Mitt formativa klassrum

Här bloggar jag, Maja Back Lakic, om min undervisning som präglas av ett formativt synsätt på undervisning. Jag arbetar som svensk- och engelsklärare på Västra Stenhagenskolans högstadium. Här på bloggen kommer jag att berätta om vad som pågår i mitt klassrum. Välkommen hit! Hör gärna av dig om du har frågor eller funderingar.

  • Keep Calm and Carry On

    Maja Back Lakic2020-03-20

    Vi befinner oss i märkliga tider. Medier pumpar ut skräckbudskap om total samhällskollaps. En del elever vågar inte gå till skolan. En del elever får inte gå till skolan. Vårt jobb är att upprätthålla vardag och sprida trygghet, och det är jätteviktigt. BRIS har satt ihop en guide kring vad man ska tänka på när man pratat om Corona med barn. Den rekommenderar jag verkligen. 

     

    Jag försöker att ha ”business as usual” med mina elever, men att lämna utrymme för frågor och diskussion. I onsdags började jag en engelsklektion med mina nior med att titta på den klassiska postern från 1939 med budskapet ”Keep calm and carry on”. De känner ju igen den från olika memes, men bara en elev kände till historien bakom original-versionen. Det blev en bra språngbräda för diskussion. 

     

    Och det är väl just  ”Keep calm and carry on” som vi måste göra just nu, det och att rusta för eventuell hem-undervisning men erbjuda trygg vardag i våra klassrum. Heja alla vardagshjältar!  

    (0)Kommentera
  • Verket och personen: Anne Frank och hennes dagbok

    Maja Back Lakic2020-03-10

    I åk 7 jobbar vi just nu med temat privat och offentligt skrivande, och inom det med Anne Frank och hennes dagbok. Vi undersöker alltså hur avsändaren syns i texten och hur mottagaren påverkar texten. 

     

    Med hjälp av Sveriges Radios drama om Anne Frank har vi lärt känna henne och lärt oss om hennes liv. Den består av fem avsnitt a 15 minuter. Eleverna har lyssnat så uppmärksamt! Vi har också läst valda delar ur hennes dagbok om exempelvis hur det var för judar på 40-talet i Amsterdam och hennes tankar kring pojkar och kompisar. 

     

    Eleverna har skrivit flera korta reflektioner kring innehållet och vi har jämfört Anne Franks dagbok med Misslisibells blogg med fokus på bland annat bilden av skolan och språk. 

     

    Avslutningsvis så ska eleverna få sitta i små grupper och prata om personen, verket och kontexten. Den uppgiften hittar du här. Jag kommer sedan att lyssna och dokumentera. Frågan är nu bara hur jag ska återkoppla resultatet till dem på bästa sätt? Med skrivuppgifter och prov så brukar jag visa anonyma exempel för eleverna för att illustrera bedömningen. Jag skulle i och för sig kunna transkribera några ”välutvecklade och nyanserande resonemang”... har ni andra tips så får ni gärna langa hit dem! 

     

    PS. Jag har tidigare gjort en youtube-video där jag förklarar hur man analyserar en text utifrån vem som skrivit den. Det kanske kan vara till nytta för någon som ska ägna sig åt detta kunskapskrav. 

     

    (0)Kommentera
  • Inför nationella provet i svenska del B och C - läsa och skriva

    Maja Back Lakic2020-02-25

     

    Lässtrategier 

     

    Jag undervisar tre nior i svenska detta läsår så snart blir det massor av nationella prov! De är ganska nervösa så jag lägger därför med ganska mycket tid, drygt två veckor, på förberedelse.

     

    Inför B-delen så fokuserar jag mest på modulering. Vi använder oss av det material som finns på Institutionen för Nordiska språk vid Uppsala Universitets hemsida

     

    Jag gör då så att jag läser texten högt (så att alla blir klara med en första genomläsning samtidigt).  Efter det så pratar vi om de olika typerna av uppgifter, exempelvis hur antalet rader påverkar svaret, att man får skriva av (om det inte står något annat) m.m. Sedan sätter jag min timer på två minuter och säger att de ska leta efter mottot (se uppgifterna). Eftersom vi övar så säger jag att det kan vara klokt att leta just efter ordet ”motto” och sedan läsa det som står innan och efter. 

     

    När timern har ”plingat” till så går vi igenom vad dem hittat. Utifrån deras svar, många brukar ju hitta det, så visar jag klassen hur jag sök-löser i texten tills jag hittat det. Sedan tar vi nästa fråga. Då brukar jag påtala att man ibland måste lägga ihop information från flera ställen i texten. Eleverna får leta svar igen, och sedan sammanställer vi. Det här fortsätter vi med tills vi gått igenom hela exemplet. De flesta brukar efter en sådan genomgång känna sig mer säkra på vad som ska komma på nationella provet och hur svårt det är. 

     

    För att de ska få känna på helheten brukar jag också dela ut något gammalt text-häfte (som inte är preskriberat) och kopiera upp ett gammalt prov. I år använder jag I gränslandet. Det ger eleverna en ganska bra överblick och helhetsförståelse. 

     

    På min skola har vi flera tidskriftsamlare med just gamla text-häften. Eftersom de innehåller så mycket bra texter så använder jag dem ibland när jag behöver en text till något. Det är ett tips till er som inte har det att samla ihop och ställa dem i ämnesrummet. 

     

    Att referera och reagera 

     

    När vi ska öva inför del C låter jag eleverna läsa elev-exemplen som finns på nätet. De får diskutera med varandra om vilken text som fått vilket betyg, precis som jag gör inför engelskans prov. 

     

    Därutöver har jag gjort en uppgift där vi övar på källhantering. Uppgiften går ut på att de ska återge en åsikt ur texten de läst och sedan skriva vad de själva tycker om saken. På dem flesta prov jag gjort de senaste åren har källhantering varit en stor del, i alla fall i någon av uppgifterna. Därför känns det viktigt att påminna eleverna om det. På min skola tillkommer det dessutom ofta nya elever, så även om vi jobbat med källhantering flera gånger tidigare så har troligen inte alla gjort det. Därför, blir det repetition. 

     

    Eleverna jobbar i par vid denna uppgift. Jag skapar då par där eleverna är på ungefär samma nivå så att de ska kunna utmana och inspirera varandra. 

     

    När eleverna skrivit ned en åsikt från texten och formulerat sin egen åsikt om ämnet så får de skicka in sitt förslag med hjälp av Microsoft Forms. Sedan tittar vi på alla förslag tillsammans och jag (och eleverna!) ger respons. Ni kan se hur det går till i inlägget om engelskans skriv-del. Allt detta hinner vi med på en lektion. 

     

    Olika texttyper 

     

    Vi går också igenom alla de vanligaste texttyperna på nationella prov inför den stora dagen. Eleverna får en lista som jag knopat ihop och en länk till en spellista med Orka pluggas genomgångar av olika texttyper. När vi går igenom listan så brukar de få tänka ut vilka texter de redan skrivit under sina år på högstadiet. 

     

    De kan också bläddra i texthäftet I gränslandet och fundera över vilka texttyper som finns i det häftet. 

     

    Det sista vi kommer att göra är att gissa lite kring vad som kommer att komma på provet. I år är temat Arv och familj. Vi får se vad eleverna tror att det kommer att vara för sorts texter och vad de kan tänkas handla om... allt detta, för att de ska kunna sig så förberedda som möjligt. 

    PS. Sorry att det här kom ut så sent. Av någon anledning så kan jag inte lägga upp pdf-filer och IT-supporten vet inte vad det beror på, därav denna sena timmen. Jag hoppas att, trots detta, någon kan få nytta av något i detta inlägg. 

     

    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 26 Visa fler