Vi arbetar för att fler barn till utrikesfödda ska gå i förskolan

Anita Gustafsson och Josephine Eld25 januari 2023

Bild på Anita Gustafsson och Josephine Eld

Vi som fått äran att arbeta med detta uppdrag heter Anita Gustafsson (till vänster på bilden) och Josephine Eld (till höger på bilden). 

När jag, Anita, inte arbetar med detta uppdrag arbetar jag som förskollärare på Växthusets förskola. Under den största delen av min snart 40-åriga karriär har jag jobbat som förskollärare i mångkulturella områden och har trivts väldigt bra med det. Förutom att jobba som förskollärare har jag även arbetat med andra typer av ledarskap inom yrket, som utvecklingsledare och rektor. 

När jag, Josephine, inte arbetar med detta uppdrag arbetar jag som rektor på en fristående förskola utanför Uppsala. Jag läser även rektorsprogrammet. Jag tog min lärarexamen 2006 och har sedan dess arbetat inom både förskolan och skolan, från de allra yngsta till vuxna elever. Inom skolans värld har jag undervisat inom förskoleklass, åk 1, Idrott och Hälsa, vuxenutbildningen och SFI.  

Något som vi har gemensamt är att vi båda brinner för språk och kommunikation. Det är en demokratisk rättighet att alla ska ha möjlighet att göra sig hörda och kunna påverka sitt liv som barn, ungdom och sedan vuxen. För oss är det själva kärnan i vårt uppdrag, barnens rätt till ett språk och med det goda förutsättningar till utbildning. Det är själva anledningen till att vi har åtagit oss det här uppdraget. 

Om vårt första år

Vi startade uppdraget i januari 2022 tillsammans. I början handlade det om att läsa in oss så mycket som möjligt i ämnet. Vi läste rapporter, remissvar, lyssnade på föreläsningar och nätverkade med andra kommuner som tagit sig an samma uppdrag. Vi har också kontaktat olika aktörer inom och utanför kommunen för att skapa samarbeten. Till exempel med Region Uppsala, Arbetsmarknadsförvaltningen, Socialförvaltningen och Uppsalahem. 

När vi har fått möjligheten att berätta för dessa personer om vårt uppdrag har vi fått en otrolig respons. Vi arbetar ju ofta med samma målgrupp, fast på olika sätt. Och alla vill vi ju det bästa för barnen. Det har gett oss väldigt mycket energi att se att vi är så många som kan samarbeta kring samma frågor. För vi måste vara fler som bär informationen och jobbar för att fler barn till utrikesfödda föräldrar ska gå i förskolan, det är inget som bara vi två kan genomföra själva. 

Vi har också haft möjligheten att synas i olika sammanhang:

Kort bakgrund till vårt uppdrag

Under 2020 publicerade regeringen en utredning där man ser att det svenska språket kan stärkas hos barn om man går i förskolan. Utifrån forskning så vet man idag att barn som inte går i förskolan riskerar att hamna efter när de börjar i skolan och löper större risk att gå ut nian utan gymnasiebehörighet.

Utifrån den här utredningen gjordes en kartläggning i Uppsala kommun samma år för att se hur många barn i förskoleåldern som inte är inskrivna i förskolan. Den visade att 13 procent av barnen inte var inskrivna i förskolan i Uppsala. Man kunde också se att en stor andel av dessa barn har utländsk bakgrund.

Efter en analys tog politikerna beslut om olika åtgärder, och vårt uppdrag är en del i det uppdraget. Vårt uppdrag förväntas leda till bättre förutsättningar till goda studieresultat för barn till utrikesfödda föräldrar.   

Nu när du har lärt känna oss lite skulle vi vilja skicka med en viktig fråga till dig. Vilka är dina tankar om det här uppdraget? Vad kan du i din roll inom förskolan bidra med? 

Du hittar mer information och material om förskolan och öppna förskolan på flera språk på uppsala.se/uppdragforskola och på vårt instagramkonto @uppdrag_forskola.

Anita & Josephine 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)