Ända in i kaklet!

Här bloggar vi, Erik och David, om undervisningen i idrott och hälsa på Björklinge- och Skuttunge skola. I den här bloggen kommer vi ge pedagogiska tips som vi tycker fungerar bra i vår undervisning. Vi hoppas att du som läser ska bli inspirerad och vilja prova i din egen undervisning.

  • Lektionstips: Hinderbingo

    David Hällman & Erik Ytterberg2021-10-20

    I förra inlägget tipsade vi om bildorientering. I det här inlägget kommer vi att ge tips på hur du kan använda bilder tillsammans med redskap, i ett hinderbingo.

    För att få hög elevaktivitet och delaktighet har vi märkt att det är bra med flera kortare hinderbanor med färre elever på varje. Hos oss har det passat bra med fem banor för en klass på ca 25 elever. Till varje bana ska det finnas en bingobricka med tillhörande kort, gärna i olika teman.

    För att göra den här aktiviteten behövs alltså ett antal korta hinderbanor som går från salens ena kortsida över till den andra (och tillbaka). Eleverna startar på ena sidan av salen, springer genom sin bana till en rockring på andra sidan salen där det ligger ett antal bingokort. När man har kommit fram till ringen får man då chansa och ta ett kort, utan att titta på de andra, och springa tillbaka genom sin bana. Väl tillbaka hos sin grupp ska eleverna sedan leta efter den symbol/figur som finns på kortet. Har man tur och får en symbol som finns med på sin bingobricka lägger de kortet med baksidan uppåt ovanpå respektive figur/symbol. På varje bana finns det några kort som inte finns med på brickan och de korten lägger eleverna bredvid.

    Vi har kört på två olika sätt. Ett alternativ är att eleverna byter bana efter en viss tid. Fördelen med detta kan vara t.ex. att alla hinner alla banor och fler hinner få bingo. Ett annat alternativ är att eleverna får ropa bingo när de har fått fyra symboler i rad, då byter man hinderbana. Detta innebär ett lite större tävlingsmoment. Det kan fungera bra i vissa klasser men mindre bra i vissa.

    Vi har sett en fördel med att ha olika teman. En fördel är att det blir lätt för eleverna att veta vilka kort som ska läggas tillbaka till vilken bana. Den stora vinsten är att eleverna blir mer motiverade och vill delta för att temat speglar deras intressen. Vi har till exempel en Pokémon-bana, en fotbollsspelarbana och en bana med seriefigurer.

     

    Ända in i kaklet!
    / Erik och David

    (0)Kommentera
  • Bildorientering i idrottsundervisningen

    Erik Ytterberg & David Hällman2021-09-14

    Alla vi idrottslärare vet att eleverna måste träna på att läsa kartor och att orientera sig. Den kanske allra vanligaste metoden är att eleverna får prova på orientering, ett moment som av vissa är väldigt uppskattat medan andra tröttnar ganska snabbt. Här har vi en utmaning att hitta arbetssätt och metoder som kan inspirera eleverna till att delta och även gärna vara lite annorlunda så att inte hela orienteringsperioden bara är same-same hela tiden. Då kan man ställa sig den klassiska frågan ”hade jag själv velat gå på mina lektioner nu?”.  

    I det här inlägget vill vi att tipsa om en variant av orientering som ni kan prova under hösten, nämligen bildorientering. Det är en övning som innehåller karta och kompass, provar elevernas förmåga att kunna orientera sig och inte kräver någon förberedelse alls (när väl materialet är skapat – och det var faktiskt ganska roligt) jämfört med det vanliga jobbet som innebär att hänga ut och ta in kontroller före och efter varje orienteringsdag.  

    Om du vill prova bildorientering behöver du först ta fram en aktuell karta över området och markera kontroller på de platser du vill använda. Vi använde såklart Kartinfo och Purple Pen för detta. Se mer info om detta i vårt inlägg här. Sedan behöver du gå ut och fotografera någonting som finns i den markerade kontrollen på kartan. Det du fotograferar kommer att avgöra svårighetsgraden och du kan välja syfte med övningen. Använder du väldigt små detaljer måste eleverna verkligen navigera till platsen och bekräfta att de kommit rätt genom att hitta det du fotat. Genom att ta enklare bilder kan eleverna ofta diskutera och resonera sig fram till rätt alternativ genom att jämföra karttecken med bildalternativen.  

    När alla platser är fotograferade lägger du in bilderna i word och skriver ut på baksidan av kartorna. Vi har valt att prova två uppsättningar den här hösten, en enklare på skolgården för våra yngre elever och en ute i skogen för våra elever i åk. 3-4. Ovan kan ni ser våran karta med 12 kontroller för åk. 3-4.  

    Lycka till! 

     
    Ända in i kaklet 

    David & Erik 

    Orieneringskarta och flera bilder på olika utemiljöer

    (0)Kommentera
  • Trevlig sommar!

    Erik Ytterberg & David Hällman2021-06-17

    Årets sista inlägg blir en liten cliff-hanger inför hösten. Vi hade egentligen tänkt att dela med oss av ett sista pedagogiskt tips ang. orientering – men det blir enbart en kort teaser.  
    Nedan kan ni se ett utklipp av något som vi hoppas att ni vill prova till hösten! 
      bildorientering.png
     
    Vi hoppas att ni nu kan koppla av under sommaren och njuta av en väl värd ledighet.  
    Trevlig sommar! 
     
    Ända in i kaklet! 
    / Erik & David 

    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 11 Visa fler