Vi kom tillbaka till en vildvuxen trädgård
När vi kom tillbaka efter sommarlovet och semestern möttes vi av en vildvuxen trädgård. Pumpan hade tagit över större delen av vårt trädgårdsland. Då trodde vi att vi skulle få jätte många pumpor men efter att barnen hade undersökt pumpan och räknat så vet vi nu att vi får tre pumpor.
Så har det gått för våra tomater
Även våra tomater har vuxit mycket! Vi har hittat tomatplantor på platser som vi inte har planterat dem på. Mystiskt! Tomatplantorna har gett mycket god och smakrik frukt, men när kylan kom smygandes på kvällarna så mognar tomaterna långsamt. Vi har pratat med barnen om hur vi ska få tomaterna att mogna och beslutade oss för att plocka av tomaterna och låta dem mogna i ett soligt fönster.
Blommor i trädgården bidrar till pollinering av grönsakerna
Vi sådde också blommor i vår trädgård i hopp om att locka till oss fjärilar, bin och humlor. Vi behöver ju deras hjälp att pollinera alla blommande grönsaksplantor i trädgården. Det var roligt att se att vi lyckades med det.
Men det var svårare att fånga en fjäril på bild märkte vi. Flera gånger provade vi men fjärilarna var för snabba för oss. Vi lyckades se en humla som var alldeles gul av pollen men även humlan var snabb. Detta gav oss tillfälle att prata om hur viktigt det är att ta hand om våra insekter för att få frukt och grönsaker.
Äntligen dags att skörda våra morötter
Vi har nu också skördat våra morötter, som barnen har väntat på länge. Barnen har själva sett morötterna sticka upp ur jorden och då insett att de är klara. Den stora dagen kom tillslut och barnen har skördat, tvättat och smakat på morötterna.
Eftersom vi planterade olika sorters morötter fick vi tillfälle att jämföra smaken. Barnen konstaterades att den som var orange smakade mest och bäst, men vi fick även svar att den blåa moroten smakade blått och den vita moroten smakade juice.
Någon hade ätit på en morot
En sak som fångade barnen mycket medan vi tog upp morötterna var en liten morot som någon hade ätit på. Vi började titta närmare på moroten och såg då en pytteliten larv. Barnen tyckte att den var söt och ville att vi skulle plantera honom igen så vi satte tillbaka moroten i jorden med sin larv så den kunde leva vidare i sitt lilla morotshus.
Det här är sista inlägget från oss på Glimmerns förskola
Vi vill tacka för att ni har följt med på vår odlingsresa. Det har varit roligt att få dela med sig av vår trädgård med er. Vår trädgård kommer fortsätta leva nästa vår med andra grödor och blommor.
Vi lär oss mer och mer för varje år och en av anledningarna till att vi fortsätter är att testa nya saker och göra annorlunda. Tyvärr blev det inga vattenmeloner det här året heller men vi tänker inte ge upp. Vi försöker igen nästa säsong, tredje gången gillt!
Kopplingar till läroplanen för förskolan:
- Förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar.
- Förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta.
- Förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.
- Förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.
- Skapa förutsättningar för barnen att förstå hur deras egna handlingar kan påverka miljön och bidra till en hållbar utveckling.