av fruktstund och en titt på dagens avsnitt av Sommarlov klockan 9.00. Efter en snabb genomgång av förmiddagen går vi ut leker, gärna fram till lunch om vädret tillåter, för att efter lunch starta upp dagens aktiviteter. Efter mellanmålet brukar vi varva ner med mer fri lek, ute eller inne.

Vad ska man då hitta på under lovdagarna?

Hos oss finns det många aktiviteter som är populära att göra när barngruppen är lite mindre eller då vi har tillgång till rum som i vanliga fall är upptagna, t. ex. vattenlekar, kurragömma i skolhuset, eller besöka musiksalen. Att ta hand om fritids grönsaksodlingar, och kanske baka eller koka saft på skörden, är också mycket uppskattat!

Sommarutmaningen

En återkommande aktivitet som vi har haft de senaste åren är Sommarutmaningen. Det började som en utmaning där eleverna skulle försöka slå oss pedagoger i olika grenar som att stå på ett ben, flytta ärtpåsar mellan olika rockringar på tid, hoppa på hoppstyltor, och kasta bollar i hinkar. Under åren som har gått har det istället utvecklats till en utmaning där olika fritidshem tävlar mot varandra. Förr året var det 10 fritidshem som anmälde sig till att delta!

Syftet med Sommarutmaningen är att stärka elevernas relationer till varandra och bygga en vi-känsla på fritidshemmet. Eftersom alla elevers resultat räknas ihop uppmuntras eleverna att heja på varandra och pröva utmaningen flera gånger för att förbättra deras gemensamma resultat. Det är så roligt att långt efteråt få höra eleverna prata om en särskilt rolig utmaning, ett resultat de var särskilt nöjda med, eller någon av de andra elevernas resultat som de kommer ihåg. Att det är en aktivitet som återkommer varje år, med lite olika innehåll varje dag som aktiviteten genomförs, väcker också elevernas intresse och nyfikenhet: vad kommer dagens utmaning att vara? Hur gick det för oss idag? Vilket fritids gick det bäst för?

Om ni inte redan har gjort det vill jag uppmuntra er att pröva på årets Sommarutmaning. Instruktionerna delas i teamet för Nätverk Fritidshem. Och till alla vill jag önska en glad sommar!

 

Malin Eriksson
Lärare i fritidshem
Danmarks skola

(0)Kommentera

Kommentarer(0)