Ända in i kaklet!

Här bloggar vi, Erik och David, om undervisningen i idrott och hälsa på Björklinge- och Skuttunge skola. I den här bloggen kommer vi ge pedagogiska tips som vi tycker fungerar bra i vår undervisning. Vi hoppas att du som läser ska bli inspirerad och vilja prova i din egen undervisning.

  • Visuell tillgägnlighet i orienteringstider

    David Hällman och Erik Ytterberg2020-09-21

     

    Då var vi helt plötsligt inne i slutet av september och orienteringstider. Vi tänkte i det här inlägget dela med oss av några tips från vår undervisning. Hoppas att vi kan inspirera er till att prova något nytt! 

    Lyckligtvis finns vår skolskog med på Uppsalakartor  vilket gör att vi enkelt kan skriva ut uppdaterade kartor i den skalvi önskar. I och med detta blir det så klart lättare att nivåanpassa kartor, så att så många elever som möjligt får rätt utmaning.  

    Samma kontroll – olika svårighetsgrad 

    Infogar bild...  

    Den översta kartan är mer “inzoomad” vilket gör att många upplever den som enklare. Onödiga delar och tecken försvinner utanför bild när skalan anpassas. Den högra kartan upplevs som svårare eftersom den visar ett större del av orienteringsområdet. Helt plötsligt blir stigar och andra karttecken synliga vilket lätt kan röra till det för vissa elever.  
     

     

    Sedan något år tillbaka använder vi oss av det kostnadsfria banläggningsprogrammet Purple Pen. Vi vill inte sticka under stolen med att det inte är helt lätt att komma igång med programmet, det upplevs lite krångligt i början. Men ge inte upp – det finns en lathund och med tiden kommer du förhoppningsvis även att se att fördelarna är många. Till exempel: 

    • Informativ kontrollbeskrivning 
      I våra exempelbilder ovanför finns det en kontrollbeskrivning i högra hörnet. Den visar bl.a. avstånd till kontrollen, kontrollnummer och skala. Det finns fler valbara alternativ! 

    • Lätt att göra justeringar 
      Om du behöver justera/flytta en kontroll gör du det enkelt på huvudkartan i Purple pen. Kontrollen flyttas sedan automatiskt på alla banor som kontrollen används i. Sedan är det bara att skriva ut nya! 

    • Enkelt att lägga in markering för norr på kartan 
      För vissa elever och elever i de yngre åldrarna kan det vara svårt att komma ihåg vilket håll som är norr på kartan. I våra exempel ovan har vi lagt in ett rött streck längs hela ovansidan för att visa vad som är uppåt/norr på kartan. Det blir en påminnelse för eleverna när de ser kartan.  

    • Kartan får ett proffsigt utseende 

     

    Länk för att hämta Purple Pen till din dator finns här. 

     

    Ända in i kaklet! 
    / David & Erik 

    (0)Kommentera
  • Simning i Långsjön

    David Hällman och Erik Ytterberg2020-08-31

    Efter att ha stressat till bussar, missat bussar och inte fått åka med vissa bussar togs beslutet att vi inte kan åka med hela klasser till Fyrishov för simundervisning. Att simträna med en klass på Fyrishov i 30 minuter tog över en halv skoldag med ombyte och transport.  

    Det har nu gått 12 år sedan vi istället startade upp varje hösttermin med simtest och simundervisning i Långsjön, här i BjörklingeEleverna går från skolan till badet, byter om och duschar i omklädningsrummen och vi är inte beroende av att transporterna fungerar för att vi ska komma tillbaka till skolan i den tid vi vill. Vi var valt att vi testar och simtränar med alla i elever i årskurs 2, 3 och 5. I årskurs 5 så testas eleverna mot kunskapskravet för årskurs 6. De elever som då inte klarar testet erbjuds ytterligare simundervisning under läsåret. För att hjälpa eleverna klara av simtestet i femman har vi satt upp delmål för årskurs 2 och årskurs 3. I tvåan tycker vi att det räcker med att klara 25 meter i magläge. Senare i trean tycker vi eleverna bör klara 50 meter i magläge och även en längd ryggsim 

    Självklart är det inte helt optimalt att lära sig simma i en sjö, vi blir ju väldigt beroende av vädret. 
    Vi har ändå valt att ta fram flera poänger med att faktiskt ha simundervisningen i en sjö. Vi har märkt att flera av de yngre eleverna (åk2-3) som simmat mycket i tempererade pooler, där de simmar bra, inte alltid simmar lika bra när de gör det i en sjö. Det kan vara så att man inte ser botten på sjön, det kan gå lite vågor om det blåser, det är kallt mm. Många faktorer som gör att om man faktiskt vågar simträna och klarar att simma det mål vi satt upp för årskursern så kan eleverna känna sig lite extra stolta. 

    Utan någon hänvisning till forskning är känslan att de flesta tillbud och olyckor händer i hav/sjöar och inte i tempererade pooler. Ytterligare en poäng med att vänja eleverna vid att simma i sjö. 

    Vissa år har simningen skett med obligatorisk våtdräkt (skolan har köpt in), andra år är det varmare och då är det knappt någon elev som vill använda dräkt. I år har vi haft den bästa simveckan sedan starten 2008. Varmt i vattnet och en härlig sol och det gör ju allting sååå mycket roligare och lättare. 

    Nu laddar vi på Björklinge skola om och drar igång orienteringsperioden. 

     

    Ha det bra! 

    //David & Erik 

     

    (0)Kommentera
  • Det här är vi

    David Hällman och Erik Ytterberg2020-08-20

    Erik Ytterberg och David Hällman heter vi som skriver i den här bloggen.  
    Vi arbetar som lärare i idrott och hälsa i Björklinge och Skuttunge skolområde. I skolområdet finns två skolor, Björklinge skola och Skuttunge skola, med totalt 602 elever i årskurs F-5.  
    Björklinge skola ligger ca 2 mil norr om Uppsala med naturen in på knuten. I vårt närområde finns nästan allt som behövs för en variationsrik idrottsundervisning. Här finns bland annat en sjö med badplats, elljusspår, liten slalombacke och en ishall.  
    Skuttunge skola har inga egna salar för PREST-ämnena utan åker till Björklinge med buss när det är dags för musik, slöjd och idrott.  

    Erik jobbar i årskurs 1-3 sedan höstterminen 2007. Jag har även viss tid i min tjänst avsatt för IKT arbete på skolan. 

    David jobbar i årskurs 3–5 sedan höstterminen 2015. Utöver undervisningen i idrott och hälsa ingår även simundervisning för de elever som inte klarat simtestet i åk. 5 i mitt uppdrag.  

    Vi är två av de pedagoger som föreläste om hur vi arbetar med “Tillgängligt lärande i idrott och hälsa”  UVUS 2019 i Tiundaskolan. Med vår föreläsning vill vi visa hur vi arbetar med struktur och rutiner i vårt ämne. Därefter fick vi en förfrågan att blogga om vårt ämne på Pedagog Uppsala. Vi hoppas att ni ska finna våra inlägg intressanta när vi försöker tipsa om saker ni kan prova i er undervisning.  

     

     

    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 3