Livet på förskolan 

Hej och välkommen in till oss på den kommunala förskolan. På den här bloggen kommer du få en inblick i vardagen för barnen och pedagogerna på några av våra förskolor. Först ut är Glimmerns förskola i Eriksberg som delar med sig av arbetet med sina odlingar.

  • Glad sommar!

    Förskolan Glimmern2021-07-01

    Det växer så det knakar i vår lilla trädgård. Några barn provsmakade salladen och tyckte att den var god, så vi bestämde oss för att plocka med oss lite in till mellanmålet. Några barn hade sallad på smörgåsen, det var gott! Vi samtalade med varandra och kom fram till att sallad är godare när man har odlat den själv. Tänk att vi kan odla själva grönsaker som vi kan äta till mellanmålet!

    Vi äter egenodlad sallad till mellanmål. Bild på sallad på en macka.

    När vi en dag inspekterade växterna i växthuset såg vi att gurkplantorna hade växt över både basilikan och citronmelissen. Det var vi tvungna att lösa. Så vi fick ta på oss handskar och gräva upp alla plantor för att placera om dem på nytt i växthuset. Dagen efter såg vi att gurkplantorna ser lite ledsna ut, varför gör dem de? Vi provar att ge dem mer vatten och hoppas att plantorna blir glada igen. Vi har sett att två små gurkor har börjat ta form och vi hoppas på fler! Vi har försökt räkna alla blommor, det är lite svårt för det är så många. Vi har lärt oss att alla blommorna har chans att bli gurkor.

    Bild på gurkor som växer på plantorna.

    Det börjar nu närma sig att vår förskola ska stänga för sommaren och vi hinner bara provsmaka sallad innan det blir sommarlov. Vi hoppas på en bra balans mellan sol och regn så vår trädgård få chans att må bra under sommaruppehållet. Några pedagoger kommer att titta till trädgården och vattna vid behov så att vi får komma tillbaka och ta del av vår skörd tillsammans när höstterminen startar. Mest av allt håller vi våra tummar för att vi ska ha en vattenmelon när vi kommer tillbaka.

    Här växer vattenmelon, på bilden ser man en grön växt.

    Glad sommar önskar pedagoger och barn!

    En pallkrage med bland annat basilika och morötter.

    Kopplingar till läroplanen:

    • En positiv framtidstro ska prägla utbildningen. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle. Barnen ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig.
    • Förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta.
    • Förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.
    (0)Kommentera
  • Blir det någon vattenmelon i år?

    Förskolan Glimmern2021-06-28

    Vi har gjort ett nytt försök att odla vattenmelon i år. Hittills har vi fått två plantor som vi har satt ut i växthuset. Vi har upptäckt att plantorna växer långsammare i år, vi tror att det beror på att värmen kom senare i år. Tillsammans med barnen återkommer vi i samtal om hur viktig solen och värmen är för våra växter. Vi har ännu inte gett upp, vi hoppas fortfarande på att få en vattenmelon innan sommaren är slut.

    Vattenmelonplanta

    Våra tomater och paprikaplantor har äntligen fått flytta från mjölkkartongerna och ut i pallkragarna. Även här hoppas vi på skörd längre fram i sommar. Vi har planterat paprikaplantor i växthuset också, för vi ville se om det blir en skillnad i växtprocessen jämfört med paprikaplantorna som är planterade i pallkragen. Nu har det gått ungefär en vecka och vi ser ännu ingen skillnad. Men det blir spännande att jämföra längre fram.

    Pojke som planterar

    Vi har odlat så många olika grönsaker och kryddor det här året att vi behövde utöka vår trädgård. Efter att tomat och paprika planterats ut var det dags för pumpa och majs. Vi insåg då att vi inter har någon mer pallkrage till dem. Vad gör vi nu?

    Jo, vi fick helt enkelt gräva upp en liten yta bredvid växthuset. Jorden var hård och vi fick jobba hårt med att hacka och göra jorden mjukare. Pumpa och majs planterades sedan på platsen och vi vattnade mycket. Majsen såg inte alls ut att trivas utomhus och vi var oroliga att vår chans till ett alldeles eget ”majsträd” var förlorad. Men efter ungefär en vecka har nästan alla majsplantorna växt och blivit starka igen.

    majs

    pumpa

     

    (0)Kommentera
  • En liten tillbakablick

    Förskolan Glimmern2021-06-17

    Innan odlingssäsongen drar igång tänkte vi att ni ska få följa med på en tillbakablick där vi berättar om hur vi använde pallkragarna under vinterhalvåret.

    Efter skördefesten i september 2020 funderade vi på vad vi skulle använda våra pallkragar till under hösten. Eftersom barnen hade visat ett intresse för skräp i naturen och vad det kan betyda för djur och natur så pratade vi mycket med barnen om detta. På våra utflykter samlade barnen skräp som vi sedan slängde. Barnen hade själva sett ett problem med att det finns mycket skräp på marken och de började utveckla en medvetenhet kring att det inte kan vara bra för naturen. Tillsammans med barnen valde vi ut en äppelskrutt, ett bananskal, en aluminiumburk och ett tuggummi och spikade fast på en planka. Sedan grävde vi ner i pallkragen. 

    Barn tittar på plankan som de gräver ner i pallkragen.

    Så såg plankan ut när vi grävde upp den igen

    När vi sedan grävde upp plankan med vårt skräp den 29 april kunde vi se att det hade skett en förändring. Naturen hade lyckats bryta ner mycket av det som fanns på plankan men inte allt. Först var det ett mysterium var aluminiumburken hade tagit vägen, eftersom vi alla visste att naturen inte kan bryta ner den. Men sen hittade vi den senare i jorden.

    Pedagog visar en bild på hur plankan såg ut när de grävde ner den, och hur plankan ser ut i april när de gräver upp den.

    Äntligen dags att plantera i växthuset

    Nu blev de äntligen dags för kryddorna att ta plats i växthuset! Vi flyttade äntligen ut basilikan, citronmelissen, gurka och den lilla myntan som hade kommit upp. Barnen planterade gräslök både på plats i växthuset och i en pallkrage utanför. Var tror du att gräslöken trivs bäst? Det ska bli spännande att se. Även gurkan fick komma ut till växthuset, men vi har observerat att kylan har lett till att gurkplantan har stannat i sin växtprocess. Vi hoppas att gurkan börjar växa igen när värmen kommer tillbaka.

    De flyttar ut växterna i växthuset.

    Så planerade vi odlingen

    Efter skördefesten i september 2020 funderade vi på vad vi skulle använda våra pallkragar till under hösten. Eftersom barnen hade visat ett intresse för skräp i naturen och vad det kan betyda för djur och natur så pratade vi mycket med barnen om detta. På våra utflykter samlade barnen skräp som vi sedan slängde. Barnen hade själva sett ett problem med att det finns mycket skräp på marken och de började utveckla en medvetenhet kring att det inte kan vara bra för naturen. Tillsammans med barnen valde vi ut en äppelskrutt, ett bananskal, en aluminiumburk och ett tuggummi och spikade fast på en planka. Sedan grävde vi ner i pallkragen. 

    Vi bestämde oss även för att så morötter, sallad och rädisor i en pallkrage. Vi hade två olika sorters morot. På ena fröpåsen såg barnen att det var orangea morötter på bilden och på den andra fröpåsen var det blåa morötter på bilden. Det var spännande och annorlunda. Hur skulle vi nu hålla reda på var vi sår vilken morot? Barnen enades om at vi skriver ”morot” och ”ovanlig morot” på skyltarna. Tänk om vi kan skörda blåa morötter i höst! Det väntar vi på med spänning.

    Kopplingar till läroplanen för förskolan:

    • Ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling och att aktivt delta i samhället.
    • förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar.
    • Förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.
    • Förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.
    (1)Kommentera
Visar -2 - 0 av 5 Visa fler