Mitt digitala klassrum

I mitt klassrum är digitala verktyg en naturlig del av vardagen! Min tanke med denna blogg är visa hur jag jobbar i mina klassrum med digitala verktyg och hjälpmedel för att inspirera andra.

  • Elevaktiva utvecklingssamtal online

    Elina Lundberg2021-11-18

    För oss är det dags för terminens utvecklingssamtal just nu. Vi har elevledda utvecklingssamtal i olika grader på vår skola. Varje år skriver eleverna i årskurs 3-5 ämnesutvärderingar i olika ämnen för att sedan presentera dessa för vårdnadshavarna. Vi lägger ofta mycket tid på det här, och eleverna är duktiga på att veta vilka styrkor och utvecklingsområden de har redan i tidig ålder.  
    I år ville vi förändra och utveckla dessa i årskurs 3. Vi valde att även denna termin köra på digitala samtal, men ville få föräldrarna engagerade och delaktiga. Efter lite klurande kom vi på att varje elev skulle göra en PowerPoint med alla ämnen så vi kan dela med vårdnadshavarna under mötet.  
    Vi har ju lyxen att ha en halv klassuppsättning datorer i varje rum, och eleverna har börjat bekanta sig med Teams. PERFEKT, tänkte vi lite optimistiskt och satte igång. 
    Det var helt ärligt med lite skräckblandad förtjusning som jag valde att sätta igång det här i en ny klass som inte har jättestor vana att jobba med datorer – men så bra det blev!  
    Jag har idag haft 9 samtal, och feedbacken vi fått av föräldrarna har varit fantastisk. De tycker det är tydligt, lätt att hänga med och väldigt häftigt hur deras barn presenterar sina mål med så stor säkerhet.  
     
    Här är ett utdrag ur olika elevers PowerPoints:  

    Så! Hur gjorde vi?

    Jo, vi skapade en PowerPoint med de frågor vi ville ha med och la in samma bildstöd som vi använder i klassrummet.

    Sen tilldelade vi mallen till alla elever som en uppgift i och eleverna loggade in. Eftersom det var första gången vi både gjorde PowerPoint och ämnesutvärderingar tog vi ett ämne i taget för att det skulle bli tydligt vad vi ska göra och vad en bra formulering kan vara.

    Eleverna tränade sen i par och gav varandra feedback och idag började samtalen.

    Under samtalen har vi alltså först varit i bild, för att sen istället dela skärmen till föräldrarna. För att göra det extra tydligt var vi också inne på elevernas samtalssida på Unikum. Där tittade vi på elevernas utvärdering och skrev i målen och kopplade till kunskapskraven. Det här gör att vårdnadshavarna har stor inblick i elevernas mål och vilket kunskapskrav vi jobbar mot. Tillsammans med eleven har vi innan samtalet diskuterat vilka två mål vi ska satsa på under terminen, vi har alltså inte mål i alla ämnen, men tar ändå upp alla ämnen på samtalet.

    Alla elever har varit otroligt engagerade och stolta, vilket gjort att föräldrarna varit engagerade och stolta. Win – Win!

    Om ni inte gjort det än, men har möjlighet, testa ni också! Det går säkert att utveckla på en mängd olika sätt, men såhär gjorde vi denna gång. Hur gör ni när ni har era samtal?

    /Elina

    (1)Kommentera
  • Flippat föräldramöte

    Elina Lundberg2021-09-27

    Hej!  
    Nu är höstterminen äntligen verkligen igång. Jag har kommit igång efter föräldraledigheten och lär känna eleverna bättre och bättre för varje dag. I år undervisar jag en trea, vilket är nytt för mig. Jag lär mig hur mycket som helst. Jag är behörig för årskurs 3-6, men har tidigare endast jobbat på mellanstadiet. Att arbeta på lågstadiet innebär för mig en del nya arbetssätt som jag kommer dela med mig av här. 
    En annan helt ny sak för mig och mina kollegor är att flippa föräldramötet. För att nå ut till så många vårdnadshavare som möjligt har vi i år valt att flippa föräldramötet och spela in en film som vi skickar hem via Unikum för att sedan bjuda in vårdnadshavarna till en gemensam frågestund via Teams. Vi kommer utgå från en PowerPoint och prata in informationen där och fritids har valt att lägga in en film på en egen slide.  
    Vi spånade fram idén för ett par veckor sen och rektorerna tyckte det var en bra idé då mötet ändå kommer vara digitalt även i år. Vi tror att fler kan ta till sig informationen om de får titta på informationen hemma, dessutom krockar det inte med andra aktiviteter. Vi kommer också föreslå att titta tillsammans med barnen. Om de tittar tillsammans kan de diskutera och lyfta det i pratar om för att verkligen skapa en samsyn.  

    powerpointbild med texten föräldramöte

    Vi vet att flera skolor redan jobbar såhär. Är du en av dem? Blir du också lite sugen? Har du några frågor eller funderingar? Hör av dig genom en kommentar här, en chatt på Teams eller på min mail: elina.lundberg@skola.uppsala.se


    Hoppas vi hörs!  
     
    /Elina  

    (0)Kommentera
  • Dela planeringar i Teams

    Elina Lundberg2020-08-25

    Hej!  

    Nu är jag inne på sista veckan innan jag går på föräldraledigt. 

    Hos oss jobbar vi ju som ni vet en del med Teams, både mot eleverna och oss lärare emellan. I varje årskurs har vi tre klasser, A, B och C. Vi har som mål att göra så lika som möjligt mellan klasserna och behöver därför vara väldigt strukturerade när det gäller planering och ämnesinnehåll. För att underlätta använder vi olika metoder för att uppnå detta. Alla planeringar läggs i arbetslagets mappar och vi gör dessutom planeringar som vi publicerar på Unikum. I vissa fall delar vi även planeringarna med eleverna. Detta gör vi bland annat i matte.  

     
    Vi tycker det är toppen då dessa ligger tillgängliga för alla lärare, vilket underlättar om någon lärare är sjuk, slutar eller byter årskurs. Vi ser det som att det är allas planering och återanvänder och reviderar dessa efter behov över åren. Effektivt tycker vi!  

     

    Såhär kan en planering som vi lägger ut till eleverna på Teams se ut:  

    C:\Users\elilun9\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\39F0ACC7.tmp 

    Vi tycker också det är toppen, eleverna får en överblick över vad ska göras och om någon är/har varit sjuk är det lätt att se vad som behöver göras för att ligga i fas. Givetvis visar vi planeringen med jämna mellanrum och har genomgångar i klassrummet också.  

     

    Hur gör ni för att dela med er av planeringarna till eleverna?   

     
    /Elina 

     

    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 19 Visa fler