Multimodalt med Andersson & Jernebring

Vi är lärare på Knutby skola och jobbar i låg- respektive mellanstadiet. Vi arbetar en hel del med att möta alla elever på den nivå de befinner sig och med de metoder samt arbetssätt som passar dem bäst. När vi på vår skola nu samtidigt läser specialpedagogik för lärande, har vi fått upp ögonen ännu mer för hur viktigt det är att testa olika metoder för att fånga alla elever. Digitala verktyg är för oss en naturlig och självklar del i undervisningen. Vår ambition är att lägga upp blogginlägg ca 3-4 gånger per månad och dessa kommer i huvudsak att vara inspirerade av multimodala verktyg, individuella lärstilar och digital teknik.

  • Trevande försök med Dugga

    Annika Andersson2020-11-14

    Har du hört talas om Dugga? Om du har undervisat i åk 6 och uppåt känner du till denna sida som en kopplad till Nationella Provens genomförande. Själv upptäckte jag Dugga då jag i söndags kväll satt och kollade in de olika apparna som inloggade och klara ligger på kommunens portal. Visst, jag hade hört talas om sidan och viste att det fanns möjligheter att sammanställa prov i den. Eftersom jag skulle ha ett förhör med min 5:a veckan därpå, tänkte jag att jag skulle testa Dugga. Ivrigt valde jag mellan de olika möjligheterna för att konstruera testet. Hela 14 olika sätt att ställa frågorna och man kan blanda dem hur som helst. Kul! Dessutom finns förstås möjlighet att lyssna på frågorna. 

     

    Alternativa frågor i Dugga

     

    Någon timme senare hade jag plockat ihop frågor i kategorierna matcha, flerval och essä. Jag klickade på förhandsgranska och kände mig nöjd. När det var dags att koppla eleverna till provet upptäckte jag att bara eleverna i åk 6 fanns inlagda i systemet (i min skola som är en f-6-skola). Räddningen var att det även fanns en möjlighet att dela en länk till de elever som skulle göra testet. Länken delade jag i Teams. När man delar bestämmer man provtillfällena tid och datum. 

     

     

    Så var det dags för eleverna att genomföra testet, Kroppen. Datorerna laddade, inloggade och eleverna på plats…10 minuter för tidigt. Ivrig som jag var ändrade jag provtiden och lade upp en ny länk. Det funkade inte. Kanske för att nätverket inte hann med, kanske för att eleverna hade kvar den gamla länken… Hur som helst det blev att svänga om till english workbok istället. Även eleverna var lite nyfikna på det här nya och efter rasten var de helt med på att göra ett nytt försök. Nu funkade det! När eleverna har angett koden och sitt namn ska de skriva in ytterligare en kod (något man väljer när man delar provet) som du får upp på din sida i Dugga. Så blev det tyst i 20 minuter och eleverna jobbade på. 

     

    När testet var klart frågade jag dem om de kunde tänka sig att utvärdera det Dugga. Parvis diskuterade de och skrev sen ner sina tankar i Menti. Jo, de tyckte att det var ganska bra med variationen på frågor, men några tyckte att det var skönt med Forms, som de kände igen så bra. Kanske hade också strulet med att komma igång också påverkat dem… 

     

     

    I skrivande stund har jag ännu barat nosat på den här sidan och de olika sätten att rätta behärskar jag inte ännu. Jag laddade ner testerna på pdf och rättade med min iPen. Kommer att utforska rättningen senare. Det finns säkert massor av lärare i högstadiet och på gymnasiet som kan lära oss mer om det här. 

     

    Själv ser jag förutom alla variationer också en fördel i att elever som kommer att göra NP i Dugga redan är bekanta med rutinerna kring provet och bekväma med layout och typen av svarsalternativ. Jag tror också att man kan skapa oändligt många variationer så att varje elev någon gång får ett prov som passar hen.

     

    Fortsättning följer...

     

    Annika

    (0)Kommentera
  • Läsa för OneNote

    Erica Jernebring2020-11-09

    Hej!

    Just nu håller vi på att nöter läsning på alla sätt och vis i klassrummet, min klass har verkligen kommit in i en ”bokslukarålder” Vilket är fantastiskt när man väl är där. På klassrådet här om veckan kom eleverna fram till att dom vill pausa den vanliga läs läxan (där dom läser ett kapitel i veckan) för att istället läsa ur ”vanliga” böcker. Samt att dom ville ”läsa från paddan hemifrån” eftersom det är så roligt. Efter lite pratade om hur detta skulle gå till väga så bestämde vi oss tillsammans att detta var ju en strålande idé!

     

    Till denna läsutmaning behövde jag få ut en enkelt och tydlig instruktion till mina VH om hur man loggar in på OneNote. Jag la mig på väldigt enkel nivå med tänket att en person som aldrig loggat in på OneNote ska klara det. Jag valde att göra en PP som jag gjorde om till film, la på berättarröst och så var det klart!

     

    Tänkte att jag delar med mig av filmen här, kanske någon får nytta av den och kanske själva vill göra en digital-läs-läxa-utmaning! Ska bli så spännande att följa detta samt se elevernas egna utvärdering slutet av terminen.

     

    (0)Kommentera
  • Mera Forms!

    Annika Andersson2020-10-10

     

    När du bestämt dig för att använda en Forms-enkät går du bara in på forms-appen via Office365. Gå till våfflan, där hittar du den. 

    Bild av officeapparna

    Formsenkäten är utmärkt för användning av kartläggning av olika områden eller som ett sätt att förhöra, testa med. Om du vill använda forms för att göra ett prov, glosförhör eller annat där det finns ett korrekt svar, ska du välja Nytt frågeformulär. Endast där kan du fylla i det korrekta svaret, och göra formsenkäten självrättande. Tänk på att ditt svar och elevens svar då måste vara exakt lika stavat. Själv insåg jag det när jag använde forms för glosförhör och elevernas svar blev fel för att de inte inledde sina svar med stor bokstav.

     

    Ett annat sätt att få ett självrättande förhör är att använda valknapparna. Med alternativ att välja mellan, klickar du in det korrekta svaret. När du läser av svaren får du en mycket översiktlig bild av klassens kunskaper.

     

    Forms valalternativ

     

    De olika frågorna du kan välja att göra i ditt formulär är val, text, omdöme. Du kan också växla och använda olika sorters frågor i samma formsenkät.

     

    Till varje fråga är det möjligt att lägga upp en bild. Du klickar bara på bildikonen och väljer sedan om du vill ladda ner bilden från nätet eller din dator. Det ska även fungera med film, vilket jag inte provat ännu.

     

    Har du elever som har svårt att ta till sig textfrågorna, kan de använda avancerad läsare, som innebär att texten blir uppläst.

     

    Vid en kartläggning kan de dels vara intressant att få en bild över hur klassen som grupp utvecklats inom olika områden. Då passar det bra att använda sig av valknapparna. Jag visar ibland också eleverna hur det ser ut, både när jag samlat in deras tankar om sin arbetsmiljö och när jag kartlagt kunskaper. Eftersom diagrammen bara visar gruppen, blir det inte utpekande. Jag tror också att elevernas motivation och samarbetsförmåga stärks av att de blir medvetna om hela gruppens tankar och kunskaper. Om du som lärare vill se vilka elever som ligger inom ett specifikt område klickar du bara på länken mer information och kan där läsa de individuella svaren.

     

    När jag jobbar med att synliggöra elevens lärande, använder jag i högre grad textsvaren. Då måste eleven själv reflektera över sina svar och skriva ned dem så att jag som läsare förstår. Det leder ju också till att eleven stärker sin bild av sitt eget lärande, samtidigt som jag får en bra koll på läget. Ett tips är att avsluta enkäten med en öppen fråga, där eleven kan få berätta mer. I ett förhör kan det vara ytterligare kunskap, men i en kartläggning i utvecklande syfte kan det också handla om sociala förmågor, relationer eller något annat av mer privat karaktär. Det händer då och då att elever som annars inte får tillfälle att ta kontakt, lättar sitt hjärta den här vägen.

     

    När du är klar med din formsenkät är det dags att dela den. Du kan dela den med kollegor, då använder du ”Dela länk för samarbete”. Då kan både du och dina kollegor skriva i enkäten, samt se resultaten. När allt är klart delar du till eleverna genom att gå in under rubriken ”Skicka och samla in svar”. Där kopierar du länken och lägger den förslagsvis Teams inlägg. När eleven klickar på länken är hen inne på sin egen, personliga enkät.

     Forms dela

    (0)Kommentera
Visar -2 - 0 av 36 Visa fler