Barnen har orden, de kan berätta

På Bergabitens förskola har man använt Före Bornholm-modellen för språkträning med barnen sedan hösten 2019. Barnen har fått större förmåga att använda ord och uttrycka känslor. Även föräldrar har lagt märke till sina barns framsteg.

Förskollärare Sofia Östling– Vi pedagoger upplever att barnen kan uttrycka sig mer och även hantera relationer med kamrater på ett annat sätt än förr, berättar förskollärare Sofia Östling. Blir det till exempel en konflikt med ett annat barn säger vi till dem att "du har orden, du kan berätta hur det känns". Om de ändå känner att de vill ha stöd i att berätta så följer vi självklart med barnen.

Varför valde ni att använda den här modellen?

– Jag testade den här modellen redan 2014 men tyckte inte det gick så bra. Jag var ny i jobbet då och hade inte hunnit få tillräcklig yrkesvana. Förra året bestämde jag mig för att prova igen, nu när jag känner mig mer säker i min roll och har mer erfarenhet av att leda. 

Hur använder ni modellen?

– Vi använder de olika böcker som ingår i språksamlingarna och följer dem. Det är böcker för barn 2,5 – 4 år respektive 4 – 6 år. Om man vill utöka en samling så har varje språksamling en kompletterande del med språklekar att lägga till. Oftast använder vi en saga två veckor i taget. Först läser vi den rakt av som det står i boken, sedan utvecklar vi den varje gång. Barnen får också möjlighet att dramatisera sagan medan vi läser den. Vi varierar rösten och lägger till och tar bort ur innehållet. Många av barnen ritar från sagan efteråt och lägger till saker själva. Barnen får berätta vad de ritat och vi ser hur de uppfattat sagan.

Vilken typ av berättelser är det?

– Det är ofta berättelser där det ingår rim och ramsor, till exempel boken "Petter och hans fyra getter". Tillsammans med barnen sjunger vi sånger från övningarna och använder rimmen och ramsorna även när vi inte har språksamling. Språk och rörelse hör ihop, man lär med hela kroppen och i samspel med andra, därför använder vi många rörelselekar också. Vi lunkar i ring med barnen, går som krabbor eller hoppar och skuttar.

Vill alla barn delta?

– Ja, barnen är ivriga och frågar efter språksamlingarna. Vissa barn går ut ibland, men kommer senare tillbaka för att fortsätta vara med igen. Barngruppen jag började med var en lite blyg och tyst grupp med barn mellan 3 och 5 år. Nu sjunger de glatt och hittar på egna sånger. Förenklar man materialet lite fungerar det även för barn med särskilda behov. Jag märkte att det lockade dem att lyssna även om de inte kunde delta i allt.

Vad har barnen gillat mest?

– Det var förstås en höjdare när Kråkan från Mamma Mu kom på besök och hade språklek med barnen. Kråkan hade sovit innanför min tröja och vaknade upp i tid till språkleken. Efteråt ville alla barn ville krama Kråkan. Ramsorna är också något som fastnat hos barnen och de använder dem spontant i lek och när de väntar på sin tur eller för att lösa konflikter.

Gosedjuret Kråkan

Har du fått någon reaktion från vårdnadshavare?

– Ja, absolut. En pappa berättade till exempel att hans barn som varit mycket tystlåtet pratar mer hemma och ofta sjunger också.

Vad är ditt råd till kollegor som inte provat en sådan här språkmodell ännu?

– Att inte ge upp utan försöka igen, även om det inte lyckas helt första gången.

Här kan du läsa mer om Före Bornholm-modellen, i en studie från Högskolan i Gävle. 

Uppdaterad: