Seminariepass 5, 14.30–15.00
Tema | Mer information | Föredragare | Lokal |
Mitt språk – ett identitetsskapande arbetssätt | Läs mer | Helena Lindahl, Kerstin Idevall och Elisabeth Labbaci | FoU-projekt 2021 Rosendalsgymnasiet | B209 |
Var Linné rasist? Och vem ansvarar för sanningen? | Läs mer | Thomas Nygren, Malin Tväråna, Calle Håkansson, Annika Ehn Magnusson, Nina Pirander | Forskningsprojekt |
D201 |
Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier | Läs mer | Emma Laurin | EDU | D202 |
Ökad motivation för lärande och vetenskapligt arbetssätt med egendesignade laborationer |
Läs mer | Anna Levin | FoU-projekt Lundellska skolan | D204 |
Undervisning och utveckling på vetenskaplig grund. Ett exempel på ett praktik-forskningssamarbete kring bedömning |
Läs mer | Karin Eriksson Johansson och Stina Hallsén | EDU |
D209 |
Vad gör logopeden i gymnasieskolan? | Läs mer | Anna Selmer | Logoped UBF | D211 |
En litteraturdidaktik som vågar – Om den didaktiska potentialen i ungdomars läsupplevelser | Läs mer | Olle Nordberg | EDU | D212 |
Möjligheter och utmaningar med Programmering i matematik | Läs mer | Lennart Rolandsson | EDU | A201 |
Hur vi stöttar unga som avbryter sina gymnasiestudier | Läs mer | Kommunens aktivitetsansvar, KAA | A202 |
Didaktiska förutsättningar för agonistisk litteraturundervisning |
Läs mer | Emma Nilsson-Tysklind | EDU | A204 |
Religionsundervisning för framtiden – Rapport från en forskningscirkel |
Läs mer | Malin Löfstedt | Teologiska institutionen och Åsa Nilsson | Lundellska skolan | A209 |
Forskningsprojekt om undervisningsupplägg för att utveckla elevers källkritiska förmåga i biologi och psykologi | Läs mer | Ulrika Sahlin Åkerstedt och Sofie Mellberg | UBF Carl-Anton Werner Axelsson | Uppsala universitet |
A212 |
Går det att utveckla elevers historiemedvetande? | Läs mer | Robert Thorp | EDU | A211 |