Multimodalt med Andersson & Jernebring

Vi är lärare på Knutby skola och jobbar i låg- respektive mellanstadiet. Vi arbetar en hel del med att möta alla elever på den nivå de befinner sig och med de metoder samt arbetssätt som passar dem bäst. När vi på vår skola nu samtidigt läser specialpedagogik för lärande, har vi fått upp ögonen ännu mer för hur viktigt det är att testa olika metoder för att fånga alla elever. Digitala verktyg är för oss en naturlig och självklar del i undervisningen. Vår ambition är att lägga upp blogginlägg ca 3-4 gånger per månad och dessa kommer i huvudsak att vara inspirerade av multimodala verktyg, individuella lärstilar och digital teknik.

  • UVUS19

    Erica Jernebring2019-10-15

    28 okt är det dags för årets upplaga av Uppsala Visar Upp Sig. Nu har programmet släppts. Och där kan ni se att vi deltar i föreläsningarna. Så är man sugen på att få konkreta tips och idéer samt inspiration kring det multimodala klassrummet, kom till oss och lyssna!

     

    Välkomna!

     

    (0)Kommentera
  • OneNote - Ljudinspelning

    Erica Jernebring2019-10-13

    Nu har en bit in på terminen gått och allt börjar få ett flyt. Rutiner börjar sitta och man hittar olika arbetssätt som passar olika elever.

     

    Just nu lästränar jag intensivt med mina elever. Att lästräna är inte helt enkelt för alla elever. Det innebär press att kunna läsa högt, press att lämna klassrummet, press att läsa fel ord. För en del elever låser det sig totalt helt enkelt. Så jag har testat att lägga in text i elevernas OneNote som de får läsa högt för paddan medan den spelar in ljud. En del elever läser hemifrån och en del elever läser i skolan.

     

     

    Resultatet av detta än så länge har blivit att eleverna vill läsa. De efterfrågar fortsättningar på de texter de fått läsa. Vilket känns underbart att hittat en väg till bättre lästräning för dessa elever. 

     

    Självklart ska eleverna träna på högläsning också inför en vuxen/annan elev men små steg i taget skapar bättre förutsättningar för läsning för dessa elever. 

     

    (0)Kommentera
  • Få ut det mesta av studiebesöket

    Annika Andersson2019-10-12

     

    Klassen skulle åka till Gamla Uppsala museum för att gå en guidad tur om hur det var att leva på vikingatiden. Eftersom jag vet att många elever i min och alla andra klasser känner sig trygga när de känner sig väl förberedda, gjorde jag som jag brukar en dagordning på en PP. Så här såg den ut:

    dagordning

    Detta gör jag dels för att vi ska kunna gå igenom varje moment, både när det gäller förväntningar på eleverna men och så berätta vad de kan förvänta sig av studiebesöket, resan, vem man ska gå med, sitta med på bussen, vilken vuxen som ansvarar, vad man ska göra när man kommer fram, vilka regler som gäller. Jag lägger också upp denna dagordning i konversationsfältet på elevernas Teams, samt mejlar den till föräldrar vars barn mår extra bra av att vara väl förberedda. De kan då gå igenom dagen även på morgonen före resan.

    Dagordningen kan också vara ett stöd när vi utvärderar studiebesöket. Vid utvärderingen kan det vara ett stöd med lite bilder som eleverna kan ta stöd i. Eftersom det var okej att fotografera på vårt studiebesök på Gamla Uppsala kunde jag fotografera och kunde sätta ihop bilderna till en presentation med hjälp av Clips. Denna blev ett bra stöd när eleverna skulle minnas och berätta om vad de lärt sig på besöket. Dessutom tycker de att det är kul!

     clips

    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 11 Visa fler