Tillgänglig variation i högstadieklassrum

Magnus Blixt13 november 2020

I podden Kopieringsrummet fick vi kort insyn i det klassrum Emelie Hahn - högstadielärare och guldäpplevinnare 2020 - verkar i på Gränbyskolan.

Nedan har vi nu även en del bilder då de ofta säger mer än tusen ord. Just nu är det som Emelie säger till viss del Coronamöblering, men dock - ett konkret och tydligt exempel på vad som faktiskt kan göras i ett vanligt klassrum om sextio kvadrat i en vanlig skola, i ett område som inte direkt är socioekonomiskt gynnat. 

"Vad behöver vi förbättra och hur kan vi göra? Det här är frågor som alla som jobbar med utbildning av barn och elever behöver ställa sig. Svaren kan vi söka i erfarenheter och forskning, i kollegiala sammanhang och genom ett gemensamt och strukturerat arbete. Att vilja, våga och ifrågasätta är grundläggande förutsättningar för utveckling."/Skolverket

Variation i vanligt klassrum

Klassrummet bjuder variation utifrån att den här genomsnittseleven faktiskt inte finns, utan att vi snarare är olika med olika behov och förutsättningar, på en glidande skala bortom normaliteten. 

En tydlig satsning på Gränbyskolan (såhär långt i ca ett dussin klassrum) är:

  • måla om - ta bort murriga och skrikiga färger
  • enhetliga gardiner i lugn färgsättning
  • ta bort bokhyllor som lätt ger visuellt buller och damm
  • sätta upp whiteboard även på annan vägg än fram för att skapa möjlighet till mer riktningsfri undervisning
  • erbjuda ståbord, vipp-palar och avskärmningsskärmar i olika storlekar

Satsningen inleddes av förra rektorn, som berättar om den i Rektorspodden, men den har fortsatt och utvecklats vidare av nuvarande skolledning, elevhälsa och kollegium.

Samtalshörna i klassrum

För nog kan ett klassrum även behöva rymma mer förtroliga samtal, eller en lässtund som ju inte kräver en hård stol? En dylik hörna ger också en känsla när man kliver över tröskeln. 

En lärare behöver sin kateder - för att härbärgera sin digitala enhet och kalender. Själv har jag god erfarenhet av dylik pulpet som bilden ovan.

Whiteboard på annan vägg - som är vit

Ovan exempel på whiteboard på alternativ vägg. Om det inte vore tegelvägg skulle jag varmt rekommendera whiteboardtapet - ger nya möjligheter och är långsikigt ekonomiskt hållbart.

---

Nedan lämnar vi Gränbyskolan men fortsätter i lite samma linje, med fler #tankespjärn som absolut inte passar i varje klassrum, men kanske ändå bör övervägas - eller kanske t o m provas? Alltså testa i skarpt läge i mindre skala för att därur kunna dra säkrare slutsatser och gå från åsikter, tro och gissningar till mer skola på vetenskaplig grund utifrån nyfiket vetenskapligt förhållningssätt. Läs gärna Skolverkets skrift "Att ställa frågor och söka svar" här!

"Det mesta fungerar antingen bra alternativt antagligen inte - tills det möter elever..."

Däremot vet vi ju faktiskt att vi mår bra av att stå mer än vi sitter. Dels fysiologiskt och ergonomiskt, men också att det hjälper många människors uppmärksamhet och koncentration.

Elever vid ståbord

En sådan här "stolbänk" skulle jag, om jag fortfarande var lärare, vilja testa och se hur den faktiskt skulle fungera i mötet med elever. Den har lite skönt gung, är hållbar, skivan kan fällas ned. Vem vill prova först?

Stolbänk

Fredag 27/11 arrangerar vi ett frukostwebinar med Peter Lippman på temat val i lärmiljö och klassrum. Tanken är att spela in och kunna se i efterhand för de som arbetar inom Uppsala grundskolor. Mer info och anmälan här.

Peter Lippman - se människan o bygg sedan rummet

Nedan några ytterligare #tankespjärn från Australien, där även elever på högstadiet gärna sitter med variation om det ges. Jag har samma erfarenhet själv från ett tidigare liv som lärare och skolledare på Glömstaskolan.  

elever på golv i australien

elever i australien

(1)Kommentera

Kommentarer(1)

  • Peter Becker 17 november 2020
    Tack, Magnus och Emelie, verkligen intressant! Skolans fysiska miljö är en viktig faktor för lärandet. Jag passar på att länka till ett samtal mellan professor Staffan Selander och Emelie i Guldäpplets forskardialog, omkring andra dimensioner i organiserandet av lärandet: https://www2.diu.se/guldapple/nyheter/webbinarium-varlden-i-klassrummet-genom-digitaliseringens-mojligheter/