Mitt formativa klassrum

Här bloggar jag, Maja Back Lakic, om min undervisning som präglas av ett formativt synsätt på undervisning. Jag arbetar som svensk- och engelsklärare på Västra Stenhagenskolans högstadium. Här på bloggen kommer jag att berätta om vad som pågår i mitt klassrum. Välkommen hit! Hör gärna av dig om du har frågor eller funderingar.

  • Min fjärrundervisning

    Maja Back Lakic2021-02-02

    Sedan terminsstart så får jag inte träffa mina sexor från andra skolor som jag har extra-engelska med, utan nu är det ju då undervisning via Teams som gäller. Jag tänkte skriva lite om hur det har gått och hur jag har gjort.

    Till att börja med så kan jag berätta att jag tycker att det har gått över förväntan att bedriva fjärrundervisning. Jag var rädd att det skulle bli kaos! Det är såklart inte lika kul som att träffa dem, men det är genomförbart och det i sin tur är mycket tack vare det goda samarbetet med deras vanliga skolor (Börje och Järlåsa). En annan framgångsfaktor är att jag känner barnen, så jag vet vad de behöver och gillar och de har en relation till mig så jag är inte ”vem som helst” som ger order via skärmen.

    Eftersom jag har en så liten grupp så ringer vi upp varandra i vår lilla chat-grupp och så har vi ett videosamtal där. Om vi vore fler så skulle man behöva boka in lektionen som ett möte i kalendern och sedan dela länken till Teams-mötet med dem. Jag har kameran på hela tiden. De har den på när det krävs för uppgiften.

    Första lektionen hade alla sina mikrofoner på hela tiden, men då störde de varandra för mycket. Inte genom att medvetet förstöra, utan för att flera av dem tänker högt, och det stör kanske inte lika mycket i ett klassrum där man kan sitta en bit ifrån varandra som det gör när man får den andres tankar direkt in i öronen genom sina hörlurar. Därav mickar av om vi inte jobbar tillsammans.

    Jag delar min skärm så att de kan se min classroomscreen. Det gör jag dels för att skapa struktur, men också för att det bidrar till igenkänning. Timern blir extra viktig för att avgränsa uppgifter och skapa struktur. 

    Genom att dela din skärm (och glöm inte att inkludera datorljud bara) så kan du såklart spela upp youtube-klipp och dylikt, men det har jag inte gjort än. Det blir säkert något avsnitt av The Grammar Company nästa vecka framöver.

    Du väljer om du vill dela en specifik sida eller hela ditt skrivbord. Jag brukar alterera mellan att dela skrivbordet och bara classroomscreen beroende på om jag vill att de ska se allt jag klickar runt på eller bara planeringen och tiden. 

    Jag klistrar också in planeringen i chatten. Jag försöker att vara så tydlig som möjligt med sidnummer och andra detaljer. I chatten kan jag också skriva en del frågor som hur ord stavas m.m, men de flesta frågar svarar jag på direkt i videochatten. 

    I chatten finns också länkar till glosboken.se som vi anländer för att träna upp ordförrådet och stavning. (En fördel med Glosboken är att det finns inbyggd talsyntes så de kan lyssna på alla ord!) Jag har gjort ordlistor till varje kapitel. (Min kollega Ahmet Celik, celik03, har gjort jättefina bildordlistor i Quizlet men de har jag ännu inte använt i min digitala lektioner, eftersom jag tycker att Quizlet Live är allra roligast. Om du använder samma läromedel så rekommenderar jag att du letar reda på hans listor.) 

    Glosboken jobbar de med på egen hand. Om eleverna har egna individuella konton så kan du enkelt skapa förhör som rättas automatiskt. Du kan också påverka rättningen genom att bestämma om ett halvrätt svar är värt 1 eller 0,5 poäng. Du kan se om eleverna byter flik eller klistrar in något, så det är ett ganska säkert sätt att ha förhör på avstånd. De kan såklart fuska genom att ha en lista på papper eller fråga en kompis, men helt omöjligt att fuska blir det ju typ aldrig. Jag tycker dessutom att man får tänka lite ”good enough” just nu. 

    Vi har en analog lärobok som vi jobbar i som heter English from the beginning 1. Vi jobbar både tillsammans och enskilt med den, och rättar gör vi genom att gå igenom rätt svar. Jag kan också skriva rätt svar i textrutan på Classroomscreen eller i chatten. Att ha en bok underlättar för eleverna och för mig, men jag varierar arbetet med lite digitala verktyg som Kahoot och Glosboken. När vi spelar Kahoot så delar jag skärmen och läser högt vad som står och eleverna svarar på sina datorer. Det funkar fint! 

    För att samla in kort texter från eleverna rekommenderar jag att man använder Forms. Det kan exempelvis vara för att visa läsförståelse. Eleverna klickar sig in via länken (som man med fördel delar i chatten) och skriver sedan sina svar direkt i Forms. Du kan enkelt se vad alla svarat och ge dem feedback (om du vill). Om eleverna ska skriva långa texter så skulle jag samla in dem med uppgifter i Teams, men det är inte aktuellt med just det här gänget. 

    Nu får vi väl se hur länge detta ska pågå, för det klart att det blir tradigt i längden, men som sagt - man får faktiskt tänka att det här är en extremsituation och vi gör såklart så gott vi kan med dem möjligheter vi har! Hur gör ni? Vilka är era bästa tips för att undervisa elever som inte är i samma klassrum som du?

    (0)Kommentera
  • Lustfylld grammatikundervisning: satsdelar

    Maja Back Lakic2021-01-21

    Idag har vi haft en analog grammatiklektion om satsdelar på svenskan. Fylla i övningar och digitala läromedel i all ära, men ibland är det bra att göra saker tillsammans. 

    Först har vi ägnat oss åt klassisk kateder-undervisning. Jag skriver på tavlan. De skriver i sina skrivböcker. Eleverna får turas om att säga rätt svar. Den som vill får fotografera på slutet.

    Sedan har jag, inspirerad av den fantastiska Susan Nieland, gjort iordning skyltar med uppmaningar och ord. Först får en grupp elever varsitt ord och ska bilda en mening. De står framför resten av gruppen.

    Resten av gruppen ska sitta på sina platser och ska använda sin iPads som whiteboard-tavlor. De ska sitta beredda och vänta på min uppmaning som kan vara ”byt ut predikatet”. Alla skriver förslag på predikat på sina tavlor och håller upp dem mot mig och eleverna som står uppställda fram för klassen. Jag bestämmer vem som får byta plats med predikatet framme vid tavlan. På så sätt får vi in lite rörelse och alla får vara med och tänka. En annan uppmaning kan vara att byta plats på predikat och subjekt.

    Det här sättet att jobba gör något som kan vara ganska torrt betydligt mer fantasi- och lustfyllt. Det kan man behöver en regnig torsdag i januari.

    (0)Kommentera
  • Formativ bedömning av skriftlig framställning

    Maja Back Lakic2020-11-30

    Varför skjuter man alltid upp allting? Jo, för att det är mänskligt. Nu går det dock inte längre utan idag måste jag börja med bedömningen inför betygen. Eller jo, en liten stund till går det att skjuta upp genom att skriva ett blogginlägg! 

    Men jag tänkte rättfärdiga detta prokrastinerande med att dela med mig av lite formativa kommentarer som jag förberett inför bedömningen. Jag kommer säkert att ändra lite i dem under rättningens gång, för det brukar jag, men så här ser dem ut just nu. Kommentarerna är formulerade till mina sjuor som skrivit beskrivande texter på engelskan. 

    Här kommer därför min mall för bedömningen. 

    OBS! Betygen E, C och A skriver jag inte till dem utan det är bara rubriker i min mall som jag klipper och klistrar från. 

     

    E

    Du kan formulera dig skriftligt på ett sådant sätt så man förstår vad du menar. Grammatiken blir oftast rätt och det hänger ihop ganska bra.

    Du behöver utöka ditt ordförråd för att kunna variera dig mer. Öva in ord och fraser som gör att du kan binda ihop och göra längre meningar med ord som som ”because” och ”like”. Läs, titta på serier med engelsk text och träna på dina glosor.

    Många meningar börjar på samma sätt. Ändra ordföljden. Ibland kan det passa att sätta ihop meningar. Du kan använda uttryck som ”first of all” och ”as well as that” för att skapa variation. 

     

    C

    I skriftliga framställningar i olika genrer kan du formulera dig ganska varierat. Det blir för det mesta rätt, och även om det blir fel så förstår man vad du menar. 

    Försök att variera hur du börjar meningar. För att kunna göra det behöver du öva in ord och fraser som gör att du kan binda ihop meningar och stycken som ”first of all”, ”in addition”, ”moreover”, ”as well as that” och ”therefore”.

    Du behöver också utöka ditt ordförråd. Läs, titta på serier med engelsk text och träna på dina glosor. Hitta också synonymer för ordet ”but”, som ”however”.

    Man ska förstå texten även om man inte läst samma instruktion som du. Försök också att tänka på vem ska läsa texten. Ska en kompis, lärare eller politiker läsa den? Det påverkar hur man ska skriva. 

     

    A 

    I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan du formulera dig på ett varierat sätt. Du är säker på grammatiken, och kan rätta dig själv om det blir fel. Du har ett stort ordförråd. 

    Utveckla ordförrådet ytterligare genom att konsumera olika media och litteratur på engelska. 

    Utveckla dina resonemang genom att använda sambandsord som ”undoubtedly”, ”obviously”, ”besides”, ”nevertheless” och ”furthermore”.   

    Undvik att skriva som man pratar och att använda förkortningar. Olika mottagare och sammanhang kräver ju olika typer av språk.  

     

    Efter att jag skickat tillbaka texten med kommentaren så klickar jag i kunskapskraven i Unikum. Där kan eleverna se hur jag bedömer att de ligger till. 

      

    Nu har jag hjälpt mig själv genom att snabba på processen med att skriva formativa kommentarer. Min förhoppning är att det kanske även hjälper någon annan stressad lärare som är lite ovillig att tag i rättning och betygssättning. Men nu går det inte att undvika längre, 7Bs texter - here I come.   

     

    PS. Ni får gärna dela med er av några snygga formlueringar i kommentarerna! 

     

    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 34 Visa fler