Så jobbar vi med odling – berättat från avdelningen Pysen

På Glimmerns förskola är planteringarna i full gång inför årets odlingssäsong. I år ska avdelningen Pysen göra ett nytt försök med att odla vattenmeloner och ängsblommor som lockar till sig fjärilar och bin. Här kan du läsa om hur både barnen och pedagogerna upptäckte odlingsintresset under förra året.

Intresset startade med att vi ville prova att plantera tomatskivor som blivit över från lunchen. Varje barn fick en liten burk och varsin tomatskiva. Detta blev lite av ett experiment där vi funderade tillsammans med barnen: kan vi verkligen få tomatplantor genom att plantera tomatskivor? Vi pratade om vad våra små planteringar behöver för att gro och växa och lärde oss att sol och vatten är viktigt. Barnen tyckte att det var spännande och tittade ofta i fönstret om någon av plantorna hade kommit upp ur jorden.

Tomatodlingen gav mersmak för oss alla

Detta ledde också till att vi ville plantera mera. Under en samling med barnen funderade vi över vad vi kan plantera här tillsammans på avdelningen Pysen. Många av barnen kom med förslag och vi kom fram till att vi skulle plantera sallad, morot, smulgubbar, mynta, persilja, gräslök och vattenmelon.

Vi fixar en pallkrage till våra nya odlingar

Nu behövde vi också en plats för vår nya trädgård. Så vi började placera ut pallkragar. Barnen var involverade och hjälpte till med hink och spade när pallkragarna skulle fyllas med jord. Ett spännande sidoprojekt som växte fram när vi fyllde pallkragarna var maskar. Vi fördjupade oss och lärde oss mycket om maskar som vi inte visste tidigare. Som att maskar är viktiga, för då vet vi att jorden vi planterar i mår bra.

Äntligen är det dags att plantera

När pallkragarna var fyllda med jord samlades alla barnen. Nu var det äntligen dags att plantera salladen, morötterna och smulgubbarna. Vi bestämde var vi skulle plantera vad, därefter fick alla barn fröer i händerna och satte ner dessa i jorden.

Efter ett tag var det även dags att plantera ut tomaterna och vattenmelonen som vi hade försått inomhus. Efter en tid kunde vi se att det inte växte någon vattenmelon på plantan. Hur skulle vi lösa det? Vi försökte själva bygga ett växthus för att ge dem extra värme. Det var svårt och vi lyckades inte få någon vattenmelon som vi kunde äta, de blev inte större än ett krusbär. Vi planterade också ängsblommor med förhoppningen att locka till oss fjärilar och bin. Vi ville gärna studera djuren på nära håll, men lyckades inte. Men vi ska prova i år igen.

Vi har lärt oss av motgångarna och framgångarna

Det är både motgångarna och framgångarna som vi har stött på som har lett till att vårt intresse finns kvar, motgångarna gör att vi vill göra förbättringar och se om vi kommer lyckas bättre i år. En sådan förbättring är att vi ska köpa ett litet växthus till årets projekt. Detta arbete hade inte varit möjligt utan samarbetet med vår rektor som också har peppat oss att utveckla projektet tillsammans med barnen. Framgångarna med projektet har lika stor betydelse för vårt fortsatta engagemang. Barnen kunde tydligt se resultatet av odlingen och har inspirerat dem att fortsätta plantera detta år.

Odlingarna lär barnen att ta ansvar

När vi hade odlat i pallkragarna tog barnen stort ansvar för planteringen och ville vara delaktiga i att vattna och att ta bort ogräs. De instruerade även de yngre barnen i hur man tar hand om planteringen. Det fungerade väldigt bra. Vi fick också besök från andra avdelningar och fick stolt visa våra odlingar.

Äntligen är det dags att skörda

När det äntligen var dags att skörda var det salladen som växte bäst. Vi fick mycket sallad som vi kunde ta in och äta till lunchen och det var även populärt att ta lite sallad direkt ur pallkragen och äta ute på gården. Extra roligt var det när vi kunde bjuda de andra barnen på vår egenodlade sallad.

Det blir höst och vi avslutar odlingssäsongen

När hösten kom passade vi på att använda pallkragen till att gräva ner en planka där vi har satt fast olika material som aluminium, plast, tuggummi, papper, bananskal och en äppelskrutt. Vi har pratat om vad som kommer att förmultna och vad som kanske finns kvar på plankan när vi gräver upp den. Snart är det dags att se vad som finns kvar på plankan, det blir spännande!

Odlingen fortsätter i år

Intresset för odling och att ha en egen trädgård finns kvar och snart är det dags att börja plantera igen. Vi har redan börjat förså tomat och paprika och de står nu i fönstret på avdelningen. Snart är det dags att starta planeringen tillsammans med barnen om vad vi vill ha i vår trädgård detta år. Nu har vi inhandlat vårt växthus och nya fröer och projektet fortsätter i år igen.

Följ med oss på vår odling i år på förskolans nya blogg. 

Faktaruta

Med det här odlingsprojektet jobbar förskolan med flera av förskolans mål i läroplanen.

Dessa är:

  • öppenhet, respekt, solidaritet och ansvarstagande
  • nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära
  • förmåga att lyssna på̊ och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar
  • förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra
  • förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling
  • förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen
  • förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik.
Uppdaterad: