Mitt digitala klassrum

I mitt klassrum är digitala verktyg en naturlig del av vardagen! Min tanke med denna blogg är visa hur jag jobbar i mina klassrum med digitala verktyg och hjälpmedel för att inspirera andra.

  • En ny tid för skolan?

    Elina Lundberg2020-03-25

    Det har varit lite lugnt här på senaste tiden, bland annat för att jag haft en lärarstudent i ca. 8 veckor och således inte haft så många egna lektioner. Det har varit jättekul med student och jag har fått ny inspiration och klassen har fått testa nya arbetssätt.  

     

    Det är ju lite ovanliga situationer vi utsätts för just nu, vilket märks både i vardagen och på jobbet. På min arbetsplats jobbar vi på som vanligt i klassrummet, men med ovanligt många tomma stolar vissa dagar. Det känns också ovisst hur det kommer bli framöver och nya besked kan komma med kort varsel. På min arbetsplats tycker jag att vi ligger bra i fas – oavsett vad som händer och kommer att hända. Vårt samarbete och vår flexibilitet testas varje dag och vi kompetensutvecklas dagligen i raketfart. Eftersom vi hade många elever borta – och få föräldrar som hade möjlighet att hämta material har vi jobbat mycket digitalt.  

     

    Vi har tillsammans skapat en “att-göra-lista” och lagt på Unikum och Teams. Där kan elever och föräldrar gå in och ta igen vad det missat. Vi la ut samma till alla elever, oavsett frånvaro. Eftersom vi redan lägger mycket på Teams (t.ex. Uppgifter och länkar) kan eleverna också följa vårt arbete hemifrån och jobba ikapp. Vi använder redan både NE.se, Studi.se, Bingel, NOMP och ILT. Det underlättar något!  

     

     

     

    Framöver kommer vi verkligen inventera att alla elever verkligen har koll på sina digitala verktyg och lösenord och fundera över hur vi gör med de elever som inte har tillgång till dator och/eller internet. Detta för att underlätta för alla elever om vi väl hamnar i en situation där vi behöver arbeta med distansundervisning.  

     

    Vi kommer använda mycket här från PU, till exempel är dessa instruktioner  toppenhttps://pedagog.uppsala.se/distans--och-fjarrundervisning/.  

     

    Hur går det för er? Vad är er plan?  

     

     

     

     

    (0)Kommentera
  • Mallar på Teams

    Elina Lundberg2020-03-10

    I engelskan jobbar vi bara till viss del utifrån vårt läromedel Champ i årskurs 5, men har också en hel del projekt på sidan. Just nu har vi arbetat med verb i preteritum en tid, vilket kan vara klurigt för många. Som slutbedömning har vi i år valt att skriva artiklar på engelska.  

     

    Vi har lagt ut olika mallar på Teams som eleverna får utgå från när de skriver sina texter. Jag är jätteimponerad och eleverna tycker det är mycket roligare att skriva “snygga” texter än flytande text.  

     

    För att alla elever ska lyckas har vi arbetat med cirkelmodellen i detta projekt och stödstrukturerna är tydliga. Det är roligt att se eleverna jobba så hårt och bli så nöjda över sina prestationer.  

     

     

     

     

    Nästa projekt som jag ser fram emot är att eleverna ska skriva om en historiskt viktig person. Så här såg det ut i årskurs 5 förra året:  

    (Det är min tidigare kollega som gjort uppgiftsaffischen, så den har jag tyvärr inte kvar som mall..)