Mitt formativa klassrum

Här bloggar jag, Maja Back Lakic, om min undervisning som präglas av ett formativt synsätt på undervisning. Jag arbetar som svensk- och engelsklärare på Västra Stenhagenskolans högstadium. Här på bloggen kommer jag att berätta om vad som pågår i mitt klassrum. Välkommen hit! Hör gärna av dig om du har frågor eller funderingar.

  • Lustfylld grammatikundervisning: satsdelar

    Maja Back Lakic2021-01-21

    Idag har vi haft en analog grammatiklektion om satsdelar på svenskan. Fylla i övningar och digitala läromedel i all ära, men ibland är det bra att göra saker tillsammans. 

    Först har vi ägnat oss åt klassisk kateder-undervisning. Jag skriver på tavlan. De skriver i sina skrivböcker. Eleverna får turas om att säga rätt svar. Den som vill får fotografera på slutet.

    Sedan har jag, inspirerad av den fantastiska Susan Nieland, gjort iordning skyltar med uppmaningar och ord. Först får en grupp elever varsitt ord och ska bilda en mening. De står framför resten av gruppen.

    Resten av gruppen ska sitta på sina platser och ska använda sin iPads som whiteboard-tavlor. De ska sitta beredda och vänta på min uppmaning som kan vara ”byt ut predikatet”. Alla skriver förslag på predikat på sina tavlor och håller upp dem mot mig och eleverna som står uppställda fram för klassen. Jag bestämmer vem som får byta plats med predikatet framme vid tavlan. På så sätt får vi in lite rörelse och alla får vara med och tänka. En annan uppmaning kan vara att byta plats på predikat och subjekt.

    Det här sättet att jobba gör något som kan vara ganska torrt betydligt mer fantasi- och lustfyllt. Det kan man behöver en regnig torsdag i januari.

    (0)Kommentera
  • Formativ bedömning av skriftlig framställning

    Maja Back Lakic2020-11-30

    Varför skjuter man alltid upp allting? Jo, för att det är mänskligt. Nu går det dock inte längre utan idag måste jag börja med bedömningen inför betygen. Eller jo, en liten stund till går det att skjuta upp genom att skriva ett blogginlägg! 

    Men jag tänkte rättfärdiga detta prokrastinerande med att dela med mig av lite formativa kommentarer som jag förberett inför bedömningen. Jag kommer säkert att ändra lite i dem under rättningens gång, för det brukar jag, men så här ser dem ut just nu. Kommentarerna är formulerade till mina sjuor som skrivit beskrivande texter på engelskan. 

    Här kommer därför min mall för bedömningen. 

    OBS! Betygen E, C och A skriver jag inte till dem utan det är bara rubriker i min mall som jag klipper och klistrar från. 

     

    E

    Du kan formulera dig skriftligt på ett sådant sätt så man förstår vad du menar. Grammatiken blir oftast rätt och det hänger ihop ganska bra.

    Du behöver utöka ditt ordförråd för att kunna variera dig mer. Öva in ord och fraser som gör att du kan binda ihop och göra längre meningar med ord som som ”because” och ”like”. Läs, titta på serier med engelsk text och träna på dina glosor.

    Många meningar börjar på samma sätt. Ändra ordföljden. Ibland kan det passa att sätta ihop meningar. Du kan använda uttryck som ”first of all” och ”as well as that” för att skapa variation. 

     

    C

    I skriftliga framställningar i olika genrer kan du formulera dig ganska varierat. Det blir för det mesta rätt, och även om det blir fel så förstår man vad du menar. 

    Försök att variera hur du börjar meningar. För att kunna göra det behöver du öva in ord och fraser som gör att du kan binda ihop meningar och stycken som ”first of all”, ”in addition”, ”moreover”, ”as well as that” och ”therefore”.

    Du behöver också utöka ditt ordförråd. Läs, titta på serier med engelsk text och träna på dina glosor. Hitta också synonymer för ordet ”but”, som ”however”.

    Man ska förstå texten även om man inte läst samma instruktion som du. Försök också att tänka på vem ska läsa texten. Ska en kompis, lärare eller politiker läsa den? Det påverkar hur man ska skriva. 

     

    A 

    I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan du formulera dig på ett varierat sätt. Du är säker på grammatiken, och kan rätta dig själv om det blir fel. Du har ett stort ordförråd. 

    Utveckla ordförrådet ytterligare genom att konsumera olika media och litteratur på engelska. 

    Utveckla dina resonemang genom att använda sambandsord som ”undoubtedly”, ”obviously”, ”besides”, ”nevertheless” och ”furthermore”.   

    Undvik att skriva som man pratar och att använda förkortningar. Olika mottagare och sammanhang kräver ju olika typer av språk.  

     

    Efter att jag skickat tillbaka texten med kommentaren så klickar jag i kunskapskraven i Unikum. Där kan eleverna se hur jag bedömer att de ligger till. 

      

    Nu har jag hjälpt mig själv genom att snabba på processen med att skriva formativa kommentarer. Min förhoppning är att det kanske även hjälper någon annan stressad lärare som är lite ovillig att tag i rättning och betygssättning. Men nu går det inte att undvika längre, 7Bs texter - here I come.   

     

    PS. Ni får gärna dela med er av några snygga formlueringar i kommentarerna! 

     

    (0)Kommentera
  • Bedömning i form av prov 

    Maja Back Lakic2020-09-03

    Om man ska ha prov med sina elever så finns det några saker som man behöver tänka på. 

    NPF-anpassningar 

    Behöver någon elev få skriva på dator? Behöver någon få frågorna uppförstorade? Behöver någon skrivhjälp? Kan man få läsa in sina svar? Behöver någon sitta i ett eget rum? Behöver någon göra provet muntligt? 

    Vad kommer på provet? 

    Många elever gillar instuderingsfrågor och en del lärare väljer ut samma frågor som sedan kommer på provet. Det är jag skeptisk emot, eftersom risken är att eleven lär sig svaren utantill utan att ha någon djupare förståelse. Risken att man glömmer bort det då är stor. Däremot så tycker jag att man gärna får ha liknande uppgifter att träna på, och allra bäst är om eleverna får se autentiska elevsvar som illustrerar skillnaden mellan ett godtagbart svar, ett utvecklat och ett välutvecklat. 

     

    Elevsvar på olika nivåer

     

    Här ser ni exempel på elevsvar från 2019. Eleverna har haft ett prov om det svenska språkets särdrag och släktingar. 

     

    Öva

    Det som kommer på provet ska naturligtvis vara det som ni har övat på under en period innan. Det kan låta självklart, men det är inte alltid det. Ofta är det bra att konstruera provet vid arbetsområdets början, så att man vet att man har hunnit med allt, och har man inte det så får man konstruera om provet. 

     

    Efter provet 

    Jag brukar välja ut några elevsvar på en eller ett par frågor som jag sedan visar för hela klassen. Eleverna kan spegla sina svar i exemplen och det brukar bli väldigt tydligt då varför någon fått E och någon annan A. Bilden ovan skulle alltså kunna användas även efter provet, men jag tycker att det finns en vinst med att plocka svar från den grupp som just gjort ett prov. 

     

    Jag dokumenterar resultatet genom att klicka i matrisen i Unikum. Det gör att när det väl är dags för att sätta det summativa terminsbetyget så har jag underlaget framför mig. Dessutom vet eleverna vilket betyget det kommer att bli. 

     

    Betyg på prov?

    Man behöver naturligtvis inte ha betyg på uppgifter och prov, men jag tycker att är bra att visa på vilken nivå man visat vid provtillfället. Den som vet hur den ligger till och som får veta vad man ska och kan göra för att utvecklas är ju den elev som kommer att göra det. 

     

     

     

     

     

    (0)Kommentera
Visar -2 - 0 av 33 Visa fler