Multimodalt med Andersson & Jernebring

Vi är lärare på Knutby skola och jobbar i låg- respektive mellanstadiet. Vi arbetar en hel del med att möta alla elever på den nivå de befinner sig och med de metoder samt arbetssätt som passar dem bäst. När vi på vår skola nu samtidigt läser specialpedagogik för lärande, har vi fått upp ögonen ännu mer för hur viktigt det är att testa olika metoder för att fånga alla elever. Digitala verktyg är för oss en naturlig och självklar del i undervisningen. Vår ambition är att lägga upp blogginlägg ca 3-4 gånger per månad och dessa kommer i huvudsak att vara inspirerade av multimodala verktyg, individuella lärstilar och digital teknik.

  • Digitalt snurrhjul

    Erica Jernebring2020-01-26

    Hej!

     

    Jag har länge letat efter ett digitalt snurrhjul att kunna använda mig av i klassrummet. Jag har försökt många appar men aldrig hittat något som uppfyller mina krav. Men för några veckor sedan snubbla jag över denna adress av misstag medan jag satt och slö surfade på Facebook och läste kommentarer/tips ut någon lärargrupp jag är med i. 

     

    Jag har nu testat hjulet i några veckor och klassrummet och elverna har verkligen fastnat för det. I min klass är det väldigt noggrant vem som kommer först. Eleverna tävlar gärna med varandra och det blir lätt dålig stämning bland eleverna. Men med hjälp av hjulet har vi/dom vänt det hela till att nu vill alla bli sist, så man får hjulet ”för sig själv”. Sista namnet på hjulet snurra helt själv. Väldigt fascinerande tycker mina 2.or. 

     

    Jag använder hjulet inte enbart när vi ska på lunch, utan även när vi har rörelse paus, vilken bok mina läspar ska ta osv. Möjligheterna är oändliga. 

     

    Spontant tycker jag det är enklare att köra hjulet från paddan och upp på projektorn. Självklart funkar det med dator. Men jag personligen tycker bäst om att jobba utifrån paddan. Smaken är dom baken helt enkel! Du kanske tycker något annat! Digitalt snurrhjul

     

     

    www.wheelofnames.com

     

     

    (0)Kommentera
  • Fler tips på praktiska appar för projektorn

    Annika Andersson2020-01-26

    Jag har inte riktigt tagit till mig den bland lärare mycket populära classroom screen, eftersom jag gillar att köra Youtube-klipp med lugnt tema på, när eleverna kommer in i klassrummet. Dessutom tycker jag att det blir svårarbetat, då jag ofta visar elevernas instruktioner och arbetsordning på Power Point och det kan jag inte kombinera med classroom screen. Nu har jag i office365 hittat en för mig ny app. En app som ger mig möjlighet att vara väl förberedd, men som också ger tillfälle för anteckningar under lektionen tillsammans med eleverna. Appen heter White board.

     

     

     

    Det går också att lägga upp worddokument och powerpointpresentationer till white board, och man också kopiera och lägga upp bilder. Det är också möjligt att med av Microsofts eget klippverktyg ta skärmdumpar och lägga på white board. När du är klar med din slide, kan du dela den med elever eller kollegor. 

     

     

    Själv har jag precis börjat treva mig fram i användningen av denna app, men tror att jag kommer att hitta många fler användningsområden. Det första jag gjorde med den var att med klippverktyget klippa ut och klistra in en kortare elevinstruktion som jag hittat på nätet. (Jag hade ju också kunnat skriva en egen instruktion i PP och ta en skärmdump på den.) När jag gick igenom den med klassen och vi reflekterade över hur man skulle kunna utföra uppgiften, lade jag till en anteckning (post-itlapp) där jag skrev det vi kom fram till. Jag kunde även lägga till ytterligare information under lektionens gång. Efter lektionen kunde jag lägga upp sliden i elevernas Teams inlägg, där de själva kan läsa den om och om igen. 

     

    Vill du veta mer:

     

    https://support.office.com/sv-se/article/microsoft-whiteboard-%E2%80%93-hj%C3%A4lp-d236aef8-fcdf-4b5e-b5d7-7f157461e920#bkmk_30

    (0)Kommentera
  • Transparent undervisning med Teams

    Annika Andersson2020-01-04

    När jag planerar mina lektioner, vilket jag gör digitalt, oftast med stöd av en Power Point, går jag in på klassens team, på sidan för inlägg. Där lägger jag in länkar, lösenord, gruppindelningar eller annat som kommer att vara bra att ha tillgång till under lektionerna. 

     

    markering på var inlägg finns

     

    Min klass arbetar dagligen med digitala verktyg och är inne på Office. En del elever är aktiva på Teams även hemma och har ibland redan på morgonen noterat vad vi ska göra innan lektionen börjar. Andra ser det först under lektionen, då vi öppnar sidan eller ser på inlägget tillsammans på projektorn. För vissa elever känns det viktigt att vara förberedd, för andra är det mindre viktigt. Jag brukar vara extra noga att lägga upp tidsscheman för speciella dagar som temadagar eller dagar för studieresor. Det är dagar då många tycker att det känns bra att veta var, när, med vem osv. Dessutom kan eleven läsa informationen om och om igen på mobilen, Ipad, dator eller på någon vuxens mobil. 

     

    Startsida på Teams

     

    Här har jag exempelvis lagt in ett dokument med en sammanfattning av elevernas diskussioner om streemingdonationer, en PP-presentation med planeringen i det aktuella arbetet om sopor, samt info om ett uppskjutet glosförhör.

     

    Jag har också haft stor hjälp av sidan för inlägg på Teams, när planeringen plötsligt har förändrats, idrottslektionen kanske har ställts in eller vädret har kanske slagit om och det kan bli extra lång rast med stjärtlappsåkning, vilket kräver extra kläder. Detta har funkat trots att jag bara lagt ut nyheten på Teams. Kanske bara 4–5 elever läst det där, men oj, vad snabbt en nyhet sprids i elevernas digitala värld.

    Eftersom office.com också går bra att öppna hemifrån fungerar det bra om man behöver titta på sidan hemifrån eller undrar om något lösenord. För elever som befinner sig hemma till följd av sjukdom men ändå känner sig pigga nog för lite arbete går det ju också fint att hänga med. Givetvis går det också fint för vårdnadshavare att till viss del följa med i arbetet. Många föräldrar är nyfikna på vad vi gör i skolan, men eleverna har ofta svår att komma ihåg…

    För mig själv blir det också överskådligt, när jag vill gå tillbaka och kolla upp saker eller dela med kollegor. Det jag sparar i inlägget hamnar också under fliken filer, där jag kan hålla ordning på de olika dokumenten.

    Jag tror att detta transparanta sätt att dokumentera lektioner gör att eleverna känner sig mer delaktiga och att de också kan ta ett större ansvar, då allt material finns att till gå på sidan. Dessutom har vårdnadshavare ett sorts fönster in till skolan där de får möjlighet att titta in lite i verksamheten.

    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 19 Visa fler