Tallriksmodellen i skogen

Ulrika Håkansson Kallin2 november 2020

Två fredagar i rad har jag följt med åk 6 och Marcus Kvarneå, deras lärare i Hem- och konsumentkunskap, till skogen. Vädret var inte riktigt med oss första veckan, regnet öste ner och vi var tvungna att börja lektionen med att bygga ett regnskydd. 

Klasserna har lagat mat på spritkök och jag har pratat om tallriksmodellen, vilka källor som är tillförlitliga och vilka källor som kanske inte är lika pålitliga. Utifrån de källkritiska frågorna; Vem, Varför, Hur, När och Vad kunde vi snabbt konstatera att Livsmedelsverkets modell var mest tillförlitlig av de källor som jag presenterade. Jag hade även hittat några väldigt konstiga källor som vi kunde skratta åt men som ändå visar på vikten av att reflektera över det vi möter på nätet. Till den andra lektionen hade jag tagit med mig Jack Wernes bok ”Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå”, boken handlar om just myter på nätet och hur viktigt det är med källkritik. 

Vi hann även prata om för- och nackdelar med att läsa text eller att se bilder på tallriksmodellen innan det var dags för nästa typ av text, receptet på kikärtsgrytan. Marcus Kvarneå har arbetat med klasserna hur de ska läsa recept och eleverna fick, innan själva matlagningen startade, berätta vilka lässtrategier som är bra. ”Läsa noggrant” och ”Ligga steget före” lyftes som smarta strategier av eleverna. 

refter var det dags att sätta ihop spritköket och börja laga mat. Trots vädret som var båda klasserna väldigt fokuserade och arbetade systematiskt och turades om med de olika delarna i receptet. Det fanns tid för små men väldigt fina samtal med eleverna.  Efter en stund spreds sig den goda doften av kikärtsgryta. Den första veckan gick vi tillbaks till skolan och åt och jag högläste för klassen innan det var dags för sammanfattning av lektionen och disk. 

Den andra veckan kunde vi stanna kvar i skogen och äta den goda grytan. Vissa eleverna började även leka och det var en härligt uppsluppen stämning efter maten. Innan det var dags att gå tillbaka till skolan sammanfattade Marcus lektionen och repeterade olika moment och svåra ord. 

 Trots regn så var det två jättehärliga lektioner som innehöll både praktiska och teoretiska moment. Tack för att jag fick följa med! 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)