Gymnasiepedagogpriset

  • Vinnare 2020 Maria Reutfors Åhman

    Kommunikation2020-12-04

    Gymnasiets pristagare peppar när det är tufft

    Helt enkelt genombra! Så beskriver Maria Reutfors Åhman sina kollegor inom Uppsalas gymnasieskola. Under en tid av pandemi försöker de se det ljusa i tillvaron och Maria gläds åt de styrkor och ändrade beteenden som faktiskt vuxit sig starka.

    – Även om jag önskar att pandemin aldrig hade hänt så hjälps vi åt och samarbetar, tillsammans är vi starka, säger årets vinnare av gymnasiets pedagogiska pris 2020.

    Just när hon skulle starta lektionen på måndagen så knackade rektor, Stefan Nyhem, på. Med en bister uppsyn bad han om att få låna klassen en stund.

    – Han såg så allvarlig ut att jag trodde att det hade hänt något. Men så började han koppla upp sin dator och plötsligt dök det upp en glad person på skärmen berättar Maria Reutfors Åhman, lärare i psykologi och engelska på Lundellska skolan.

    Fint och omtumlande

    Personen på skärmen var utbildningsnämndens ordförande Helena Hedman Skoglund. Hon läste upp en fin motivering och förklarade att Maria just vunnit gymnasiets pedagogiska pris 2020. Bland annat läste hon att Maria är en lärare som är extremt kunnig inom sina ämnen, hon bryr sig om eleverna och uppmuntrar alltid till diskussion.

    – Det var omtumlande och jag blev både rörd och otroligt glad. De är ju mina elever som har skickat in nomineringarna.

    Varför tror du att du fick priset?
    – Jag vet faktiskt inte. Det är overkligt. Men eleverna brukar säga att jag är glad och entusiasmerande och att jag peppar när det är tufft. Det kanske är det?

    Vad brinner du för inom läraryrket?
    – Jag älskar mitt jobb och är på riktigt glad varje dag på jobbet. Det viktigaste är att se och stärka varje elev så att de tror på sig själva.  Och att ge dem viktig kunskap om människan och världen och förmågan att värdera och ifrågasätta.  En klok elev sa till mig att man hitta inte sig själv, utan man skapar sig själv. För mig som lärare är det mäktigt att få vara med i det skapandet och förhoppningsvis kunna bidra med några pusselbitar i det stora identitetspusslet. Vem vill jag vara? Vilka värderingar är viktiga för mig? Tillsammans så bygger vi en ljus framtid.

    I år är inget sig likt – hur hanterar du det faktum att vi lever i en pandemi?
    – Vi får försöka se det ljusa i tillvaron och uppskatta och fokusera på det vi kan göra i stället för det vi inte kan göra. Det är en tuff tid för alla men jag tror att vi kommer gå stärkta ur det här, även om jag så klart önskar att det aldrig hade hänt.

    Vi ser nu hur vi kan ställa om beteenden när det verkligen krävs, hur vi hjälps åt och samarbetar. Det är styrkor och beteenden som vi kommer behöva för att klara av de svåra globala frågor vi står inför.

    Vad betyder dina elever för dig?
    – Det är eleverna som gör att jag älskar mitt jobb. De ger mig ny energi varje dag och fyller mig med framtidshopp. De är fantastiska!

    I år fick du gymnasiets pedagogiska pris, vad vill du hälsa till alla andra kollegor inom gymnasieskolan?
    – 
    Att de är grymma! Kunniga, driftiga, kloka och allmänt genombra och att det här priset är deras också. Vi jobbar tillsammans som ett team. Jag är ingen utan dem!

    Motiveringen till priset

    Maria är väldigt glad och drivande och får ämnet extra intressant. Hon är extremt kunnig inom sina ämnen och gör många roliga experiment. Ingen lektion är densamma. Man blir trygg på hennes lektioner eftersom hon förstår en så bra. Och om man inte förstår någonting gör hon allt i sin makt för att man ska förstå och tar fram flera olika exempel. Om man är på väg till rätt svar men inte riktigt lyckas hjälper hon en så att man förstår vad svaret ska vara utan att man känner sig dum i helklass.

    Maria pratar alltid till oss på ett sätt så att man märker att hon bryr sig, visar att hon finns till närhelst man behöver hjälp på något sätt och är väldigt sällan mer sträng eller hård än nödvändigt. När man själv kanske tvivlar lite på sin egen förmåga så övertygar hon en med sin pushande och positiva inställning vilket hjälper med motivationen samt kan göra en lugnare och säkrare.

    Hon uppmuntrar alltid till diskussion och ser alltid fram emot att få höra vad man pratat om i grupperna. Maria gör allt för att klassen ska må så bra som möjligt. Om det är mycket i skolan uppmuntrar hon oss alltid genom att pusha och säga att vi kommer klara av det till slut!

    Pedagogiska priserna delas ut till:

    • Årets pedagogiska ledare
    • Förskolan
    • Grundskolan
    • Gymnasiet

    Läs mer om de pedagogiska priserna 2020

    (0)Kommentera
  • Vinnare 2019 Oscar Hagberg

    Sofia Tongring2020-02-13

    Vinnare av gymnasiepedagogpriset 2019 är Oscar Hagberg – lärare på Jensen gymnasium

    Ur motiveringen från elever som ligger till grund för utmärkelsen:

    "Oscar Hagberg är en lärare med stort engage­mang för alla elever, oavsett bakgrund och eventuella svårigheter. Han utmanar varje individ på ett mycket positivt och självförtroendestärkande sätt genom att vara flexibel och villig att anpassa. Under lektionerna jobbar Oscar för att nå alla elever och han skapar på så sätt förtro­ende, bra stämning och god arbetsro. Han vet hur lektionerna ska se ut för att eleverna ska behålla fokus och vara produktiva. Oscar är alltid lugn och förklarar nya begrepp och uppgifter på ett nyanserat sätt där alla förstår. Han ger bra exempel som man kan relatera till vardagen, så att man förstår extra bra."

    Läs mer om pristagaren

    (0)Kommentera
  • Vinnare 2018 Daniel Andersson

    Sara Lundberg2019-01-16

    Daniell Andersson

    Motivering från den elev som ligger till grund för nomineringen:
    ”Daniel är den lärare som jag tycker mest om för att han undervisar på ett väldigt bra sätt. Han har lärt oss många saker.
    Han har lärt mig svenska språket och grammatiken som är väldigt viktig för mig. Han är alltid en positiv person. Han är den bästa lärare som jag har haft i Sverige.  Daniel har hjälpt mig fruktansvärt mycket med att utvecklas och nå mina mål.  Han har kämpat och slitit hårt för att jag ska kunna klara kursen. Han tar hand om sina elever som sina egna barn.”

    Tillägg från Sverker Åslund, ordförande i utbildningsnämndens gymnasieutskott:

    ”Daniel är en av många engagerade, yrkesskickliga lärare i Uppsala kommun som verkligen ser eleverna som individer utöver det vanliga, vilket är synnerligen viktigt när man arbetar med språkintroduktion för och med ungdomar som nyligen har anlänt till Sverige.

    Det finns dokumenterat att de lärare som medvetet söker sig till den här typen av program gör det eftersom de tycker att de får så otroligt mycket tillbaka, och att de har en relation till eleverna som de inte hittar någon annanstans. Dessutom är komplexiteten i lärartjänsten, där många delar samverkar, större eftersom lärarna utgör den förlängda handen som hjälper eleverna in i det svenska samhället.

    Många av ungdomarna som går våra introduktionsprogram har kommit till Sverige i sitt sökande efter en plats där de kan leva sina liv under bättre och tryggare villkor. Skapandet av en ny tillvaro i en främmande kontext för med sig många utmaningar, inte minst att behöva lära sig ett nytt språk. Att då som elev få en lärare som man ger betyget ’han tar hand om sina elever som sina egna barn’ är fantastiskt – både för eleven och läraren.”

    (0)Kommentera
Visar -2 - 0 av 3 Visa fler