Trevande försök med Dugga

Annika Andersson14 november 2020

Har du hört talas om Dugga? Om du har undervisat i åk 6 och uppåt känner du till denna sida som en kopplad till Nationella Provens genomförande. Själv upptäckte jag Dugga då jag i söndags kväll satt och kollade in de olika apparna som inloggade och klara ligger på kommunens portal. Visst, jag hade hört talas om sidan och viste att det fanns möjligheter att sammanställa prov i den. Eftersom jag skulle ha ett förhör med min 5:a veckan därpå, tänkte jag att jag skulle testa Dugga. Ivrigt valde jag mellan de olika möjligheterna för att konstruera testet. Hela 14 olika sätt att ställa frågorna och man kan blanda dem hur som helst. Kul! Dessutom finns förstås möjlighet att lyssna på frågorna. 

 

Alternativa frågor i Dugga

 

Någon timme senare hade jag plockat ihop frågor i kategorierna matcha, flerval och essä. Jag klickade på förhandsgranska och kände mig nöjd. När det var dags att koppla eleverna till provet upptäckte jag att bara eleverna i åk 6 fanns inlagda i systemet (i min skola som är en f-6-skola). Räddningen var att det även fanns en möjlighet att dela en länk till de elever som skulle göra testet. Länken delade jag i Teams. När man delar bestämmer man provtillfällena tid och datum. 

 

 

Så var det dags för eleverna att genomföra testet, Kroppen. Datorerna laddade, inloggade och eleverna på plats…10 minuter för tidigt. Ivrig som jag var ändrade jag provtiden och lade upp en ny länk. Det funkade inte. Kanske för att nätverket inte hann med, kanske för att eleverna hade kvar den gamla länken… Hur som helst det blev att svänga om till english workbok istället. Även eleverna var lite nyfikna på det här nya och efter rasten var de helt med på att göra ett nytt försök. Nu funkade det! När eleverna har angett koden och sitt namn ska de skriva in ytterligare en kod (något man väljer när man delar provet) som du får upp på din sida i Dugga. Så blev det tyst i 20 minuter och eleverna jobbade på. 

 

När testet var klart frågade jag dem om de kunde tänka sig att utvärdera det Dugga. Parvis diskuterade de och skrev sen ner sina tankar i Menti. Jo, de tyckte att det var ganska bra med variationen på frågor, men några tyckte att det var skönt med Forms, som de kände igen så bra. Kanske hade också strulet med att komma igång också påverkat dem… 

 

 

I skrivande stund har jag ännu barat nosat på den här sidan och de olika sätten att rätta behärskar jag inte ännu. Jag laddade ner testerna på pdf och rättade med min iPen. Kommer att utforska rättningen senare. Det finns säkert massor av lärare i högstadiet och på gymnasiet som kan lära oss mer om det här. 

 

Själv ser jag förutom alla variationer också en fördel i att elever som kommer att göra NP i Dugga redan är bekanta med rutinerna kring provet och bekväma med layout och typen av svarsalternativ. Jag tror också att man kan skapa oändligt många variationer så att varje elev någon gång får ett prov som passar hen.

 

Fortsättning följer...

 

Annika

(0)Kommentera

Kommentarer(0)