Ända in i kaklet!

Här bloggar vi, Erik och David, om undervisningen i idrott och hälsa på Björklinge- och Skuttunge skola. I den här bloggen kommer vi ge pedagogiska tips som vi tycker fungerar bra i vår undervisning. Vi hoppas att du som läser ska bli inspirerad och vilja prova i din egen undervisning.

  • Trampett & Ipad

    Erik Ytterberg & David Hällman2020-11-13

    Kosack, Duffy, Gruppering och 360 grader, är några av hoppen som eleverna fått träna på när vi har haft våra trampetter framme. För de yngre eleverna har det handlat om att hoppa från en plint, ner på en “felvänd” trampett, göra sitt hopp och avsluta med en snygg landning stående på fötterna. När vi använder våra trampetter så använder vi också en ipad med appen “Video delay”

    Appen använder ipadens kamera och “filmar” det som händer, med en viss tids fördröjning.

    Exempelvis kan man ställa in att fördröjningen ska vara 5 sekunder, vilket betyder att en elev kan göra sitt trampetthopp, gå fram till ipaden och själv se sitt hopp på skärmen. Det som “filmas” är ingenting som sparas, utan visas bara som en livestream.

    Många elever har en bild i huvudet av hur deras hopp ser ut, nu har de chansen att se om deras bild i huvudet stämmer med verkligheten. Om inte får de en bra bild av vad de kan förbättra med sina hopp.

    Vi upplever att eleverna blir mer medvetna om hur de kan förbättra sina hopp och utveckla sin kroppsuppfattning.

     

    Ända in i kaklet!

    David och Erik

    (0)Kommentera
  • GPSer och försvunna silvermynt - digitala verktyg i idrottsundervisningen

    Erik Ytterberg och David Hällman2020-10-19

    För ett antal år sedan köpte vi in en GPS, för att se hur vi skulle kunna arbeta med digitala verktyg i vår undervisning. Vi såg många möjligheter med GPSen och gjorde upp en plan för att köpa in fler. 
    Genom att köpa in några GPSer varje år siktade vi på att inom ett par år ha en halv klassuppsättning. 

    Idag har vi 9 enheter, vilket gör att eleverna jobbar i par eller 3 och 3 när vi använder de i undervisningen. 

    Vi har valt att introducera GPSerna i åk 3. Då får eleverna lära sig att söka efter en sk “Waypoint. Samtidigt möter eleverna olika begrepp, som t.ex de olika vädersträcken, fågelvägen och navigering. 
    Vi delar in eleverna i par och de får i uppgift att med hjälp av GPSen hitta gömda föremål. De gömda föremålen är vanligtvis en låda som innehåller en fråga eller uppgift som eleverna ska lösa. Det blir som en form av geocaching, som många känner igen. 

    När eleverna känner sig bekväma med GPSerna får de även gömma och göra egna uppgifter åt sina klasskompisar. 
     

    Mysteriet de försvunna silvermynten 

    I årskurs 4-5 börjar eleverna bli vana och kan hantera GPSerna nästan helt självständigt. Då är det dags för de att ge sig ut på jakten efter de försvunna silvermynten som egentligen är ett arbetsmaterial från Göteborgs stadsmuseum. Eleverna delas då upp i grupper och får höra en historia om ett rån som utspelades för länge, länge sedan i Göteborg. Efter att historien blivit uppläst till stämnignsfull musik i idrottshallen ska eleverna ge sig ut för att samla ledtrådar med hjälp av GPSerna. I varje waypoint finns en viktig ledtråd för att identifiera rånaren, t.ex.  

     

     

     

    När alla ledtrådar är insamlade är det dags att hitta tjuven. Med hjälp av ledtrådarna kan eleverna då utesluta ett antal personer ur ett topphemligt häfte med alla misstänkta. Till slut endast en person kvar och det är den skyldige.  

     

    (0)Kommentera
  • Visuell tillgägnlighet i orienteringstider

    David Hällman och Erik Ytterberg2020-09-21

     

    Då var vi helt plötsligt inne i slutet av september och orienteringstider. Vi tänkte i det här inlägget dela med oss av några tips från vår undervisning. Hoppas att vi kan inspirera er till att prova något nytt! 

    Lyckligtvis finns vår skolskog med på Uppsalakartor  vilket gör att vi enkelt kan skriva ut uppdaterade kartor i den skalvi önskar. I och med detta blir det så klart lättare att nivåanpassa kartor, så att så många elever som möjligt får rätt utmaning.  

    Samma kontroll – olika svårighetsgrad 

    Infogar bild...  

    Den översta kartan är mer “inzoomad” vilket gör att många upplever den som enklare. Onödiga delar och tecken försvinner utanför bild när skalan anpassas. Den högra kartan upplevs som svårare eftersom den visar ett större del av orienteringsområdet. Helt plötsligt blir stigar och andra karttecken synliga vilket lätt kan röra till det för vissa elever.  
     

     

    Sedan något år tillbaka använder vi oss av det kostnadsfria banläggningsprogrammet Purple Pen. Vi vill inte sticka under stolen med att det inte är helt lätt att komma igång med programmet, det upplevs lite krångligt i början. Men ge inte upp – det finns en lathund och med tiden kommer du förhoppningsvis även att se att fördelarna är många. Till exempel: 

    • Informativ kontrollbeskrivning 
      I våra exempelbilder ovanför finns det en kontrollbeskrivning i högra hörnet. Den visar bl.a. avstånd till kontrollen, kontrollnummer och skala. Det finns fler valbara alternativ! 

    • Lätt att göra justeringar 
      Om du behöver justera/flytta en kontroll gör du det enkelt på huvudkartan i Purple pen. Kontrollen flyttas sedan automatiskt på alla banor som kontrollen används i. Sedan är det bara att skriva ut nya! 

    • Enkelt att lägga in markering för norr på kartan 
      För vissa elever och elever i de yngre åldrarna kan det vara svårt att komma ihåg vilket håll som är norr på kartan. I våra exempel ovan har vi lagt in ett rött streck längs hela ovansidan för att visa vad som är uppåt/norr på kartan. Det blir en påminnelse för eleverna när de ser kartan.  

    • Kartan får ett proffsigt utseende 

     

    Länk för att hämta Purple Pen till din dator finns här. 

     

    Ända in i kaklet! 
    / David & Erik 

    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 5 Visa fler