Till innehåll på sidan

Meny

  • Start
  • Skolformerna
    • Förskolan
      • Natur, miljö och friluftsliv
        • Vandringsleder och friluftsområden
      • Kultur i förskolan
        • Om kultur i förskolan
        • Kulturresor med buss
        • Museer och kulturarv
        • Konst i förskolan
          • Vandringsutställningar
      • Barn deltar och påverkar
        • Demokrati och delaktighet
        • Förskolor startar barnråd
      • Språk och matematik
        • Intervju: Förskolebarn som gillar att mäta
        • Intervju: Kapprumsbibliotek
        • Intervju: före Bornholmsmodellen
        • Läslyftet
        • Intervju: Barnen har blivit mer medvetna
        • Hällby förskolas finska avdelning firar 10 år
        • Språkutveckling är ett av förskolans viktigaste uppdrag
      • Digitalisering i förskolan
        • Maker space
        • Intervju: Hos oss är digitalt en naturlig del av vår vardag
      • Utemiljöer i förskolan
        • Mer frihet med lådcyklar
        • Flytta den pedagogiska undervisningen utomhus
        • Barn behöver olika typer av utemiljöer
        • Mobila förskolebussen Frida
        • Flogsta förskola tar första steget mot ny utemiljö
        • En matta för musiken
      • Lek, lärande och omsorg
        • Glimmerns förskola om odling
        • Systematiskt kvalitetsarbete för en likvärdig förskola
        • Specialpedagoger hjälper förskolan att utvecklas
        • Konstevent på Ramsta förskola
    • Grundskolan
      • IBIS - Inkluderande beteendestöd i skolan
        • Implementering IBIS
        • Fyra perspektiv på IBIS
          • Fyra perspektiv på IBIS
            • Rektorsperspektivet del 2
            • Lärarperspektivet del 1
      • Kultur i skolan
        • Om kultur i skolan
        • Skapande skola
        • Konst i skolan
          • Vandringsutställningar
        • Film i skolan
        • Museer och kulturarv
        • Kultur- och naturresor
      • Natur, miljö och friluftsliv
        • Vandringsleder och friluftsområden
        • Naturresor
      • Lärarnätverk
      • Fortbildningsevent
        • UKUS 2.0
        • SETT2020
          • Magnus Corner
        • UVUS 2019
        • UVUS 2018
          • Presentationer från #uvus18
          • Intervjuer från dagen #uvus18
        • Fritidsdagarna i Uppsala
          • Fortbildning fritidshemmet
        • Uppsala kopplar upp sig 2021
          • Eftersnack!
          • Eftersnack!
          • Översikt och tider för dagen
          • Bilder i en digital värld
          • Lärandestrategier- Hur får vi eleverna att nå kunskapskraven?
          • Forskning och förvirring
          • Smak för hållbar matkonsumtion
          • Bemöta och bli bemött
          • Äventyrspedagogik- en metod för samarbetsbaserat- och meningsfullt lärande
          • Få elever att växa genom ansvar - använd rasten som verktyg
          • "Har du fått med dig allt du behöver?" - En föreläsning om anpassningar för ökad tydlighet och arbetsmetoder som frigör tid.
          • Skönlitteratur och drama som verktyg för kommunikativ engelskundervisning
          • Jobba praktiskt med KL - kooperativt lärande
          • Att leda en elevaktiv undervisning
          • Martin Lackéus - Värdeskapande lärandets vetenskapliga grund
          • Maria Wiman - Värdeskapande undervisning
          • Om du utmanas av elever framför gruppen
          • Flickor med NPF
          • Tips på för- och efterarbete av UKUS21 på skolan
          • Maxa utflykten med M365!
          • “Det var alltid mitt fel” - att nå fram till eleven när vi testat allt och inget funkar
          • Särskild begåvning - välsignelse eller förbannelse?
          • Framgångsrik undervisning som skapar trygghet och studiero
      • Reportage från grundskolan
        • Studiehandledning på modersmålet i praktiken
        • Tillsammans skapar vi Uppsala Visar Upp Sig
        • Skolbibliotekarien i klassrummet
        • Pilotprojekt Robotundervisning AV1
        • Trivselraster på Bälinge
        • Gruppen som helhet
        • Cirkelmodellen i Gunillas klassrum
        • På Funbo pratar vi bottiska
        • If you can dream it you can do it - Stordammens skola!
        • Hela världen i klassrummet i realtid - Maria Nylund
        • From Good to Great! En följetong om Torun Paulsson som vill bli bäst i Danmark
          • Världsbäst i Danmark
        • Det digitala klassrummet - Elina Lundberg
        • Kvalitetspris för språkundervisning - Emelie Hahn
        • En av Gottsundas eldsjälar - Ragnar Backelin
        • Management by walking around - ledarskap på Knutbyskolan
        • Värderingsutbyte - Västra Stenhagenskolan
      • Teams, Unikum, Skolportalen & Dugga
        • Dugga - digitala prov
        • Skolportalen
        • Teams
          • Teams i Uppsala
        • Unikum och Teams
        • M365
        • Unikum
      • Distans- och fjärrundervisning
        • Resurssamling distans-och fjärrundervisning
        • Lärresurs: UR
      • Edtest
      • Rastverksamhet
        • Tips på rastlekar och andra aktiviteter
        • Rörelsesatsningen i skolan
        • Trivselledarprogrammet
      • Fritidshem
        • Kompetensutveckling
      • Skolans Ljudmiljö
    • Gymnasieskolan
      • Utvecklingskonferens 2022
        • Seminariepass 1, 13.00–13.30
        • Seminariepass 2, 13.45–14.15
        • Seminariepass 3, 13.00–14.00
        • Seminariepass 4, 14.30–15.30
        • Seminariepass 5, 14.30–15.00
        • Seminariepass 6, 15.15–15.45
      • Kultur i gymnasieskolan
        • Om kultur i skolan
        • Konst i gymnasieskolan
          • Vandringsutställningar
        • Film i skolan
        • Museer och kulturarv
      • Natur, miljö och friluftsliv
        • Vandringsleder och friluftsområden
      • Digitalt stöd i för lärare i gymnasieskolan
        • Teams för lärare
        • Frågar och svar för lärare
        • Itslearning för lärare
      • KUPP - Lärande för hållbar utveckling
        • Vandring längs Fyrisån
        • Stipendium till Hans Levanders minne
    • Partnerförskolor och partnerskolor
      • Partnerförskolor
        • Intervju: Fem plus för arbetslaget
      • Partnerskolor - gymnasiet
        • Partnerskoleprojekt Fyrisskolan
      • Partnerskolor - grundskola
    • Särskild begåvning
      • Vad händer i Uppsala?
    • Nyanländas lärande
    • SETT-mässan 2022
      • Monter A:01
      • Välkommen till monter A:01
      • Maxa nyttan av SETT-mässan
      • Särskild begåvning – välsignelse eller förbannelse?
      • Att arbeta med källkritik och kritiskt tänkande för mer än bara skolan – en variant av the fake news game.
      • Digitalisering för demokrati
      • Rektorspodden: Att vara rektor i en digital samtid
      • Framgångsrik undervisning med touch av drama
      • Det digitala ger mervärde till språkutvecklingen för de yngsta barnen i förskolan
      • Bemöta och bli bemött
      • Få elever att växa genom ansvar – använd rasten som verktyg
      • Äventyrspedagogik- en metod för samarbetsbaserat- och meningsfullt lärande
      • Synliggöra, återkoppla och anpassa på ett effektivt sätt
      • Skönlitteratur och drama som verktyg för en kommunikativ engelskundervisning
      • KL - praktiska tips för klassrummet
      • Design för lärande med digitalt förhållningssätt
      • “Det var alltid mitt fel” – att nå fram till elever när vi testat allt och inget funkar
  • Poddar 0-20
    • Rektorspodden med Ulrika och Stina
    • Skolpodden Kopieringsrummet
    • Elevhälsopodden
      • Om Stefan Boström och Elevhälsopodden
  • Bloggar 0-20
    • Mitt digitala klassrum
    • Multimodalt med Andersson & Jernebring
    • Mitt formativa klassrum
    • Tillgängligt lärande
      • Tillgänglig Rast: I huvudet på en rektor efter Gustav Sundhs föreläsning
      • Rätt Konsekvenstrappor - att få eller behöva använda disciplinåtgärder
      • Rätt Kränkning Förebygger?
      • Tillgänglig Skola för var och en - med och utan npf
    • Ända in i kaklet!
      • Instruktionsfilmer i idrotten: arbetsbesparande för dig & tydligt för eleverna. Win-win!
    • Livet på förskolan
  • Reportage 0-20
    • Undervisningsmaterial om antibiotikaresistens
    • Ny forskning ska hjälpa eleverna genomskåda bluffen
    • Elevkåren en viktig del i Katedralskolans demokratiarbete
    • Elever i årskurs 1 skriver dikter om demokrati
    • Tunaparkens demokratiarbete skapar trygga och ifrågasättande barn
    • Forskningscirklar i religionsdidaktik
    • Att vara VFU-handledare – att utvecklas i sin lärarroll
    • Utvecklingsprojekt grundskolan - Undervisningsmetod påverkar elevers inställning till matematik
    • Utvecklande projekt med fokus på feedback som förbättrar för elever och lärare - gymnasiet
    • Utvecklingsprojekt som gör skillnad och inspirerar till nya studier - förskolan
    • Så ska nyanlända och flerspråkiga gymnasieelevers lärande utvecklas
    • Satsning på flerspråkiga och nyanlända elevers utbildning
    • Den pedagogiska guldåldern är i förskolan
    • Tips för en bra start på läsåret
      • Driv i jobbet i höst
    • Undervisning i Coronatider
    • Pedagogiska pristagare - Daniel har världens bästa jobb
    • Pedagogiska pristagare - Sabina inspirerar till rörelse
    • Pedagogiska pristagare - Trudes engagemang smittar
  • Forskning och Utveckling
    • ULF
      • Samverkan Uppsala
      • Nationell samverkan
    • Utvecklingsprojekt
      • Utlysning av utvecklingsprojekt
      • Beviljade utvecklingsprojekt 2022 - 2023
      • Pågående projekt 2021–2022
      • Projektrapporter 2020-2021
      • Arkiv för äldre projektrapporter
    • Ledarskap
    • Ämnesdidaktik
      • Edtest i Uppsala
    • Ifous
  • Utvecklas i din roll
    • Professionsutvecklingskurs
    • Rekryteringsutbildning
      • Intervju: Vilken lyxig ledarutbildning
  • UBFs vänner
    • Programmeringscenter
    • Barnombudet i Uppsala län
      • Gratis utbildning för att motverka kränkningar i förskola och skola
    • Forum för samverkan
      • Sökverktyg Uppsala Universitet
      • Bettys hage - en skolpod
      • Forskning i samverkan med skolan
        • Forskningscirkel kastar ljus över undervisning utifrån särskild begåvning
        • Det pedagogiska ledarskapets praktiker
        • Barn med flerfunktionsnedsättning – samspel och social inkludering
        • Inkludering – enkelt men inte lätt!
      • Lärarcafé
    • Infoteket
  • Lediga jobb
  • Kontakt
Uppsala kommun Uppsala kommun
Pedagog Uppsala
  • Forskning och Utveckling  /
  • Utvecklingsprojekt  /
  • Projektrapporter 2020-2021

Projektrapporter 2020-2021

Här publiceras inom kort projektrapporterna för utvecklingsprojekten som gjordes under läsåret 2020–2021.

Förskolan

Individanpassad information till vårdnadshavare - en studie om betydelsen av information om digitala verktyg i förskolan (PDF, 743 KB)

– Väpnarens förskola

Grundskolan

Elevens rätt till en studie- och yrkesvägledning utifrån sina behov och förutsättningar (PDF, 620 KB)

– Grundsärskolan

Gymnasiet

Matematik 2b utifrån Craig Bartons idéer - arbetsmetoder för att skapa bestående kunskap (PDF, 1 MB)

– Celsiusskolan och Rosendalsgymnasiet

En studie om utvecklingen av argumentationsförmåga hos elever på yrkesförberedande program (PDF, 1 MB)

– Uppsala yrkesgymnasium Jälla

Ett identitetsskapande och motivationshöjande arbetssätt i moderna språk (PDF, 510 KB)

– Rosendalsgymnasiet

Uppdaterad:

Huvudmeny

Meny

  • Start
  • Skolformerna
  • Poddar 0-20
  • Bloggar 0-20
  • Reportage 0-20
  • Forskning och Utveckling
  • Utvecklas i din roll
  • UBFs vänner
  • Lediga jobb
  • Kontakt

Snabblänkar

  • Uppsala kommun
  • Arbetsförmedlingen
  • Synpunkter

Kontakt

Skicka e-post

Om webbplatsen

Om kakor och GDPR

Tillgänglighetsredogörelse