Ända in i kaklet!

Här bloggar vi, Erik och David, om undervisningen i idrott och hälsa på Björklinge- och Skuttunge skola. I den här bloggen kommer vi ge pedagogiska tips som vi tycker fungerar bra i vår undervisning. Vi hoppas att du som läser ska bli inspirerad och vilja prova i din egen undervisning.

  • Bildorientering i idrottsundervisningen

    Erik Ytterberg & David Hällman2021-09-14

    Alla vi idrottslärare vet att eleverna måste träna på att läsa kartor och att orientera sig. Den kanske allra vanligaste metoden är att eleverna får prova på orientering, ett moment som av vissa är väldigt uppskattat medan andra tröttnar ganska snabbt. Här har vi en utmaning att hitta arbetssätt och metoder som kan inspirera eleverna till att delta och även gärna vara lite annorlunda så att inte hela orienteringsperioden bara är same-same hela tiden. Då kan man ställa sig den klassiska frågan ”hade jag själv velat gå på mina lektioner nu?”.  

    I det här inlägget vill vi att tipsa om en variant av orientering som ni kan prova under hösten, nämligen bildorientering. Det är en övning som innehåller karta och kompass, provar elevernas förmåga att kunna orientera sig och inte kräver någon förberedelse alls (när väl materialet är skapat – och det var faktiskt ganska roligt) jämfört med det vanliga jobbet som innebär att hänga ut och ta in kontroller före och efter varje orienteringsdag.  

    Om du vill prova bildorientering behöver du först ta fram en aktuell karta över området och markera kontroller på de platser du vill använda. Vi använde såklart Kartinfo och Purple Pen för detta. Se mer info om detta i vårt inlägg här. Sedan behöver du gå ut och fotografera någonting som finns i den markerade kontrollen på kartan. Det du fotograferar kommer att avgöra svårighetsgraden och du kan välja syfte med övningen. Använder du väldigt små detaljer måste eleverna verkligen navigera till platsen och bekräfta att de kommit rätt genom att hitta det du fotat. Genom att ta enklare bilder kan eleverna ofta diskutera och resonera sig fram till rätt alternativ genom att jämföra karttecken med bildalternativen.  

    När alla platser är fotograferade lägger du in bilderna i word och skriver ut på baksidan av kartorna. Vi har valt att prova två uppsättningar den här hösten, en enklare på skolgården för våra yngre elever och en ute i skogen för våra elever i åk. 3-4. Ovan kan ni ser våran karta med 12 kontroller för åk. 3-4.  

    Lycka till! 

     
    Ända in i kaklet 

    David & Erik 

    Orieneringskarta och flera bilder på olika utemiljöer

    (0)Kommentera
  • Trevlig sommar!

    Erik Ytterberg & David Hällman2021-06-17

    Årets sista inlägg blir en liten cliff-hanger inför hösten. Vi hade egentligen tänkt att dela med oss av ett sista pedagogiskt tips ang. orientering – men det blir enbart en kort teaser.  
    Nedan kan ni se ett utklipp av något som vi hoppas att ni vill prova till hösten! 
      bildorientering.png
     
    Vi hoppas att ni nu kan koppla av under sommaren och njuta av en väl värd ledighet.  
    Trevlig sommar! 
     
    Ända in i kaklet! 
    / Erik & David 

    (0)Kommentera
  • Instruktionsfilmer i idrotten: arbetsbesparande för dig & tydligt för eleverna. Win-win!

    Erik Ytterberg & David hällman2021-04-23

    För cirka 3 år sedan gick en stor del av personalen på Björklinge & Skuttunge skola ett digitaliseringslyft, mer specifikt Digitalt berättande. Tillsammans läste vi texter inför träffarna och sedan fick vi olika uppgifter. Det handlade om allt från att låta eleverna skapa digitalt inom olika ämnen, publika arbetssätt och att använda film i lärandesyfte.  
    För att utvecklas inom yrket behöver vi ibland kliva ur vår comfort zone och detta var ett tydligt exempel på en sådan situation. Vi bestämde oss för att prova att göra instruktionsfilmer för olika moment inom idrottsundervisningen. Vi kan väl vara ärliga och säga att det inte varit helt lätt och problemfritt men samtidigt väldigt roligt. En del bloopers blir det! 
    Den första filmen jag skapade finns inte kvar idag, den raderades direkt efter redovisningen.  Det var en pratande bild som var tänkt att förklara vad vi menar när vi tjatar om att eleverna ska passa kartan. ”Att passa kartan” är ett begrepp som inte alla förstår. Ska kartan vaktas? Ska den skickas vidare till någon annan? Ska jag vara rädd om kartan? I denna instruktionsfilm pratade jag utifrån bilden nedan (som för övrigt kommer från Kungälvs Orienterinsklubb) och försökte förklara hur kartan skulle hållas för att stämma överens med verkligheten. Jag hör än min röst prata extremt långsamt och artikulerande om stenen som är på höger sida av vägen i verkligheten och den svarta pricken (stenen) är på höger sida om vägen (heldragna svarta strecket) på kartan. Skämskudde.  

    karta.png

     

    I årskurs 4-5 brukar vi arbeta med ringar, räck, hopp, några mattövningar och akrobatik under redskapsperioden. Eleverna får då en genomgång av säkerhetstänk och vilka övningar som de ska träna på under respektive lektion. Under genomgången demonstrerar jag som lärare övningen och förklarar vad de behöver tänka på i helklass. Sedan delas klassen upp i två grupper där en grupp får jobba med något självgående och de andra får träna på övningarna utifrån en lista på whiteboardtavlan. Här kommer vi återigen till de svåra begreppen i ämnet. Vad är en flåkatt? Hur ser ett stuphäng ut? Vad är jämnvägande? Mycket tid går åt till att visa igen, förklara igen och eleverna får mest vänta på sin tur tills det helt plötsligt är dags att byta aktivitet.  
    Istället för en förklarande instruktionsfilm var det dags att prova en demonstrerande film. Först ut var räckövningarna. Alla övningar filmades, klipptes till lämplig längd, namngavs och lades in på ipads. För att spela in filmerna använde vi våra ipads och ipadställ som vi har på skolan, samma som används för Video-delay. Stället placerades på lagom avstånd och med rätt vinkel och sedan var det bara att beta av listan. För att sedan redigera filmerna valde vi att använda oss av dator. Vi har inte krånglat med någon avancerad app eller program eller har helt enkelt lagt över filmerna på datorn och valt alternativet öppna med… och sedan Foton. I foto-appen på datorn finns sedan ett alternativ som heter Redigera och skapa. För enkelhetens skull valde vi att använda oss själva som exempel. På så sätt slipper vi fråga om tillstånd och undviker eventuella svårigheter med GDPR.  

    kullerbytta.png


    Helt plötsligt hade eleverna möjlighet att själva gå och titta på varje övning, pausa och backa bandet. Vilken skillnad i aktivitetsnivå det blev! Eleverna var med på genomgången och betade sedan av listan på whiteboarden med hjälp av ipaden. Eftersom att eleverna blev mer självgående kunde jag ta ett kliv tillbaka och ägna tid åt annat än att visa övningarna om och om igen. Det blev bl.a. tid över för att hjälpa elever som kämpade med olika övningar och förse de med tips eller hjälpmedel. Den största fördelen var dock att jag kunde ägna mer tid till att se alla elever utföra olika övningar för att kunna använda detta som underlag för bedömning. Med hjälp av en klasslista kunde jag bocka av vilka övningar eleverna klarar i de olika redskapen. Hur många av eleverna klarar de grundläggande övningarna och vilka elever hinner prova på, träna och klara av de utmanande ”stjärnuppgifterna” (de svåraste jag har att erbjuda).  
    I dagsläget har vi redskapsfilmer för ringar (13 uppgifter), räck (11 uppgifter) och hopp över plint med satsbräda (11st). Varje film är ca 30 sek lång och visar övningen först en gång i verkligt tempo följt av en gång i slowmotion. Eleverna har även möjlighet att pausa filmen och scrubba bakåt för att t.ex. kontrollera händernas placering på plintlock eller greppet på räcket. Det tar givetvis tid att filma, redigera och skapa filmerna men det finns en stor vinning i det. Genom att skapa filmer som vi känner oss nöjda och passar vårt arbetssätt kan vi använda de om och om igen.  

    Och så en blooper såklart

    Med hjälp av funktionen “Guidad åtkomst” kan vi som lärare låsa ipaden att bara använda den app som vi valt att ha aktiv. Mer tips om det och andra appar kommer senare. 
     
    Ända in i kaklet!! 
    Erik och David 

     

    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 10 Visa fler