HöstHack20
Programmering i skolan? På fritidshemmet? I skolbiblioteket? Även hemma? Analogt OCH digitalt, med olika verktyg och med sådant som du direkt kan komma igång med i din skolvardag. Kodcentrum, forskare från Uppsala universitet och andra inbjudna gäster berättar varför och hur man kan jobba med programmering, problemlösning och digitalt skapande i klassrummet samt presenterar aktuell forskning inom området.
Vi ställer inte in - vi ställer om och kör en mindre digital distansvariant i höst och hoppas sedan att vi åter får träffas i vår!
Torsdagen 19 november 2020 träffades vi - digitalt på distans via teams - för att
- lyssna vad aktuell forskning säger
- välja mellan två olika konkreta workshops
- möta kollegor och inspirerande experter
Här en film från inledning och forskarpresentation (workshops spelades inte in, var tillfälle där och då):
Vi hoppas kunna komma tillbaks till våren!
/Magnus, Maria, Disa, Lisa, Susanne, Sandra - projektgruppen från Uppsala kommun, Programmeringscenter och Kodcentrum.
--------------------------------------------------------------------------------
Klicka på respektive länk för att ansluta! Samlings/Support/Fikarummet är öppet hela kvällen om du behöver support eller bara hänga lite med andra mellan programpunkter.
15:30 |
Välkomna! |
Samlings/Support/Fikarum |
15:45 |
Forskarpresentation: Variabler, Rolandsson |
Forskarpresentation: Kreativa processer, Rollag INSTÄLLD pga sjukdom |
16.15 |
Bensträckare | |
16.30 |
Workshop Scratch - Min robot, från idé till prototyp |
Workshop Python - hur får du elever att bli intresserad av att koda? |
Nedan beskrivning av de olika inslagen:
- kl 15.30: kort föreläsning med rykande aktuell forskning (detaljer nedan)
- kl 16.30: workshops programmering - välj en av två:
Det går bra att ta del av enskilda programpunkter eller hänga kvar hela eftermiddagen. Hacket är kostnadsfritt!
Anmäl dig gärna här idag. Då det är digitalt är det inte längre begränsat deltagarantal.
Forskarföreläsningar - länk för att anslut ovan!
Variabler på nytt sätt - Lennart Rolandsson, Universitetslektor i didaktik med inriktning mot teknikdidaktik
Sedan ht2018 är programmering en del av matematik i skolan. I ett pågående forskningsprojekt tillsammans med grundskollärare har man sett att matematikundervisningen måste förändras. I programmering beskrivs en variabel med fyra olika aspekter, som t.ex. namn, innehåll, typ och räckvidd. Det är fyra aspekter som erbjuder matematik i skolan nya perspektiv på variabelbegreppet och som kan hjälpa elever att förstå vad som menas med en variabel. Under presentationen visar Lennart Rolandsson på möjligheter och utmaningar med dessa aspekter.
Undervisning med textbaserad programmering - hur kan jag arbeta med det? - Lars-Åke Nordén, Universitetslektor vid Institutionen för informationsteknologi - TYVÄRR INSTÄLLD
Kreativa processer och digitala verktyg - Larry Rollag
Specialpedagog IKT, Uppsala kommun
TYVÄRR INSTÄLLD
...........................................................................................................
Workshops:
Min robot – från idé till prototyp i Scratch
I Kodcentrums workshop visar vi hur du kan använda lektionsmaterialet Min robot på Kodboken.se som handlar om robotar och AI och där eleverna får ett uppdrag från robotutvecklarna på ABB. Du får prova datalogiska lekar, idéövningar för att planera och designa en robot, och hur den sedan kan programmeras i Scratch.
Hur får du elever att bli intresserade av att koda och datorer?
Per Holmström, Förstelärare NO introducerar Python som idag är ett vanligt introduktionsspråk för programmering. För att fånga elevernas intresse kommer vi i denna workshop gräva ner oss i Pygame Zero, en rolig övergång från block till kod.
Hösthack20 är ett samarbete mellan:
- Kodcentrum, ideell förening av volontärer
- Programmeringscenter, Uppsala Universitet
- Kulturförvaltningen Uppsala kommun
- Utbildningsförvaltningen Uppsala kommun-