Multimodalt med Andersson & Jernebring

Vi är lärare på Knutby skola och jobbar i låg- respektive mellanstadiet. Vi arbetar en hel del med att möta alla elever på den nivå de befinner sig och med de metoder samt arbetssätt som passar dem bäst. När vi på vår skola nu samtidigt läser specialpedagogik för lärande, har vi fått upp ögonen ännu mer för hur viktigt det är att testa olika metoder för att fånga alla elever. Digitala verktyg är för oss en naturlig och självklar del i undervisningen. Vår ambition är att lägga upp blogginlägg ca 3-4 gånger per månad och dessa kommer i huvudsak att vara inspirerade av multimodala verktyg, individuella lärstilar och digital teknik.

  • Mera Forms!

    Annika Andersson2020-10-10

     

    När du bestämt dig för att använda en Forms-enkät går du bara in på forms-appen via Office365. Gå till våfflan, där hittar du den. 

    Bild av officeapparna

    Formsenkäten är utmärkt för användning av kartläggning av olika områden eller som ett sätt att förhöra, testa med. Om du vill använda forms för att göra ett prov, glosförhör eller annat där det finns ett korrekt svar, ska du välja Nytt frågeformulär. Endast där kan du fylla i det korrekta svaret, och göra formsenkäten självrättande. Tänk på att ditt svar och elevens svar då måste vara exakt lika stavat. Själv insåg jag det när jag använde forms för glosförhör och elevernas svar blev fel för att de inte inledde sina svar med stor bokstav.

     

    Ett annat sätt att få ett självrättande förhör är att använda valknapparna. Med alternativ att välja mellan, klickar du in det korrekta svaret. När du läser av svaren får du en mycket översiktlig bild av klassens kunskaper.

     

    Forms valalternativ

     

    De olika frågorna du kan välja att göra i ditt formulär är val, text, omdöme. Du kan också växla och använda olika sorters frågor i samma formsenkät.

     

    Till varje fråga är det möjligt att lägga upp en bild. Du klickar bara på bildikonen och väljer sedan om du vill ladda ner bilden från nätet eller din dator. Det ska även fungera med film, vilket jag inte provat ännu.

     

    Har du elever som har svårt att ta till sig textfrågorna, kan de använda avancerad läsare, som innebär att texten blir uppläst.

     

    Vid en kartläggning kan de dels vara intressant att få en bild över hur klassen som grupp utvecklats inom olika områden. Då passar det bra att använda sig av valknapparna. Jag visar ibland också eleverna hur det ser ut, både när jag samlat in deras tankar om sin arbetsmiljö och när jag kartlagt kunskaper. Eftersom diagrammen bara visar gruppen, blir det inte utpekande. Jag tror också att elevernas motivation och samarbetsförmåga stärks av att de blir medvetna om hela gruppens tankar och kunskaper. Om du som lärare vill se vilka elever som ligger inom ett specifikt område klickar du bara på länken mer information och kan där läsa de individuella svaren.

     

    När jag jobbar med att synliggöra elevens lärande, använder jag i högre grad textsvaren. Då måste eleven själv reflektera över sina svar och skriva ned dem så att jag som läsare förstår. Det leder ju också till att eleven stärker sin bild av sitt eget lärande, samtidigt som jag får en bra koll på läget. Ett tips är att avsluta enkäten med en öppen fråga, där eleven kan få berätta mer. I ett förhör kan det vara ytterligare kunskap, men i en kartläggning i utvecklande syfte kan det också handla om sociala förmågor, relationer eller något annat av mer privat karaktär. Det händer då och då att elever som annars inte får tillfälle att ta kontakt, lättar sitt hjärta den här vägen.

     

    När du är klar med din formsenkät är det dags att dela den. Du kan dela den med kollegor, då använder du ”Dela länk för samarbete”. Då kan både du och dina kollegor skriva i enkäten, samt se resultaten. När allt är klart delar du till eleverna genom att gå in under rubriken ”Skicka och samla in svar”. Där kopierar du länken och lägger den förslagsvis Teams inlägg. När eleven klickar på länken är hen inne på sin egen, personliga enkät.

     Forms dela

    (0)Kommentera
  • Kodning - kul eller ångest

    Erica Jernebring2020-10-04

    Kodning -kul eller ångest 

     

    Jag älskar verkligen att koda med mina elever. Det samspelet man får med eleverna och deras intresse för att lära sig är speciellt jämfört med anda lektioner. I mina lektioner utgår alltid jag från i kodningen att jag kan inte allt. Jag har prövat men det finns säkert många smartare sätt att klara av kodningen på. Efter jag berättat det sänker jag ribban och alla elever känner sig taggade på att ”slå mig och blir bättre”. Vilket är helt okej för mig!

     

    Men kodning kan också skapa en otrolig stress och ångestladdad moment i undervisningen. I alla fall var det så för mig till en start. När skolverket gav ut sin kurs om kodning gick jag den, jag fick otroligt mycket inspiration vad man kunde göra med eleverna och vilka lektioner man kunde skapa. När kursen var slut var det dags att ut och koda med eleverna. Jag började direkt med att surfa in på olika läromedelsajter som sålde ”prylar” man behöver i kodning och insåg rätt snabbt att det här kommet inte fungera. Det är ju helt sjukt dyrt! Att köpa en dyr kodningsgrej utan att pröva den känns inte rätt. Tankar som ”tänk om den inte funkar i min undervisning..” kom många gånger medan jag satt och funderade på hur jag skulle lägga upp Mia lektioner. Så jag beslöt mig att mina lektioner till en start får bli lektioner i kodning som inet kräver någon större kostnad. Jag började surfa runt och hittade massor av sidor jag kunde använda mig av, helt gratis! Och där är jag fortfarande, mina lektioner i kodning är gratis och dom mest uppskattade lektioner från eleverna. De gånger elverna får välja ”vad vill ni göra sista timmen på fredag” så är svaret direkt ”- vi vill koda”

    Min kommande inlägg här på bloggen samt på mitt Instagramkonto kommer just handla om kodning som kostar. 

    I hopp om att sänka den ångestladdade ribban med kodning men också få igång någons intresse för kodning. För det är faktiskt riktigt roligt, trotts att det är gratis!

     

    (0)Kommentera
  • Rita i OneNote

    Erica Jernebring2020-09-21

     

    Vi arbetar mycket med att bilda meningar just nu i min klass. Där vi lägger fokus på hur en mening är uppbyggd, vart och när ska det vara stor bokstav, när använder man punkt och allt som hör till.  Vi tränar på att skriva sagor eller bara skriva fritt, vilket vi gjorde idag.

     

    Att lägg in en bild på elevernas OneNote och bara be dem skriva meningar, skapar stor förvirring. Då frågorna kommer direkt ”men vad ska vi skriva om, hur mycket ska vi skriva”. Då förklarar jag alltid att jag vill bara att ni skriver det ni ser. Det behöver inga hänga ihop med meningen ovanför eller under. Du behöver inte ha någon rödtråd. Utan det ända du ska göra är att skriva. Elever är så vana och/eller pressade att alltid nå mål, så många glömmer bort hur fantastiskt det kan vara att bara skriva. Denna övning  övar just detta, bara skriva. Inga krav utan skriv bara meningar. Jag ser att de elever som är svaga i skrivandet ökar sitt skrivande i andra texter ju mer vi arbetar på detta sätt i olika ämnen.

     

    Jag läser allt eleverna skriver i OneNote, jag ger oftast också en liten kommentar i form av poti-it lapp eller några meningar. Ibland skriver jag i en post-it lapp, ibland skriver jag förhand med hjälp av en Appel Pencil(jag arbetar mestadels utifrån impad själv). Denna formativa bedömning är uppskattad hos eleverna. Att sitta och ”spionera” på eleverna när de öppnar sina OneNote för läsa mina kommentarer, se deras ansiktet lysa upp och möta deras blickar som visar stolthet och ”jag kan”, är helt enkelt underbart!

     

     

    Det går att skriva med fingret i OneNote men jag använder mig av en Appel Pencil. 

     

    För att få fler färger eller ändra storlek på pennan tryck på den lilla pilen nedåt.

     

     

     

    Så här kan en kommentar se ut på en elevtext. Jag arbetar alltid formativt i mina kommentarer.

     

    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 34 Visa fler