Multimodalt med Andersson & Jernebring

Vi är lärare på Knutby skola och jobbar i låg- respektive mellanstadiet. Vi arbetar en hel del med att möta alla elever på den nivå de befinner sig och med de metoder samt arbetssätt som passar dem bäst. När vi på vår skola nu samtidigt läser specialpedagogik för lärande, har vi fått upp ögonen ännu mer för hur viktigt det är att testa olika metoder för att fånga alla elever. Digitala verktyg är för oss en naturlig och självklar del i undervisningen. Vår ambition är att lägga upp blogginlägg ca 3-4 gånger per månad och dessa kommer i huvudsak att vara inspirerade av multimodala verktyg, individuella lärstilar och digital teknik.

  • Den magiska fokuserande pallen

    Annika Andersson2019-05-31

     

                                               pall i trä med hål för iPadkamera

    Med hjälp av denna hemmabyggda pall i trä kan jag fånga samtliga elevers uppmärksamhet för en stund. Genom att projicera något som jag vill visa eller berätta om får jag deras fokus att stanna på tavlan där jag visar det. Användningsområdena är många och behöver inte vara särskilt avancerade. Bara fantasin och kreativiteten sätter stopp.

     

    Med de yngre barnen kan du synliggöra dina samtal om matematiken på ett tydligt sätt genom att använda klossar, linjal eller annat. Visst finns det appar och dataprogram för detta men pallen kan du använda i stunden, när frågan kommer, helt utan förberedelse och alla elever kan ta del av din förklaring.

     

    Välskrivning fungerar fenomenalt med hjälp av pallen. Du skriver och eleverna skriver efter, så även igångsättande och instruktioner i arbetsböcker, där man inleder med att skriva de första uppgifterna tillsammans.

     

    Varför inte låta högläsningsboken projiceras, så att eleverna kan se bilderna eller följa med i texten. Den tidiga lästräningen är förstås idealiskt att göra utifrån detta verktyg, då samma text är synlig för alla och du kan peka och eleverna kan följa. Passar också bra för modellläsning och bearbetning av texten med eleverna.

     

    Eleverna blir smickrade när deras egna teckningar och texter hamnar på skärmen. Kanske kan man även ägna sig åt den första kamrat responsen tillsammans där. ”Two stars and a wish”.

     

    Som sagt var, bara fantasin sätter stopp. Vi blev introducerade av denna pall/låda då vi lärde oss att göra stop motion filmer med hjälp av den. Jag blev inspirerade när jag kom på hur många användningsområden det faktiskt fanns. Du hittar säkert fler.

     

     

     

    (0)Kommentera
  • Geometrilektion med digitalt stöd

    Annika Andersson2019-05-31

     

    För att underlätta min egen planering och mitt genomförande av lektionen och samtidigt göra elevernas möjligheter att ta till sig instruktionerna bättre visar jag här ytterligare en lektion där jag använder mig av Power Point för instruktioner och arbetsbeskrivning.

     

    Denna gång är det en mattelektion där jag introducerar de tredimensionella geometriska formerna. När jag gjort min muntliga genomgång med hjälp av projektorn har jag redan lagt länken till samma PP i elevernas One Note (fungerar ju var som helst där du kommunicerar digitalt med dina elever). Eleverna delas upp i smågrupper enligt PP och börjar efter min muntliga presentation jobba efter instruktionerna.

     

    I PP:n presenterar jag syfte och termer som eleverna ska visa upp att de lärt sig. Jag länkar till korta youtubeklipp som eleverna ska titta på för att klara av att utföra sina uppgifter. Uppgiften är att tillsammans med en eller två klasskompisar bygga en geometrisk form i papper och därefter beskriva dess egenskaper i en kort filmsnutt som de spelar in på iPad och skickar till mig.

     

    Det finns många fördelar med att arbeta enligt denna metod. I den nya PP-versionen kan du infoga tredimensionella bilder och du kan också dra dem, snurra dem och visa dem i olika vinklar vilket gör det mycket tydligt för eleverna att se skillnaden mot en vanlig geometrisk form. Tyvärr kan inte eleverna snurra på figurerna i sina iPads.

     

    Elever som har svårt att starta upp sitt arbete kan titta på PP:n direkt igen och pausa efter första delinstruktionen. De flesta eleverna klarar av att på ett självständigt sätt arbeta på detta sätt och man kan vara till stöd där det verkligen behövs.

     

    Det är ofta betydligt lättare att fånga elever med koncentrationssvårigheter med hjälp av projektor och ipad. De båda fångar uppmärksamheten och håller den kvar – om man gjort innehållet hyfsat intressant vill säga.

     

    När eleverna har skickat filmerna kan du i lugn och ro checka av om de klarat av att göra de lyckats lära sig formen och använda de rätta begreppen i sin instruktion. När alla filmerna kommit in se på dem på projektorn och låt alla elever lära sig av varandras filmer. Lycka till!

    Geometri 3D

     

    (0)Kommentera
  • GPS Quiz-promenad

    Erica Jernebring2019-05-04

    I min undervisning tycker jag om att variera mitt sätt att dels undervisa men även att testa eleverna kunskaper. 

     

    Vi har just avslutat vår historieperiod med ett kunskapstest. Denna gång fick eleverna gå en historiskt tipspromenad i närområdet vid vår skola och svara på frågor om det vi just lärt oss.

     

    Appen som jag använder mig av för att skapa denna tipspromenad heter GPS Quiz och är en gratis app att ladda hem. Den är mycket enkelt och smidig att använda. Det ända du behöver göra är att skapa ett konto och sedan kan du sätta igång och göra dina egna tipspromenader som eleverna kan gå.  

     

    Efter eleverna sedan gått promenaden loggar man sedan in på det konto man skapat så kan man enkelt se elevernas svar på de frågor skapas för promenaden. 

     

     

    Min åk6 tycker tipspromenaderna är roligare att gå än att te x svara på ett skriftligt prov. Som en elev sa efter hen gått tipspromenaden - Jag lär mig mycket mer av detta och jag känner mig inte lika stressad inför provet som jag gör annars. 


    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 5 Visa fler