Rita i OneNote

Erica Jernebring21 september 2020

 

Vi arbetar mycket med att bilda meningar just nu i min klass. Där vi lägger fokus på hur en mening är uppbyggd, vart och när ska det vara stor bokstav, när använder man punkt och allt som hör till.  Vi tränar på att skriva sagor eller bara skriva fritt, vilket vi gjorde idag.

 

Att lägg in en bild på elevernas OneNote och bara be dem skriva meningar, skapar stor förvirring. Då frågorna kommer direkt ”men vad ska vi skriva om, hur mycket ska vi skriva”. Då förklarar jag alltid att jag vill bara att ni skriver det ni ser. Det behöver inga hänga ihop med meningen ovanför eller under. Du behöver inte ha någon rödtråd. Utan det ända du ska göra är att skriva. Elever är så vana och/eller pressade att alltid nå mål, så många glömmer bort hur fantastiskt det kan vara att bara skriva. Denna övning  övar just detta, bara skriva. Inga krav utan skriv bara meningar. Jag ser att de elever som är svaga i skrivandet ökar sitt skrivande i andra texter ju mer vi arbetar på detta sätt i olika ämnen.

 

Jag läser allt eleverna skriver i OneNote, jag ger oftast också en liten kommentar i form av poti-it lapp eller några meningar. Ibland skriver jag i en post-it lapp, ibland skriver jag förhand med hjälp av en Appel Pencil(jag arbetar mestadels utifrån impad själv). Denna formativa bedömning är uppskattad hos eleverna. Att sitta och ”spionera” på eleverna när de öppnar sina OneNote för läsa mina kommentarer, se deras ansiktet lysa upp och möta deras blickar som visar stolthet och ”jag kan”, är helt enkelt underbart!

 

 

Det går att skriva med fingret i OneNote men jag använder mig av en Appel Pencil. 

 

För att få fler färger eller ändra storlek på pennan tryck på den lilla pilen nedåt.

 

 

 

Så här kan en kommentar se ut på en elevtext. Jag arbetar alltid formativt i mina kommentarer.

 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)