Multimodalt med Andersson & Jernebring

Vi är lärare på Knutby skola och jobbar i låg- respektive mellanstadiet. Vi arbetar en hel del med att möta alla elever på den nivå de befinner sig och med de metoder samt arbetssätt som passar dem bäst. När vi på vår skola nu samtidigt läser specialpedagogik för lärande, har vi fått upp ögonen ännu mer för hur viktigt det är att testa olika metoder för att fånga alla elever. Digitala verktyg är för oss en naturlig och självklar del i undervisningen. Vår ambition är att lägga upp blogginlägg ca 3-4 gånger per månad och dessa kommer i huvudsak att vara inspirerade av multimodala verktyg, individuella lärstilar och digital teknik.

  • Checklista i OneNote

    Erica Jernebring2020-05-20

     

    I min vardag i klassrummet så finns det vissa saker jag inte skulle klara mig utan. Checklistan är en sådan grej. När jag fick min klass i höstas fanns det många oroliga elever som hade svårt att komma till ro i klassrummet, svårt att sätta igång att arbeta och svårt att avsluta. Vilket fick mig att fundera massor över HUR man hjälper dessa elever för att skapa en bättre vardag i klassrummet.

     

    En checklista för eleven över hur dagen ska se ut kopplat till det bildstöd jag har på tavlan blev ett vinnande koncept direkt.

     

    Jag började med checklista i pappersformat som jag delade ut på morgonen, men märkte rätt snabbt att papper har en tendens att försvinna helt galet fort. Vilket blev resultatet till ledsna elever som kände sig misslyckade då pappret ”fått ben och gått iväg”.

     

    Sedan en tid tillbaka jobbar vi med en digital checklista istället som jag delar till elevernas OneNote varje morgon. Jag har skapat en mapp som heter ”Dagens schema”. Där lägger jag bildstöd för hur dagen kommer se ut samt checklistan.

     

    När eleverna slutfört något öppnar dom bara mappen och ”checkar av” det dom är klara med. Samt går igenom vad som är klart.

     

    Efter att ha utvärderat min checklista ser jag att de elever som behöver det lilla extra stödet kommer igång mycket fortare med sina arbeten och checklistan skapar en tydlighet VAD eleven ska göra samt vad jag som lärare förväntar mig att eleven ska göra.

     

     

     

    För att hitta ”checklistan” i Onenote titta på bilden nedan.

     

    (0)Kommentera
  • Uppmärksamma elevtexter

    Annika Andersson2020-04-23

    Idag har jag använt appen och hämsidan padlet för att låta eleverna visa upp sina alster. Efter att alla färdigställt sina texter och var nöjda med dem fick de först välja att läsa upp dem för en liten grupp, läsa upp inför klassen eller inte låta någon annan läsa dem. Förutom jag, samt en klasskompis som tidigare varit med och gett respons på texterna. Inte allt för många valde att läsa upp sin berättelse för klassen, därför blev jag positivt överraskad när så många ville lägga upp sin text på padletväggen. Det var inte så många inledningsvis, men när några kommit upp så var fler i färd med att kopiera av texten och sätta in. 

    Padlet är en väldigt lättanvänd app. Bara den som startar väggen behöver logga in och det är lätt att länka till elevernas sida. När de väl har öppnat sidan/väggen via länken kan de sen öppna med appen om de har en iPad. Vi har även visat teckningar från bildlektionen på denna sida. Användningsområdena när det gäller padlet är oändliga. Vi har bara hunnit testa den några veckor, men jag är säker på att jag kommer ta uppden flera gånger här.  

     

    (0)Kommentera
  • Hörförståelse i OneNote

    Erica Jernebring2020-04-20

    Just nu upplever jag väldig mycket buggar i OneNote. Ena dagen funkar allt som det ska när man förbereder en uppgift och nästa dag när eleverna ska kopplas på så funkar absolut inget. 

    Men idag fick vi äntligen till att OneNote funkade på alla elever paddor samtidigt!  

     

    Ett bra sätt för mig att arbeta med distansundervisning i dessa tider är via OneNote. Mina elever är inlärda i systemet och kan de funktioner som krävs för att klara av en undervisning. För de elever som inte är starka i skrivande text finns möjligheten för att spela in ljud. Det skapar möjligheten för mig att kunna hålla kontakt med alla oavsett kunskaper i skrivande text. Då mina elever är vana med OneNote har jag valt att arbeta vidare i den appen. I åk3 kommer vi bekanta oss mer med Teams men just nu känner jag att OneNote uppfyller de krav jag kräver för att få en dokumenterat underlag på mina elevers kunskaper. Men framför allt tycker mina 2.or att det är roligt att arbeta i OneNote och att få visa upp hemma vad dom gör på dagarna gör mina elever oerhört stolta över sig själva. Att få möte eleven på morgonen i hallen då vi knappt hunnit sagt godmorgon innan eleverna börjar ”Erica vet du vad jag visade mamma och pappa igår på OneNote...” Det är fantastiskt att få möta sådana samtalen i hallen.

     

    Vi har just påbörjat en ny ljudbok från barnradions hemsida, deras nya serie ”modigast i världen. Där jag kommer fokusera på hörförståelse men även värdegrundsfrågor. 

     

     

     

    Jag kommer utgå från OneNote där jag lägger in länk till barnradions sida där eleverna lyssnar på avsnitten. Efter varje avsnitt kommer det frågor som eleverna ska svara på. För att underlätta för de elever som är svaga i läsning har jag spelat in min egna röst där jag läser upp varje fråga högt. Så efter eleven lyssnar klart på ljudboken kan man bara klicka sig vidare till nästa ljudfil som berättar vad man ska göra. Ett uppskattat moment i min klass, där alla får chansen att lyckas. 

     

    Svaren på frågorna får eleven själv välja vilket sätt det ska redovisas ljudinspelning eller med text i OneNote.

     

     

    För att spela in ljud trycker du infoga. Sedan klickad man på ljud efter det är bara att sätta igång att snacka. När du avslutat din spelning kommer en lite ljudsymbol upp, dubbelklicka så kan du spela ljudet. Se bilder nedan som stöd. 

     

    Hoppas ni får en fortsatt fin vecka. Glöm inte att vi nu finns på instagram också!

     

     

     

    .

     

    .

    (0)Kommentera
Visar -2 - 0 av 27 Visa fler