Bra vara barnskötare från början

Som tonåring ville Leyla jobba med musik och drama. Efter tjugo år som barnskötare pluggar hon nu till förskollärare, parallellt med sitt jobb. Varför inte välja musik i stället?

Leyla Afif på Trasthagens förskola– Du skulle bara veta så mycket musik och dramatik vi arbetar med i förskolan, skrattar Leyla Afif vid Trasthagens förskola i Sunnersta. Jag får utlopp för det varje dag.

Men varför plugga vidare efter tjugo år?

– När jag sökte till gymnasiet valde jag estetisk linje men fick mitt andrahandsval, Barn- och ungdomsprogrammet på Katedralskolan i Uppsala. Jag började jobba som barnskötare och efterhand fick jag allt mer förtroende och uppdrag som liknar förskollärarens. Jag kände hur viktigt och roligt jobbet som förskollärare är och ville gärna gå den här utbildningen, när min chef erbjöd mig.

Varför är utbildningen du går så ovanlig?

– Förskollärare är ett bristyrke i hela landet och Uppsalas kommunala förskola tog initiativ till utbildningen, tillsammans med några andra kommuner i landet. Uppsala universitet fick i uppdrag att anordna den. Den är anpassad för oss som jobbar inom förskola och har mycket erfarenhet. Vi är cirka 50 deltagare och de kunskaper vi redan har kan vi validera.

Du har sagt att den är en bra kombo.

– Ja, jag gillar att vi alla är barnskötare från början och har den förståelsen för jobbet, när vi går ut som förskollärare. Utbildningen är en bra kombo genom att vi har erfarenheter med oss från jobbet in i studierna – och kan ta med oss kunskap från studierna tillbaka till förskolan, i arbetet med barnen.

Så du är en besserwisser på jobbet nu?

– Nej, det är inte min stil. Men jag märker att både barnen och mina kollegor uppskattar det jag lär mig. Även förskollärare som jobbat länge är positiva till att höra mer om kurserna. De bygger ju på den senaste forskningen och i det här yrket är man aldrig färdig.

Flera års studier kombinerat med jobb. Har du tröttnat någon gång?

– Innehållet i utbildningen har varit bra men vi var lovade en utbildning på 2,5 år och tyvärr förlängdes den till 4 år av olika skäl. Det är inte rimligt. Då kan man lika gärna läsa på heltid och mer effektivt. Men förskolan underlättade genom bättre arbetsvillkor när de fick veta att utbildningstiden måste förlängas.

Läshörna på Trasthagens förskolaSå inga mer studier för dig?

 – Tvärtom. Jag ser möjligheter att använda min utbildning framåt på olika sätt. Kanske läser jag vidare senare till specialpedagog. Jag brinner för att jobba med barn som behöver extra stöd och jobbar gärna i socioekonomiskt utsatta områden längre fram, även om jag trivs väldigt bra på Trasthagen där jag är nu.

Varför vill du arbeta med barn i mer utsatta områden?

– Jag vill bidra till att barn kan bli starka, välmående individer som vuxna. Det är här i förskolan allting startar. Jag och alla mina kollegor, vi har ett så viktigt uppdrag! 

Uppdaterad: