Samverkan med hemmet-en nyckel till språkutveckling
För ett drygt år sedan skrev vi om varför språksamtal med alla familjer är så viktiga. Nu vill vi återigen lyfta samarbetet med vårdnadshavarna för att skapa de bästa förutsättningarna för varje barns språkutveckling.
Vi ser att våra förskolor i kommunen är på olika platser i processen att genomföra och använda sig av språksamtal och kartläggning. Vi får även många frågor om hur det material som vi samlar in kan användas i förskolans utbildning och undervisning. Vi är nästa 100 kommunala förskolor med olika förutsättningar och behov och därför är det av stor betydelse att vi anpassar våra arbetssätt och strategier efter det egna behovet.
Bild från uppsala kommuns bildbank
Varför gör vi språkkartläggning?
Syftet med språkkartläggningen är tydligt formulerat på Insidan. Kortfattat handlar det om att:
- Fånga vårdnadshavares tankar och önskemål kring barnets språkutveckling.
- Öka kunskapen hos både vårdnadshavare och personal om barns språkutveckling och flerspråkiga barns språkutveckling.
- Inventera språkliga resurser runt barnet – hemma, i förskolan och på fritiden.
- Förtydliga samarbetet mellan hem och förskola för att stödja barnets språk.
- Göra en plan för kompensatoriskt arbete i undervisningen.
- Identifiera behov av kompetensutveckling i arbetslaget.
En viktig utgångspunkt är att detta gäller alla barn, oavsett förstaspråk och hur många språk barnet möter och behärskar, vi ska alltså inte välja vilka barn som är i behov av en kartläggning, vi ska skaffa oss kunskaper om varje barn.
För att förstå hur vi ska ha nytta av kartläggning behöver vi gå tillbaka till syftet, som finns formulerat på Insidan.
Från samtal till språkliga möjligheter – så gör vi materialet levande
När språksamtalen är genomförda, vad händer sedan?
Ett sätt att komma vidare är att lägga syftet på bordet och ställa frågan: ”På vilket sätt…?” Bryt ner syftet i delar så här:
På vilket sätt inventerar vi språkliga resurser runt barnet?
På vilket sätt fångar vi vårdnadshavares tankar och önskemål om barnet språkutveckling
Fundera på :
Vad gör vi redan bra?
Vad behöver vi utveckla?
Efter samtalen – är det tydligt vem som gör vad? Vad sker i förskolan och vad sker hemma?
Samtalen som brobyggare
Språksamtalen är mer än en kartläggning – de är en möjlighet att lära av varandra. Vi får syn på olika perspektiv kring språk och litteracitet och kan tillsammans skapa strategier:
- Vad kan familjen göra hemma?
- Vad kan vi bidra med i förskolan?
- Vad kan vi göra tillsammans för att stärka barnets språk?
Från kartläggning till handling
När vi vet mer om barnets språkliga förutsättningar kan vi:
- Välja böcker på rätt nivå.
- Skapa språkutvecklande lärmiljöer där lek befäster språket.
- Planera stöttning i olika situationer.
- Fråga er: Vad betyder kompensatoriskt arbete för just det här barnet? Hur kan vi utmana och stötta i den proximala utvecklingszonen?
När vi har informationen kring barnets språk kan vi börja arbeta kompensatoriskt och skapa möjligheter för varje barn att få befinna sig i sin proximala utvecklingszon där vi som förskollärare och barnskötare kan stötta och utmana barnen på rätt nivå så att de kommer vidare. Vad skulle kompensatoriskt betyda för det här barnet? Vad kan ni erbjuda som gynnar barnets språkutveckling?
Informationen gör att vi kan välja böcker på rätt nivå, skapa språkutvecklande lärmiljöer där barnen genom lek befäster språket i långtidsminnet och vi kan göra en plan för vilka situationer som kräver vilken typ av stöttning.
Synliggör språk i vardagen
- Visa att världen är full av språk! Några idéer:
- Språkträd, hälsningsfraser, musik och sång på olika språk.
- Böcker översatta till flera språk och fokusord på olika språk.
Digitala och analoga möten med skriftspråket – låt barnen skriva både för hand och digitalt.
Fundera också på:
Vilka ord behöver vi förklara, konkretisera och jämföra?
Hur pratar vi om språkets uppbyggnad och likheter/olikheter mellan språk?
Synliggör pedagogerna alla sina språk?
Oavsett vilket område vi jobbar med behöver vi fundera över vilka språkkunskaper som olika situationer, sammanhang och olika typ av lärande kräver av barnen och i sin tur vad det betyder att vi behöver stötta med.
Praktiska tips och resurser
- Skolverkets folder: Ge ditt barn en bra start – stärk språket! Finns att beställa och ladda ner på flera språk.
En informationsfolder som handlar om vikten av att vårdnadshavarna stöttar barnens språkutveckling, bland annat genom att och läsa och berätta för och med barnen i hemmet.
Ge ditt barn en bra start – stärk språket!
Kulturrådets Bokstart: Faktablad om barns språkutveckling för åldrarna 6 månader–3 år, på många språk.
Läs mer på Insidan om Språkkartläggning och dokumentation
Språkkartläggning Insidan
Tillsammans gör vi skillnad
Språkutveckling är ett gemensamt uppdrag. Genom att lyssna, dela kunskap och skapa strategier tillsammans med hemmen ger vi varje barn de bästa förutsättningarna att utveckla sitt språk – på alla sina språk.